آفتاب
گزارش مهر/

مردمانی که جنس سبدهایشان با خانه هایشان یکی است/ کپرنشینان در انتظار سبد کالا

مردمانی که جنس سبدهایشان با خانه هایشان یکی است/ کپرنشینان در انتظار سبد کالا

کرمان - خبرگزاری مهر: کپرنشینان جنوب کرمان یکی از محروم ترین مردمان کشور هستند این افراد اما سهماشان را از سبدهای کالا در حالی از مناطق مجلل نشین بسیار دیرتر دریافت کردند که بسیاری از آنها به دلیل فقر مالی حتی توان دریافت سبد کالای رایگان را هم ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، جنوب و شرق استان کرمان هر چند بارها شاهد برپایی جشن کپرزدایی بوده اند اما در دنیای واقعی و در خارج از سالن مراسمهای متعدد پایان کپر نشینی در استان کرمان در بیابانهای دور دست و حتی گاهی در نزدیکی شهرهای تازه شهرستان شده استان کرمان هنوز هستند روستاهایی که مصالح خانه هایشان از چوب درختان خرما تشکیل شده است و ساکنان این خانه ها نیز از ابتدایی ترین امکانات زندگی روستایی و عشایری نیز محرومند.

هر چند که برخی از مسئولان می گوید که این نوع زندگی جزئی از سنت و شیوه زندگی مردمان بومی جنوب کرمان است اما حقیقت این است که  برخی از این مردم آنچنان فقیرند که گاهی تنها داشتن یک شناسنامه برای گرفتن یارانه آرزویشان است. اما صبور بودن و نجیب بودنشان همیشه باعث شده کمتر دیده شوند.

مردمی که سقف بالای سرشان از شاخه های درختان خرما است و فرش زیر پایشان هم حصیری از نیزارهای خشیده بر اثر خشکسالی است.

اینان مردمانی هستند که پس از خشکسالی و خشدین درختان و مزارعشان شاخه های درختان را سقفی کرده اند برای گذران زندگیشان و با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

طبق آمار استان کرمان یکی از بیشترین جمعیتهای تحت پوشش سازمانهای حمایتی را به خود اختصاص داده است این آمار در جنوب کرمان اما بسیار پر رنگ تر است.

سایه عمیق فقر بر روستاهای کپر نشین جنوب کرمان رخ می نماید/ سهم کپرنشین با میلیاردهای شهر نشین از سبد کالا یکی است

هستند روستاهای متعددی که با دهها خانوار هنوز از آب بهداشتی محرومند، مدرسه ندارند و مردمانشان کارشان شبانی است آن هم در خشکسالی سخت جنوب کرمان.

هر چند ستاد راهبری جنوب کرمان کمی از دردهای و رنجهای این مردم صبور و محروم را از بین برده است اما هنوز هم کپر نشینان وجود دارند نمود عینی این روستاها در سفرنامه های خبرنگار مهر به روستاهای شهرستان قلعه گنج در ماه رمضان گذشته مشخص شد.

سفرنامه هایی که علیرغم آمارها و نمودارهای ارائه شده توسط مسئولان چهره عمیق فقر را در روستاهای کپر نشین جنوب کرمان نمودار کرد.

مردمانی که تنها منبع درآمدشان یارانه دولت است و شغلی برای امرار معاش ندارند.

بسیاری از کپرنشینان در طول عمرشان به شهرهای محروم جنوب کرمان نیز سفر نکرده اند!/ کپرنشینان برای دریافت سبد کالا باید به شهرها سفر کنند

فقر این مردم اصیل و صبور به حدی است که در یکی از سفرهای خبرنگار مهر همگی تقریبا به یک سوال جواب مشترکی دادند. وقتی از این مردم سوال شد که تا کنون به چند شهر بزرگ سفر کرده اند بسیاری از آنها یا جواب منفی دادند و یا اینکه در طول عمرشان عمدتا برای درمان به یک یا چند شهر جنوب کرمان سفر کردند شهرهایی که خود از محرومیت شدید رنج می برند. و بسیاری از انها در محدوده های روستاها و دهستانهای خود پا را فراتر نگذاشته اند.

اینجا این سوال مطرح می شود که سهم این مردمان چرا باید از یارانه و سبد کالا با فرد دیگری که در مناطق مجلل نشین شهرهای بزرگ کشور زندگی می کنند یکی باشد.

کپرنشینان توان مالی رسیدن به صفها را هم ندارند

هم اکنون طرح توزیع سبدهای کالا هر چند با تاخیر اما در مراکز شهرهای بزرگ جنوب کرمان در حال انجام است اما حقیقت آن است که در این شهرستانها که گاه 40 تا 50 درصد جمعیتشان عضو دستگاههای حمایتی هستند کپر نشینان حتی پولی برای رسیدن به صفهای توزیع سبدهای کالا ندارند و اگر بخواهند هزینه کنند باید مبلغی تقریبا معادل مبلغ ریالی سبد کالا هزینه کنند تا بتوانند به مراکز توزیع کالا برسند.

