آفتاب

آلودگی هوا با سلامت شهروندان چه می‌کند؟

آلودگی هوا با سلامت شهروندان چه می‌کند؟

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: اگر خانم بارداری در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، شاید امروز او و فرزندش مشکل نداشته باشند، اما باید با نهایت تاسف گفت آلودگی هوا مشکلات ژنتیکی ایجاد می‌کند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت: اگر خانم بارداری در معرض آلودگی هوا قرار گیرد، شاید امروز او و فرزندش مشکل نداشته باشند، اما باید با نهایت تاسف گفت آلودگی هوا مشکلات ژنتیکی ایجاد می‌کند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، رویا کلیشادی شامگاه‌(گذشته) در همایش آخرین وضعیت آلودگی هوای اصفهان که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: پس از 17 سال تحقیقات و بررسی بر روی عوامل سبک زندگی، نوع تغذیه و ورزش کودکان و نوجوانان دریافتیم که عوامل محیطی یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای تهدید کننده سلامت هستند.

وی با بیان اینکه افراد نباید مستقل از یک دیگر در نظر گرفته شوند، بلکه باید آن‌ها را به صورت عضوی از یک جهان به هم مرتبط دید، افزود: همه گروه‌های سنی نیازمند هوای سالم هستند، اما کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه در حال رشد و تکامل هستند بیش از همه در هوای آلوده آسیب می‌بینند.

برای آلودگی امروز باید راهکار ارایه شود

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در خصوص محیط‌ زیست و کودکان فعالیت‌های بسیار وسیعی را شروع کرده است تا محیط‌ زیستی که کودکان در آن رشد و فعالیت می‌کنند، برای آن‌ها امن و پاکیزه باشد.

کلیشادی با بیان اینکه امروز باید فکری برای کودکان این شهر شود، زیرا هر تلاشی در جهت کاهش آلودگی هر چند کوچک بهتر از دست روی دست گذاشتن است، تاکید کرد: مدام گفته می‌شود شرایط هوا تا 10 سال آینده بهبود پیدا خواهد کرد اما باید امروز را دریابیم، زیرا کودکان آینده سازان این کشور هستند.

وی گفت: با صحبت از آلودگی هوا توجه همه به بیماران قلبی و ریوی جلب می‌شود، زیرا این افراد واکنش سریع‌تری به تغییرات جوی نشان می‌دهد و آلودگی هوا موجب افزایش فشار خون، اکسیداسیون خون و.. و در نهایت سکته قلبی می‌شود.

استادیار مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان ادامه داد: اگرچه بیماران قلبی ریوی سریعا به آلودگی هوا واکنش نشان می‌دهند اما متاسفانه تنفس هوای آلوده توسط یک زن باردار جنین را با مشکلاتی مانند افزایش فشار خون و اکسیداسیون خون مواجه می‌کند. تاثیر این امر در میان سالی به شکل عوارض قلبی عروقی بروز می‌کند و این یک سیکلی است که آلودگی هوا ایجاد کرده است.

آلودگی هوا با ابتلا به آلزایمر ارتباط نزدیک دارد

کلیشادی گفت: آلودگی هوا بیماری‌های روحی و روانی را تشدید می‌کند و امروز مشخص شده است که با آلزایمر ارتباط بسیار نزدیکی دارد، یعنی آلودگی هوا سن ابتلا به آلزایمر را کاهش و عوارض آن را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.

وی افزود: آلودگی هوا چون از طریق دستگاه تنفس وارد خون می‌شود پس اثرات آن به تمام دستگاه‌های بدن منتقل و تمام سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه مواد موجود در آلاینده‌های هوا مانند سرب بر روی بهره هوشی و اختلالات عصبی به شدت تاثیر می‌گذارد، ادامه داد: اکسید‌های گوگرد، نیتروژن،هیدرو کربن‌ها و ازن موجود در آلاینده‌ها نیز ذارتی هستند که در چربی‌های خون را اکسیداسیون و لخته ایجاد می‌کنند.

کلیشادی با اشاره به اینکه فرآیند پیری سلول با آلودگی هوا به شدت افزایش می‌یابد و به‌دنبال آن چاقی ایجاد می‌شود، افزود: افزایش وزن موجب بروز دیابت و فشارخون می‌شود و این بیماری‌ها قابل درمان نیستند.

نوجوانان اصفهانی مستعد ابتلا به دیابت هستند

وی گفت: محققان مجله سیرکولیشن آمریکا در اولین تحقیقات خود در زمینه دیابت و التهابات رگ و ارتباطات آن‌ها با آلودگی هوا به ایران و شهر اصفهان آمدند و 374 کودک و نوجوان بین 10 تا 18 ساله را مورد بررسی قرار داد که نتایج این تحقیقات نشان می‌داد که نوجوانان اصفهانی با توجه به اینکه سالم به نظر می‌رسند، اما به دلیل آلودگی شدید هوا آماده ابتلا به دیابت هستند.

استادیار مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان گفت: شیر مادر همواره از بهترین موثرترین و شگفت‌آورین ترین ترکیبات حاصله تشکیل شده است، اما مطالعات اخیر در اصفهان نشان می‌دهد در شیر مادران اصفهانی مقادیر بسیار زیادی آرسنیک، جیوه، کادمیوم و سرب وجود دارد که بسیار بیشتر از حد مجاز است البته با این وجود شیر مادر بهتر از دیگر شیرهای تولیدی برای کودکان است.

کمبود شدید ویتامین D در مردم اصفهان

کلیشادی تاکید کرد: متاسفانه کمبود ویتامین D در مردم اصفهان به شدت دیده می‌شود، 90 درصد زنان و 70 درصد مردان و بیش از 60 درصد کودکان و نوجوانان کمبود ویتامین D دارند که این کمبود باعث ایجاد چاقی، دیابت و از همه مهم‌تر بیماری MS می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در اصفهان باعث شده است تا طول موج‌های مفید خورشید به سطح شهر اصفهان نتابد، گفت: آخرین تحقیقات به دست آمده نشان می‌دهد که آلودگی هوا باعث زایمان زودرس می‌شود و عوارض تنفسی و غیر تنفسی شدیدی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

کد N131040

وبگردی