آفتاب
گزارش مهر/

نخستین پارک مینیاتوری کشور در وضعیت قرمز/ تخریب آثار و نابسامانی در مینیاتور پارک تبریز

نخستین پارک مینیاتوری کشور در وضعیت قرمز/ تخریب آثار و نابسامانی در مینیاتور پارک تبریز

تبریز – خبرگزاری مهر: پارک مینیاتوری کلانشهر تبریز که قرار بود دهه فجر امسال با 12 اثر مینیاتوری افتتاح شود، به دلیل برخی از مشکلات به اوایل سال آینده موکول شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود سه سال پیش، شهرداری تبریز طرحی با عنوان نخستین پارك مينياتوری كشور را روی میز کاری خود قرار داد و با تشکیل تیم طراحی و ساخت، این پروژه را با وجود مشکلات پیش روی، آغاز کرد.

فاز نخست این پروژه پس از سه ماه بررسی و شش ماه چشم انتظاری، بالاخره تیرماه سال 90 با پنج اثر تاریخی که شامل ساختمان شهرداری، مقبره الشعرا، ائل گلی، بنای خلعت پوشان و ارك تبريز است مورد بهره برداری رسید؛ اما افتتاح این پارک با پنج اثر با انتقاد شدید برخی از رسانه ها روبرو شد.

دو سال بعد از افتتاح پارک مینیاتوری تبریز، شهریورماه امسال دو اثر برج یانقین و کلیسای مریم مقدس به پنج اثر دیگر اضافه شد تا این پارک با هفت اثر تاریخی در بلوار استاد شهریار تبریز خودی نشان دهد؛ اما این بار انتقادی دیگر که رسانه ها بر شهرداری تبریز داشتند، عدم مراقبت از آثار به دلیل شکسته شدن در و پنجره آنها و هدر رفتن بیت المال بود.

با این حال، پس از گذشت سه سال از آغاز این پروژه و با توجه به كمبود فضاهای تفريحی در شهر، بنظر می رسد مسئولان فعلی شهرداری باید کار نیمه تمام شهردار قبلی را با آثار فاخر فراوانی و با سرعت بیشتری به اتمام برسانند و به امنیت این آثار توجه ویژه ای داشته باشند.

بهره برداری از پنج اثر دیگر تا پایان امسال

مسئولان شهرداری تبریز که در چند ماه اخیر خبر از تکمیل این پروژه با چند اثر دیگر در دهه فجر امسال خبر می دادند ولی به دلیل برخی از مسائل این امر امکان پذیر نشد.

مديرعامل سازمان زيباسازی شهرداری تبريز در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: متأسفانه تیم سازنده این آثار در تبریز موفق به ساخت به موقع این آثار نشدند که امیدواریم تا پایان امسال دیگر آثار در حال ساخت آماده شود و همچنین پیمانکار پارک نیز تا پایان امسال این پارک را تحویل می دهد.

وی افزود: هم اکنون هفت اثر در پارک مینیاتوری تبریز وجود دارد که پنج اثر دیگر نیز از جمله مسجد کبود و کاخ استانداری تا پایان امسال نصب و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

اکبر امجدی همچنین در ادامه اظهار داشت: باقی مانده آثار و ماكت ها در فاز سوم به تعداد 18 مورد در سال آینده تهيه و نصب خواهند شد.

 

نخستین پارک مینیاتوری کشور در مقایسه با سایر پارک ها

باغ موزه مینیاتوری تهران در سال 92 پس از گذشت دو سال از افتتاح نخستین پارک مینیاتوری کشور در تبریز، کار خود را از همان نخست، با 12 اثر ثبت شده در فهرست یونسکو آغاز کرد؛ که این آثار را در ابعاد اصلی با مقیاس یک بیست و پنجم اندازه واقعی در این بوستان استقرار دادند که بازار تبریز نیز جزوء این آثار است.

همچنین احداث بنای نگارخانه به وسعت ۷۵۰ مترمربع به منظور ایجاد نمایشگاه دائمی میراث فرهنگی، کتابخانه، فروشگاه محصولات فرهنگی، چایخانه، مونیتورینگ، سرویس‌بهداشتی و غیره از دیگر اقدامات انجام شده در بوستان مینیاتوری تهران است.

یا پارک مینیاتوری مشهد نیز مقرر شده 20 المان شهری کار خود را آغاز کند و سپس 40 المان دیگر را به این آثار اضافه کند که در حاشیه این پارک مینیاتوری نیز فرهنگسرا، کتابخانه، آمفی تاتر روباز، برج‌های هنر و فرهنگ، کبوترخانه، ایستگاه روزنامه خوانی، نگارخانه، سینما، کلینیک گل و گیاه و اماکن خدماتی، رفاهی مانند رستوران و کافی شاپ از دیگر فضاها نیز در نظر گرفته شده است.

با این حال ساخت چندین اثر تاریخی در یک پارک کافی نبوده و باید همچون پارک های مینیاتوری سایر کلانشهرها فکری به حال این مسئله می شد.

مراقبت از آثار در مقابل تخریب

یک شهروند تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: احداث چنین پارک هایی بر جذب گردشگر به کلانشهر تبریز نقش بسزایی ایفا می کند ولی احداث این گونه پارک ها نیز باید بر پایه اساس و اصول ساخته شده و کار عجولانه در آن صورت نپذیرد.

وی افزود: پس از افتتاح چنین پارک هایی انتظار می رود مسئولان شهرداری در مراقبت از چنین فضاهایی، از سیستم های هوشمند استفاده کرده و از تخریب چنین آثار فاخری جلوگیری کنند.

علیرضا بنائی همچنین ادامه داد: متاسفانه چیزی که در مراجعه به این پارک ملاحظه میکنیم شکستن درب و پنجره های آثار مینیاتور شده این پارک منحصر بفرد است که هر شخص علاقه مند به هنر را متاثر می کند که نیازمند توجه بیش از پیش مسئولان دارد.

***

با این حال باید گفت علی رغم عملکرد مطلوب شهردار سابق تبریز، برخی از پروژه ها به صورت عجولانه انجام صورت گرفته که انتظار می رود قبل از انجام هر پروژه ای زمانبدی و نحوه انجام کار نیز به خوبی مشخص شود و از هدر رفتن بیت المال به هر صورت جلوگیری شود.

---------------------------------------

گزارش از شاهین بدرحیدری

عکس: مینا نوعی

کد N130389

وبگردی