آفتاب
گزارش خبری/

شرایط سازگار ایلام برای زندگی گوزن زرد ایرانی/ امیدها برای احیاء گوزن زرد زنده شد

شرایط سازگار ایلام برای زندگی گوزن زرد ایرانی/ امیدها برای احیاء گوزن زرد زنده شد

ایلام - خبرگزاری مهر: چند سال قبل تعدادی از گوزنهای زرد ایرانی به استان ایلام منتقل شدند و هم اکنون شرایط سازگار استان برای تداوم بقاء این گوزن در استان باعث شده تعداد آنها به 30 راس افزایش یابد و بسیاری از دوستداران محیط زیست امیدوارند با ادامه حضور این گوزنها نسل این حیوان بار دیگر احیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام با داشتن شرایط آب و هوایی و داشتن طبیعتی مناسب دارای انواع گونه های جانوری و پرندگان است.

ايلام با توجه به وجود ۸۰ زيستگاه طبيعي از پيشروترين استان‌ها در تنوع ‏زيست محيطي كشور است و حدود ۸۷ درصد گستره استان ايلام را عرصه هاي طبيعي با وجود بيش از ۳۷ گونه جانوري ‏تشكيل مي دهد.

گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در حال انقراض کشور است که طی سالهای گذشته اقدامات فراوانی برای نجات این نوع گونه انجام شده است.

یکی از این اقدامات پرورش گوزنها در استانهای مختلف کشور بوده که در این بین چند سال پیش چند راس گوزن زرد ایرانی به مناطق حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام آورده شد و که در این محیط طبیعی ایلام با تداوم نسل گوزنهای زرد ایرانی کاملا سازگار بوده است.

پرورش گوزن زرد ‏ايراني در استان از سال ۸۶ با انتقال شش راس از اين گونه جانوري در معرض انقراض از جزيره ‏اشك درياچه اروميه به ايلام شروع شد. ‏

این طرح که به عنوان تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سال 1386 در استان ایلام آغاز هم اکنون بسیاری از نگرانی ها راجب منقرض شدن گوزن زرد ایرانی را رفع کرده به طوری که هم اکنون تعداد گوزنهای تکثیر و حفاظت شده افزایش پیدا کرده است.

هم اکنون یک سایت مجهز در منطقه مانشت و قلارنگ برای تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی ایجاد شده و به خوبی از این گوزنها مراقبت می شود و آب هوا و طبیعت استان مناسب تکثیر بیشتر این گوزنها را مهیا کرده است.

این طرح یکی از موفق ترین و مهمترین طرحهای محیط زیست در کشور است که این استان را به قطب تکثیر و احیای دیگر گونه های نادر و در حال انقرض کشور تبدیل کرده است.

گوزن زرد ایرانی که یکی از نادرترین گوزنهای جهان محسوب می شود به شواهد و آثار موجود، زمانی بخش عظیم و پهناوری از غرب و جنوب غربی ایران را جولانگاه خود ساخته بود که سنگ نوشته های موجود در آثار تاریخی طاق بستان کرمانشاه یکی از نشانه ها و گواه این ادعاست.

افزایش تعداد گوزنهای زرد ایرانی در ایلام

غلامحسین کاظمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: گوزن زرد ایرانی یکی از با ارزش ترین پستانداران در سطح دنیا است به این دلیل که قبلا دامنه پراکنش آن در شمال آفریقا، عراق، ترکیه و ایران بود و الان دامنه پراکنش به ایران محدود شده است 

کاظمی افزود: جنگل های متراکم زاگرس یکی از زیستگاه های مهم این گونه زیبا است وآب وهوای مناسب، وجود گونه های خوش خوراک و جنگل های انبوه در دامنه زاگرس باعث شده شرایط زیستی مناسبی برای گونه گوزن زرد ایرانی فراهم شود .

کاظمی ادامه داد:  در سال 86، شش راس گوزن زرد ایرانی از جزیره اشک ارومیه که در حال انقراض بودند به سایت پرورش  وتکثیر پرورش گوزن زرد در استان ایلام انتقال پیدا کردند و اکنون تعداد آنها به حدود 30 راس رسیده است و به پنج  برابر افزایش پیدا کرده اند.

وی بیان داشت: با توجه به افزايش تعداد اين گوزن‌ها اكنون ۸۰ هكتار از منطقه مانشت براي پرورش ‏اين گونه جانوري مهيا شده و برنامه‌هاي كنترلي و حفاظتي براي افزايش شمار گوزن هاي زرد ‏در حال اجرا است. ‏

وی ادامه داد : در9 ماهه گذشته 111 مورد تخلف شکار غیرمجاز را داشتیم  که تعداد آنها  194 نفر متخلف بود.

143 هزار هکتار برابر با 7.5 درصد از گستره منابع طبیعی استان تاکنون به عنوان مناطق حفاظت شده زیرپوشش اداره محیط زیست استان ایلام قرار دارد.

منطقه مانشت و قلارنگ با 33 هزار هکتار، کبیرکوه در شهرستان دره شهر با 20 هزار هکتار، دینارکوه در آبدانان با 30 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده کولگ در شهرستان مرزی مهران با گستره 58 هزار هکتار چهار منطقه حفاظت شده استان ایلام است.

 

کد N132310

وبگردی