آفتاب
گزارش مهر/

مصائب عدم صدور ویزای انفرادی برای مردم خوزستان/ خوزستانیها از دیدار با اقوامشان در عراق محرومند

مصائب عدم صدور ویزای انفرادی برای مردم خوزستان/ خوزستانیها از دیدار با اقوامشان در عراق محرومند

خرمشهر - خبرگزاری مهر: در حالیکه مردم عراق آزادانه امکان ورود به کشور ایران و دیدن اقوام خود را دارند، مردم ایران به خصوص شهرهای جنوبی خوزستان که اقوام فراوانی در کشور عراق به خصوص در استان بصره دارند از رفتن به خانه اقوام خود به دلیل عدم صدور ویزای انفرادی برای سفر به عراق محروم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از سقوط حکومت بعث عراق و ایجاد روابط مناسب با حکومت فعلی از سوی کشورمان، توافق نامه هایی طبق قوانین بین الملل برای ورود و خروج اتباع دو کشور به امضا رسید و از همان اوایل تاکنون محدودیتی برای ورود عراقی ها به ایران منعقد نشد به گونه ای که عراقی ها هر وقت بخواهند با ویزای انفرادی می توانند وارد خاک کشور جمهوری اسلامی ایران شوند، ولی از این سو، مسئولان حج و زیارت کشور آستین بالا زده و از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و زیارت عتبات مقدسه را زیر نظر این سازمان در آورده و خروج ایرانیان با ویزای انفرادی را از این مرز ممنوع کردند.

حاج عاشور از مردم خرمشهر است و پسر عمویش اهل بصره عراق، عاشور پیرمرد عرب خرمشهری هفته گذشته با شنیدن خبر درگذشت پسرعمویش و برای رسیدن به مراسم و رفتن به عراق به هر دری که می توانست زد ولی جواب این بود: «ویزای انفرادی جهت رفتن به عراق برای ایرانیان ممنوع است.»

مشکل سفر خرمشهری ها به عراق حل شود

امام جمعه خرمشهر می گوید: مردم بومی خرمشهر و آبادان ارتباط نزدیک فامیلی با مردم عراق دارند به همین دلیل صدور ویزای انفرادی نباید صرفا مختص روزهای اربعینی حسینی باشد.

حجت الاسلام سید نبی موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در مرز شلمچه با چشمان خود شاهد بودم که به پیرزنی که برای دیدن دخترش در بصره قصد رفتن به عراق را داشت، اجازه خروج از مرز را نمی دادند در حالی که فاصله زمینی خرمشهر تا استان بصره عراق 10 کیلومتر بیشتر نیست و با وجود اینکه همه ویزاها و گذرنامه ها به صورت قانونی صادر شده ولی به دلیل سخت گیری های بی مورد کار را برای مردم دشوار کرده اند.

وی می افزاید: خیلی از مردم خرمشهر به دفتر من مراجعه می کنند و می گویند که برادر آنها و یا اقوام آنها در عراق به رحمت خدا رفته اند و برای مراسم ختم باید در آنجا حضور داشته باشند ولی متأسفانه مسئولین در مرز به جز ایام اربعین به هیچ یک از ایرانیان اجازه ویزای انفرادی جهت خروج را صادر نمی کنند.

بهانه هایی که قابل توجیه نیست

امام جمعه خرمشهر می گوید: به نظر من این بهانه ها قابل توجیه نیست زیرا مسئولان حج و زیارت می گویند که به دلیل خطراتی که برای مسافران ایرانی وجود دارد از صدور ویزای انفرادی در ایام سال معذوریم در صورتی که ما در خبرها شاهد هستیم که تمامی اتفاقاتی که برای زوار و مسافران ایرانی رخ داده بود همگی در قالب همین کاروانهای حج و زیارت بوده و کسانی که به صورت انفرادی وارد خاک عراق می شدند هیچگونه مشکلی برای آنها به وجود نمی آید.

وی می افزاید: سازمان حج و زیارت مدعی است که آزادی دادن به مسافران در خصوص عبور از مرز شلمچه نگرانی هایی دارد و ممکن است باعث پیش آمدن مسایلی مانند گذشته شود که در خصوص معضلات حاشیه ای مسافران به ترکیه و سوریه رخ داده بود و این امر از نظر ما به دلیل نزدیکی مذهبی و فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق توجیه پذیر نیست.
 
