آفتاب
مهر بررسی می کند؛

جزئیات سقوط اتوبوس مرگ/ ضرورت آسیب شناسی جدی حادثه

جزئیات سقوط اتوبوس مرگ/ ضرورت آسیب شناسی جدی حادثه

ساری - خبرگزاری مهر: سانحه سقوط اتوبوس در جاده کوهستانی پلور هراز و صدای ضجه مسافرانی که در سحرگاه یک صبح زمستانی سکوت کوهستان را در هم شکست نیازمند بررسی و آسیب شناسی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسافران اتوبوس شب رو گرگان - تهران هرگز تصور نمی کردند که بجای رسیدن به مقصد باید در عمق دره 35 متری پلور در محور هراز با مرگ دسته و پنجه نرم کنند و بی مبالاتی و بی احتیاطی مهمترین دلیل بروز این سانجه مرگبار بوده است.

بر اساس اعلام مسولان پایانه ها و حمل و نقل، اتوبوس حامل مسافران با 17 سرنشین شامل 15 مسافر و دو راننده دوشنبه شب ترمینال گرگان را به قصد تهران ترک می کند و سایر مسافران در طول مسیر بر شمار سرنشینان این اتوبوس اضافه می شود که این مسئله تخلف شرکت و راننده محسوب می شود.

بیشتر مسافران بین راهی بودند

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مازندران در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: در این حادثه 23 نفر مجروع و 18 نفر کشته شدند و بیشترین مسافران، بین راه سوار شده بودند.

مجید رضا نصرالله نژاد یادآور شد: این اتوبوس در پایانه 15 مسافر با دو راننده داشت ولی جمع سرنشینان آن در هنگام تصادف 41 نفر بوده است که بقیه را بین راهی سوار کرده است.

وی اظهار داشت: بخشی از مسافران بیرون ترمینال گرگان، کردکوی، بندرگز، گلوگاه، ساری، بابل و آمل به سرنشینان اتوبوس اضافه می شود.

صورت وضعیت اتوبوس باید تکمیل باشد

وی درپاسخ به اینکه آیا سوارکردن مسافر در خارج پایانه تخلف به شمار می آید؟ گفت: مسافر بصورت تلفنی و اینترنتی می تواند بلیط رزو کند ولی باید در صورت وضعیت اتوبوس تعداد مسافران درج شود.

نصرالله نژاد بیان داشت: برخی راننده ها برای اینکه درصد کمتری به شرکت تابعه بپردازند، ترجیح می دهند کمتر مسافر در ترمینال سوار کنند و بقیه را بین راهی سوار کنند که این امر تخلف راننده و شرکت است.

نظارت بعد از ترمینال بر عهده پلیس راه است

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مازندران یادآور شد: در این راستا، نظارت بر عهده پلیس راه است تا وقتی که راننده برای ساعت زدن در ایستگاه پلیس توقف می کند، باید شمار مسافران با صورت وضعیت اتوبوس بررسی شود و بگویند مثالا چرا بجای 15 مسافر 41 سرنشین وجود دارد.

وی افزود: پایانه ها وظیفه ارائه خدمات را دارند و وقتی از این خدمات استفاده نمی شود، متخلف به دستگاهای تابعه برای برخورد قاونی معرفی می شود.

نصرالله نژاد یادآور شد: در این سانحه که 18 کشته و 23 مجروع داشته است، راننده و کمک راننده زنده هستند.

به گفته برخی مجروحان حادثه سقوط اتوبوس که در بیمارستان 17 شهریور آمل بستری هستند، راننده اتوبوس در حال صحبت با تلفن همراه بود و در مسیر کوهستانی بسیار بد رانندگی می کرد که چندین بار از سوی مسافران تذکر گرفته بود.

پلیس راه نیز علت حادثه را انحراف و برخورد با گاردریل، ترکیدن لاستیک و سقوط در رده 35 متری اعلام کرده است.

دكتر فرهاد مصدري مدير مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام خبر سقوط اتوبوس به داخل دره اي در جاده هراز نرسيده به تونل زيار باغ افزود : اين حادثه ساعت 5 و 30 دقیقه صبح سه شنبه به مركز پيام اورژانس ۱۱۵ مازندران اعلام شد.

وي اظهار داشت: به منظور كمك به مصدومان، با دريافت خبر اين حادثه ۱۵ دستگاه آمبولانس ، بالگرد اورژانس و اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند. دكتر مصدري از اعزام ۱۷ مصدوم اين حادثه به بيمارستان ۱۷ شهريور آمل ،۳ مصدوم به بيمارستانهاي شهيد بهشتي بابل،۳ مصدوم به بيمارستان سوم شعبان دماوند خبر داد واضافه كرد : طبق آخرين خبرمتاسفانه تاكنون ۱۸ نفر جان خود را از دست دادند.

همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران، ا اشاره به وقوع سقوط تصادف که در محور هراز رخ داد گفت: برای امدادرسانی به مصدومان این حادثه، تیمهای امدادی از شهستانهای نور، بابل، فریدونکنار، قائمشهر، سوادکوه و بندپی به منطقه اعزام شدند.

مهدی ولی اظهار داشت: در این حادثه 44 نیروی امدادی و تخصصی با 15 دستگاه خودرو امدادی آمبولانس، ست نجات و ... اقدام به امداد رسانی کردند و 24 مصدوم از عمق دره 35 متری نجات داده شدند.

وی عنوان کرد: همچنین یک تیم امداد هوایی نیز برای انتقال مصدومان اعزام شد و مجروحان به مراکز درمانی منتقل شدند و حادثه دیدگان این سانحه پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند.

اتوبوس مسافربری تعاونی یک گرگان در ساعت 10 شب به مقصد تهران با 15 نفر مسافر حرکت کرده، که حوالی ساعت 4.40 دقیقه صبح سه شنبه در منطقه پلور جاده هراز محور امل - تهران  از مسیر خارج شده و به عمق دره سقوط کرده است.

در این حادثه محمدرضا اسلامی، کاظم اکبری، مجتبی اکبری، کاظم البرزی، کامران پقه، محمدعلی رضا نیا، مصطفی عقیلی نیا، فاطمه محسنی عشقی، سامان و معصومه محسنی عشقی، علی وکیلی، علیرضا شعبانی، میلاد اسماعیلی، اسدالله رضوان پور، جابر لاکتراش و اشرف علی نیا به بیمارستان 17 شهریور آمل منتقل شدند.

معصومه جلالی،سعیده زاهدی و زینب عبداللهی نیز به بیمارستان بابل و علی رستمانی، فاطمه رستمانی و جواد ابراهیمی نیز از دیگر مصدومان به بیمارستان دماوند اعزام شدند.

در این حادثه، رویا فلاح، محمد حسن زمانی، ربابه امیرخانی، محمد حسن دماوندی، اسماعیل قوی دل، مصطفی اسدی طوسی، مریم بانو یزدی، آرمین کشتته، مریم ترک تاهی، محسن چیت ساز، محمد مبالغی محلی، محمد معلم، فاطمه کنیزی، فاطمه غلامعلی نسب، شکیبه شکیبی، فاطمه ذاکری، پیمانه ذاکری، کاظم نجار سلیمی جان نشان را از دست دادند.

کد N132840

وبگردی