آفتاب

هوای خاکستری اصفهان مسموم است!

هوای خاکستری اصفهان مسموم است!

رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: منافع توسعه‌ای که‌ در اصفهان اتفاق می‌افتد برای ایران است اما این اصفهان است که هزینه‌های آن را متحمل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی اصفهان، «حسین مرادی» امروز(سه‌شنبه 29 بهمن‌ماه) در همایش حفاظت از محیط زیست، دست‌آوردها و مسئولیت‌ها اظهار کرد: آب از یک منبع تولید، تبدیل به کالا شده است و زمانی که بحث پول مطرح شود، توجه به مصلحت‌های جامعه کنار می‌رود.

وی با تأکید بر لزوم تبدیل نگاه مدیریت کالا به مدیریت منابع در بحث آب گفت: همه باید بپذیریم که یک فاجعه اتفاق افتاده است. در بحث آب عادت کرده‌ایم و پذیرفته‌ایم که رودخانه خشک است و در خصوص آلودگی هوا نیز این نگاه ایجاد شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بحث هزینه‌های اجتماعی در بخش توسعه‌ی صنعت در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: منافع توسعه‌ای که‌ در اصفهان اتفاق می‌افتد برای ایران است اما این اصفهان است که هزینه‌های آن را متحمل می‌شود. بکار بردن واژه‌ی آلودگی برای هوای اصفهان مناسب نیست چون هوای این شهر آلوده نیست بلکه مسموم است.

مرادی افزود: مسئولان محیط زیست باید پاسخ دهند که چگونه 74 درصد آلودگی هوای اصفهان را ناشی از خودروها اعلام می‌کنند، درحالی که صنایع در سال دو میلیارد و 300 میلیون لیتر مازوت مصرف می‌کنند و در مقابل تنها 750 میلیون لیتر سوخت بنزین توسط خودروها مصرف می‌شود؟

وی با بیان اینکه هوا خاکستری رنگ است، یعنی مه‌دود این شهر حاصل از دود صنعتی است، تصریح کرد: از طرف دیگر پدیده‌ی اینورژن (وارونگی هوا) طولانی را ریزگردهایی ایجاد می‌کنند که ناشی از خشک شدن زمین‌های استان اصفهان است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشکل محیط زیست استان اصفهان مدیریتی است و راه‌حل هم مدیریتی است، خاطرنشان کرد: زمانی مسأله‌ی محیط زیست به نتیجه می‌رسد که مدیران با یکدیگر جلسه داشته باشند و از طریق تعامل به یک نتیجه صحیح برسند.

انتهای پیام

کد N131539

وبگردی