آفتاب

اجبار، موجب ناکامی معتادان در ترک اعتیاد می شود

اجبار، موجب ناکامی معتادان در ترک اعتیاد می شود

همدان-ایرنا- برخی روانشناسان معتقدند: ترک اعتیاد معتادان با اجبار غیرممکن بوده و ترک هیچ اعتیادی بدون روان درمانی مناسب و مطلوب امکان پذیر نیست.

به گزارش ایرنا برخی کارشناسان معتقدند:برای ترک اعتیاد معتادان، باید افکار آنان را بهبود بخشید، و امید زندگی دوباره را برای آنان بازگو کرد تا بتوان جسم و جان معتادان را پاک کرد.

در چند سال گذشته فعالیت مراکز ترک اعتیاد در کشور از رشد قارچ گونه ای برخوردار شده و هر روز بر تعداد این مراکز افزوده می شود و این درحالیست که بعضی از این مراکز به صورت غیر مجاز فعالیت کرده و به مکانی برای کسب درآمد سودجویان تبدیل شده است.

اگرچه امروزه با اطلاع رسانی انجام شده نگرش اکثریت افراد جامعه نسبت به معتادان تغییر کرده، و جامعه به عنوان یک بیمار با این افراد برخورد می کند اما هنوز هم برخی افراد معتقدند که معتادان را باید با زنجیر و طناب به تخت بست و انواع روش های شکنجه وار همچون آب درمانی وغیره را روی آنها تجربه کرد.

یک روانشناس بالینی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین نکته در مراکز ترک اعتیاد این است که کمپ ها باید با استفاده از روش های غیردارویی، فرد معتاد را به ترک اعتیاد سوق دهند و مداخلات درمانی در این مرکز نباید انجام شود.

ˈحسین کشوریˈ افزود: یک مرکز ترک اعتیاد استاندارد باید دارای مجوز از سازمان بهزیستی باشد و همچنین ساختار فیزیکی این مراکز باید به گونه ای باشد که بتوان در شرایط مناسبی به معتادان خدمات ارایه کرد.

وی ادامه داد: در بیشتر کشورها مراکز ترک اعتیاد با روش غیردارویی، فرد معتاد را تشویق به ترک می کنند، اما این به آن معنا نیست که معتاد به درمان دارویی نیاز ندارد، بلکه مراکز ترک اعتیاد باید زیر نظر مراکز درمانی باشند تا اگر فرد معتاد دچار مشکل شد، به این مراکز ارجاع داده شود.

وی بر ارتباط مراکز ترک اعتیاد با مراکز متادون و حضور پزشک و روان پزشک در این مراکز تاکید کرد و گفت: بیمارانی که در مراکز ترک اعتیاد بستری هستند باید هر روز صبح ساعت هشت بیدار شوند؛ در کلاس آموزشی و ورزشی شرکت کنند، و سپس به صورت گروهی دسته بندی شده تا انجام کارهای گروهی را نیز تمرین کنند.

وی ادامه داد: در مراکز ترک اعتیاد ، روش زندگی کردن صحیح به بیماران آموزش داده می شود، و نقش مددکاری اجتماعی در این مراکز بسیار مهم و موثر است.

وی اظهارکرد:فرد معتاد باید 21 روز به صورت شبانه روزی در این کمپ ها اقامت داشته باشد تا سم زدایی از بدن او انجام شود و پس از این دوره ، معتاد باید شش ماه زیر نظر کمپ، مددکار اجتماعی و مراکز درمانی باشد.

وی بر حمایت خانواده ها در ترک اعتیاد معتادان تاکید کرد و گفت: گاهی از اوقات خانواده ها به دلیل طولانی شدن روند درمان، درمان را به طور کامل انجام نمی دهند و ممکن است فرد معتاد دوباره سراغ اعتیاد برود لذا خانواده فرد معتاد موظف است به صورت دایم با مراکز درمانی و ترک اعتیاد در تماس باشد تا درمان کامل فرد معتاد صورت گیرد.

یکی از صاحبان مراکز ترک اعتیاد در همدان نیز در خصوص فعالیت مراکز ترک اعتیاد اجباری گفت: این مراکز از روش های اجباری برای ترک دادن معتادان استفاده می کنند که این روش بی تاثیر و نادرست است و باید سامانه های مبتنی بر درمان علمی ترک اعتیاد افزایش پیدا کنند تا از این طریق مراکز ترک اعتیاد اجباری از بین بروند.

وی افزود:خانواده ها فرد معتاد را به زور به مراکز ترک اعتیاد نبرند چراکه تا زمانی که فرد معتاد خودش مایل به ترک نباشد نمی توان برایش کاری کرد.

معاون فرهنگی و امور پیشگیری اداره کل بهزیستی همدان نیز گفت: 150 مرکز ترک اعتیاد خصوصی و چهار مرکز ترک اعتیاد دولتی در استان همدان فعال است.

ˈابوالفضل باب الحوائجیˈ اضافه کرد: مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر(MMT ) با هدف درمان افراد مصرف کننده مواد مخدر در این استان راه اندازی شده، و نیازمند حمایت بیشتر مسوولان در تامین اعتبار است.

وی با بیان اینکه در تبلیغات برخی از این مراکز به ترک اعتیاد اجباری و اختیاری اشاره می شود ادامه داد: هیچ یک از این مراکز حق اجبار کردن معتادان به ترک اعتیاد را ندارند.

وی اضافه کرد: حداقل ظرفیت هریک از این مراکز 50 نفر است و فعالیت های این مراکز زیر نظر روانپزشک انجام می شود.

وی اضافه کرد:مراکز MMT دولتی در استان همدان هم اکنون 349 نفر را زیر پوشش قرار داده، و دوره درمان این افراد نیز حداقل شش ماه و به صورت متادون درمانی است.

وی ادامه داد: در معتادان پر خطر که احتمال آلودگی عفونی بالایی دارند نیزدرمان نگهدارنده با متادون باعث کاهش آسیب در این افراد می شود.

وی افزود: مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر بهترین مرجعی است که می توان بیماران پرخطر راکنترل و از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری کرد.

وی بیان کرد: در درمان نگهدارنده با متادون، مقدار دارو به تدریج افزایش داده می شود،تا علایم ترک در افراد مشهود باشد، و ولع مصرف مواد غیرقانونی نیز به واسطه مصرف متادون به حداقل ممکن برسد.

وی ادامه داد: درمان نگهدارنده به مدت طولانی برای حداقل چندین ماه و بطور معمول بیش از یک سال و گاهی برای تمام عمر انجام می شود.

وی ادامه داد: بیشترکسانی که به درمان نگهدارنده نیاز داشته باشند در صورت ناتمام ماندن درمان، پس از مدت بسیار کوتاهی به مصرف مجدد مواد مخدر روی می آورند.

وی بیان کرد: در صورت خاتمه یافتن درمان در این افراد ،حفظ ارتباط با مرکز درمانی برای پیگیری بعدی و شروع مجدد درمان ضروری است.

7533/576/640
کد N132416

وبگردی