آفتاب

کارشناس نیروگاه شهید منتظری: دلیلی برای استفاده داوطلبانه از مازوت نداریم

کارشناس نیروگاه شهید منتظری: دلیلی برای استفاده داوطلبانه از مازوت نداریم

کارشناس شیمی محیط زیست نیروگاه شهید منتظری با بیان اینکه نیروگاه به خواست خود از مازوت استفاده نمی‌کند، گفت: این اشتباه است که عده‌ای نیروگاه را متهم به استفاده از سوخت مازوت برای سودجویی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، صالحی‌راد در همایش حفاظت از محیط زیست، دستاوردها و مسئولیت‌ها در اتاق بازرگانی اظهار کرد: نیروگاه شهید منتظری را به عنوان یک صنعت آلوده می‌شناسند در حالی که تصمیمات در خصوص این نیروگاه کشوری است.

وی با بیان اینکه نیروگاه کنار پالایشگاه ساخته شد و فلسفه‌ این کار استفاده از مازوت پالایشگاه بود،‌ تصریح کرد: نیروگاه به خواست خود از مازوت استفاده نمی‌کند. این اشتباه است که بعضی دوستان، حتی نمایندگان مجلس نیروگاه را متهم به استفاده از سوخت مازوت برای سودجویی می‌کنند.

صالحی‌راد اضافه کرد: هیچ دلیلی برای استفاده داوطلبانه از مازوت نداریم. قیمت یک لیتر مازوت 200 تومان است در حالی که قیمت یک لیتر گاز 70 تومان است. از طرف دیگر اگر مازوت نشت پیدا کند با مسائل بسیار فراوانی روبه‌رو هستیم که به راحتی قابل رفع نیست.

این کارشناس در مورد اقدامات این نیروگاه در حمایت از محیط زیست گفت: برج‌های خنک کننده‌ خشک، 90 درصد از مصرف آب را کم کرده‌اند. کار دیگر نیروگاه توجه مدیران و پرسنل به توسعه محیط سبز و استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای نگهداری و توسعه این فضا است.

وی با بیان اینکه فیلترگذاری در نیروگاه مشکلات فراوانی دارد، ادامه داد: فیلترگذاری به یک سوم پول نیروگاه و فضای بسیار زیادی احتیاج دارد. ضمن آنکه اگر طرح توسعه نیروگاه اجرا شود و مازوت را به بنزین تبدیل کنیم، مساله حل خواهد شد. آیا این هدر دادن ثروت ملی نیست که نیروگاه فیلترگذاری شود؟

صالحی‌راد تصریح کرد: نیروگاه شهید منتظری از دانشگاهیان برای بررسی راهکارها دعوت به عمل می‌آورد. در سال 1392 بیش از 10 شرکت به نیروگاه مراجعه کردند و فهمیدند این راهکارها عملی نیست. مشکل نیروگاه عدم تامین گاز است. اگر گاز تامین شود، مشکل حل خواهد شد.

این کارشناس در مورد طرح نیروگاه شهید منتظری برای کمک به حفظ محیط زیست اظهار کرد: اگر قرار است مازوت استفاده شود، نیروگاه پالایش در مبدا را پیشنهاد می‌کند. این کار یک دهم فضای فیلترگذاری را احتیاج دارد. نیروگاه آماده‌ همکاری با نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط است.

پالایشگاه اصفهان پساب شهری شاهین شهر را تسویه می‌کند

همچنین حسین صالحی، رییس محیط زیست شرکت پالایش نفت اصفهان اظهار کرد: پالایشگاه اصفهان در موضوع آب به دنبال آن است که انرژی‌های نو را جایگزین و بهینه مصرف کند.

وی افزود: پالایشگاه اصفهان شروع به تسویه پساب شهری شاهین شهر کرده است و خوشبختانه فولاد مبارکه اصفهان نیز درصدد است نمونه‌ چنین پروژه‌ای را پیاده‌سازی کند. امیدواریم با حمایت نهادهای مسئول، استفاده‌ پالایشگاه از آب رودخانه پایان ابد و تا سه سال آینده از کل پساب شهر شاهین شهر استفاده کنیم.

صالحی با بیان اینکه تا هشت سال پیش پالایشگاه تولید مازوت می‌کرد و نیروگاه هم از آن تولیدات استفاده می‌کرد اما آلایندگی این میزان نبود، تصریح کرد: آلودگی ایجاد شده به خاطر خودروها است.

وی ادامه داد: برای حل مسائل باید از روش‌هایی هم‌چون بهبود تولید و فرآیند و هم‌چنین هدایت و تشویق تمامی صنایع به استفاده از پساب‌ها روی‌آورد.

انتهای پیام

کد N133200

وبگردی