 شاید باور نکردنی باشد اما باید گفت که بسیاری از این مردم چیزی از سبد کالا نمی دانند و یا اگر خبری هم دارند توان دریافت این سبدهای کالای مجانی را ندارند این درحالیست که در شهرهای بزرگ متاسفانه صحنه های نا مناسبی از نحوه توزیع دیده می شود و باز هم این سوال مطرح می شود که آیا سهم بچه های کپر نشین جنوب کرمان از سبد کالا باید با میلیاردی که در شهر کرمان و یا شهرهای دیگر زندگی می کند یکی باشد؟

بسیاری از کپر نشینان پس از ماهها برنج، مرغ، پنیر و... می بینند

شاید برای شهر نشینان که تغذیه یکی از امور عادی زندگی شان است عجیب و یا باور نکردنی باشد اما نباید از یاد برد که بسیاری از این افراد غذایی جز آرد برخی حبوبات و نان جو ندارند و همین سبدهای کالا می تواند بزرگترین هدیه ای باشد که پس از سهمیه بندی یارانه ها دریافت کرده اند.

قلعه گنج یکی از شهرستانهای محروم و دور افتاده استان کرمان محسوب می شود، فرماندار این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: هر چند با چند روز تاخیر اما سرانجام کار توزیع سبدهای کالا توسط عاملان توزیع این سبدها در این شهرستان آغاز شده است و مردم به تدریج برای دریافت این سبدها مراجعه کرده اند و تا کنون کمبودی برای ارائه سبدهای کالا گزارش نشده است.

ایوب فلاحی گفت: توزیع این سبدها در کشور کاری نو و جدید است و پس از سهمیه بندی یارانه ها این سبدها روش جدیدی است که برای کمک به مردم انجام می شود که می تواند در رفع نیازهای جامعه و کنترل تورم تاثیر گذار باشد.

وی در جواب خبرنگار مهر در خصوص اینکه چند درصد مردم این شهرستان عضو کمیته امداد و سایر سازمانهای حمایتی هستند عنوان کرد: عدد دقیقی را نمی توانم بگویم اما حدودا 40 تا 50 درصد از مردم شهرستان عضو چنین دستگاههای هستند.

فرماندار قلعه گنج در جواب مهر در خصوص نحوه توزیع سبدها بین کپر نشینان گفت: عملا دولت در گذشته طرحهایی برای حذف کپر ها انجام داده است و هر کس که درخواست داده است کپر زدایی شده و خانه های مقاوم برای آنها ساخته شده است.

وی در جواب سوال خبرنگار مهر در این خصوص که هنوز هم روستاهای پراکنده کپری در جنوب کرمان و قلعه گنج وجود دارد گفت: آمادگی لازم برای کپرزدایی وجود دارد.

فرماندار قلعه گنج در جواب این سوال که چند مرکز برای توزیع سبد در شهرستان قلعه گنج احداث شده است گفت: چون باید بر نحوه توزیع نظارت دقیق صورت گیرد در چندین منطقه در شهر قلعه گنج این توزیع انجام می شود و مردم شهرستان باید به این مناطق سفر کنند.

وی در این خصوص که بسیاری از مردم کپر نشین و محروم توان سفر ندارند گفت: این مسائل در جریان توزیع سبد کالا و رفته رفته حل می شود و با آشکار شدن مشکلات در صدد رفع آنها در مراحل بعدی توزیع سبد کالا براخواهیم آمد.

کپر نشینان در انتظارند اما شهرنشینان سبد کالایی می گیرند

همچنین مصطفی زریسفی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان روز گذشته در جمع خبرنگاران در آخرین اظهار نظرش در خصوص نحوه توزیع سبد کالا که با مشکلات زیادی نیز در استان همراه بود گفت: اوائل اسفندماه کارت حدود 8 میلیون نفری که سبد کالا در مرحله اول دریافت نکرده اند، شارژ خواهد شد.

وی با اعلام این خبر افزود: در مرحله اول از مجموع حدود 23 میلیون خانواری که یارانه دریافت می کردند  به حدود 10 میلیون نفر سبد کالا تعلق گرفت و در مرحله دوم در اوائل اسفندماه حدود 8میلیون خانوار دیگر در سطح کشور سبد کالا دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: در نوبت اول در سراسر استان کرمان کارت یارانه 410 هزار خانوارجهت دریافت سبد کالا شارژ شد که تا کنون بیش از 74 درصد از واجدین شرایط در استان کرمان سبد کالا خود را دریافت کرده اند.

وی در خاتمه افزود: با عنایت به اینکه ما اولین دوره  تحویل کالا به صورت کاملا الکترونیکی ودر حجم بسیار وسیع را در استان تجربه کردیم به هر حال اشکالات و نواقص هم در این زمینه وجود  داشت که تلاش می شود در مرحله دوم نواقص و اشکالات به حداقل برسد.

هر چند توزیع سبد کالا به جای توزیع پول مزایایی زیادی از جمله کاهش نرخ تورم و نقدینگی، کاهش رانت خواری و احتکار را به همراه دارد اما بسیاری امیدوارند که دولت در ابتدا به اقشار کم درامد جامعه رسیدگی کند و توزیع سبد کالا در بین اقشار حقوق بگیر و دارای درآمد را زمانی انجام دهند که برخی اقشار جامعه مانند کپر نشینان جنوب کرمان بتوانند مانند سایر اقشار جامعه سفره ای اندک داشته باشند.

 

کد N132216

وبگردی