آفتاب

تاکید عضو کمیسیون اقتصادی بر توجه دولت به بخش خصوصی‌سازی

تاکید عضو کمیسیون اقتصادی بر توجه دولت به بخش خصوصی‌سازی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نباید در خصوصی‌سازی دچار اغفال شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان، حجت الاسلام محمد رجایی در جلسه کارگروه صنعت و معدن گناباد، اظهار کرد: دولت باید در مناطقی که ازنظر زیرساخت‌ها و دوری از مراکز مشکل وجود دارد، با بخش خصوص مشارکت نماید و پس از راه‌اندازی به بخش خصوصی واگذار نماید. کارایی بخش خصوص بیشتر از بخش دولتی است اما چون در بخش خصوصی سودآوری مطرح است برای آن‌ها به صرفه نیست در مناطقی که زیرساخت‌های لازم از لحاظ اقتصادی فراهم نیست، سرمایه گذاری کنند.

وی مساله اساسی برای هر کشور را توزیع متوازن امکانات دانست و تصریح کرد: اگر روند توزیع نامتوازن امکانات ادامه داشته باشد مناطق دور افتاده از جمعیت خالی می‌شوند همچنین عدم تعادل در مسائل اقتصادی به وقوع می پیوندد و مشکلات امنیتی بوجود می‌آید.

وی افزود: باید مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در مناطق محروم در نظر گرفته شود تا به سرمایه‌گذاری تشویق شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از عوامل کاهش جمعیت شهرستان‌های کوچک و افزایش جمعیت در شهرستان‌های بزرگ را اعطای امکانات دانست و افزود: زمانی‌که افراد به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند چون آن شهرها ظرفیت ندارند حاشیه‌نشینی گسترش می‌یابد.

وی گفت: برای مبارزه با حاشیه‌نشینی باید شهرستان‌های مهاجرفرست را آباد کرد.

وی همچنین به جمعیت شهرنشینی کنونی کشور اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی ۳۰ درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کردند و مابقی افراد در روستاها زندگی می‌کردند، اما امروز شاهد جمعیت ۷۰ درصدی در شهرها هستیم.

رجایی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی یکی از عوامل توسعه یافتگی افزایش شهرنشینی است اما اگر مطلق‌گرا به این موضوع نگاه شود گمراه کننده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرنشینی ۷۰ درصدی وقتی باعث توسعه است که به دلیل افزیش بهره‌وری در بخش کشاورزی بتوانیم نیازهای کشاورز را با تعداد کمتری از نیروی کار و سرمایه تأمین کنیم همچنین سرریز نیروی کشاورزی را وارد صنعت کنیم و بخش صنعت را رونق دهیم، اما در ایران افراد به خاطر این‌که کار کشاورزی مقرون به صرفه نبوده از این بخش خارج می‌شوند و وارد بخش صنعت نیز نمی‌شوند.

انتهای پیام

کد N131860

وبگردی