موسوی اظهار می کند: پیگیری های صورت گرفته برای باز کردن مرز به صورت دائمی برای زوار و مسافران ایرانی که قصد دارند با ویزای انفرادی وارد کشور عراق شوند متأسفانه تاکنون بی نتیجه مانده است.
 
 امام جمعه خرمشهر می گوید: در این خصوص با جلیلی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و همچنین با معاونان رئیس جمهور و خیلی دیگر از مسئولان کشوری صحبت هایی داشتیم که در نهایت متوجه شدیم این جریان در سازمان حج و زیارت گره خورده است.

موسوی می افزاید: حج و زیارت اگر بخواهد واقع بینانه به این مسئله نگاه کند کاملا خواهد دید که محیط عراق یک محیط مذهبی و خالی از مسائل دیگر است چرا که نزدیکی فرهنگی و مذهبی عراق به ایران بسیار زیاد است و این بهانه ها به سود مردم ایران نیست.
 
 امام جمعه خرمشهر در پایان می گوید: از سویی دیگر باید مسئولین از این زاویه نیز نگاهی داشته باشند که مردم خرمشهر و آبادان ارتباط نزدیک فامیلی با مردم جنوب عراق دارند و این فاصله انداختن بین آنها مناسب حال این منطقه نیست.

چرا خویشاوندانمان در ایران برای دیدن ما اجازه سفر به عراق را ندارند
 

یک خانم عراقی که برای دیدن خاله اش و اقوامش به خرمشهر سفر کرده بود به خبرنگار مهر می گوید: من هر وقت که بخواهم با ویزا گرفتن می توانم وارد ایران بشوم و به دیدن اقوام خودمان به خرمشهر سفر کنم و این برای تمامی عراقی ها است و محدودیتی از سوی مسئولین کشورم عراق برای هیچ یک از اتباع این کشور وضع نشده است، ولی متأسفانه متقابلا خویشاوندانمان در ایران به دلیل سختگیری هایی که از سوی مسئولان وضع شده اجازه ورود به خاک عراق و دیدن ما را ندارند.

وی می گوید: به دلیل مسافت کمی که بین استان بصره عراق و شهر خرمشهر وجود دارد من همیشه برای دیدن فامیل هایمان به خرمشهر سفر می کنم ولی آنها متأسفانه نمی توانند به دیدن ما در بصره بیایند.

آمال می افزاید: چند بار که خاله و پسرخاله من با کاروان های حج و زیارت به عراق آمدند اجازه جدا شدن از این کاروان حتی برای ساعاتی اندک برای دیدن ما را نداشتند و ما مجبور شدیم برای دیدن آنها به مرز شلمچه آمده و برای 10 دقیقه با آنها احوالپرسی کنیم.

این شهروند عراقی در پایان به خبرنگار مهر می گوید: اکثر مردم خرمشهر و آبادان ارتباط فامیلی با مردم عراق دارند پس خوب است مسئولان ایرانی نیز از این زاویه نگاهی داشته باشند و باعث دوری انداختن بین آنها نشوند.

ورود سالانه 700 هزار گردشگر عراقی به خوزستان

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز می گوید: سالانه بیش از 700 هزار نفر گردشگر عراقی وارد خوزستان می شوند که بی شک همه آنها یا اغلب قابل توجه آنها به صورت انفرادی وارد استان می شوند.

احمد سیاحی اظهار می کند: ما باید از ظرفیت مسافران عراقی با یک برنامه ریزی دقیق استفاده کنیم که طبق آماری که به دست ما رسیده سالانه 700 هزار نفر گردشگر عراقی به خوزستان وارد می شوند به همین دلیل باید از این فرصت پیش آمده با ارائه خدمات مناسب و بهینه استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، از دیرباز بین مردم شهرهای خرمشهر و آبادان ارتباط فامیلی نزدیکی با مردم عراق بوده است تا جایی که خیلی از بستگان نزدیک مردم مانند برادر و یا خواهر آنها در این سوی مرز و یا آن سوی زندگی می کنند. طرف عراقی طبق قوانین بین الملل هیچ گونه محدودیتی برای ورود عراقی ها به ایران وضع نکرده و آنها هر زمان که اراده کنند می توانند وارد خرمشهر شوند ولی از این سوی در ایران محدودیت خروج ایرانیان صادر شده و فقط می توانند با ثبت نام در قالب کاروانهای حج و زیارت وارد خاک عراق شوند و اجازه خروج انفرادی را برای آنها به جز ایام اربعین منع کرده اند.


 -----------------------------------------------
گزارش و عکس: مهدی بحرانی پور
 

کد N132377

وبگردی