آفتاب
گزارش میدانی مهر از تالار فخرالدین اسعد گرگانی/

بیست و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر گلستان به کار خود پایان داد

بیست و نهمین جشنواره موسیقی بین المللی فجر گلستان به کار خود پایان داد

گرگان - خبرگزاری مهر: جمعیت حاضر در تالارفخرالدین اسعد گرگانی در حالی با بيست و نهمين جشنواره بين المللي موسيقي فجر خدا حافظی کرد که ظرفیت تالار و امکانات آن پاسخگوی نیاز هنرمندان موسیقی و هنردوستان نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، جشنواره موسیقی فجر از روز 25 الی 28 بهمن ماه و با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در تالار فخرالدین اسعد گرگانی و با استقبال با شکوه هنرمندان و علاقه مندان به موسیقی برگزار شد.

این استقبال بی نظیر نشان دهنده علاقه مردم به هنر موسیقی بخصوص موسیقی ایرانی است که وجود گروه های قوی می تواند تاثیر گذار باشد و این جشنواره نشان داد که می تواند توانایی بیشتر از این را به مردم نشان دهد که حتی مردم ایستاده به تماشای اجرای گروه های موسیقی باشند.

این استقبال در حالی است که تالارفخرالدین اسعد گرگانی به عنوان یکی از قدیمی ترین تالارهای شمال کشور تنها میزبان برنامه های موسیقی استان است و عمر زیاد و فرسودگی در کنار ظرفیت کم دیگر جوابگوی برنامه های فرهنگی بزرگ استان نیست.

از سوی دیگر علاوه بر موسیقی برنامه های تئاتر، همایش ها و حتی برخی سخنرانی ها نیز در این مرکز برگزار می شود که سرعت فرسودگی این سالن را دو چندان کرده است.

برنامه اولین شب از بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان شامل اجرای گروه کر آوازی آداک از گرگان و موسیقی سنتی گروه وابات به سرپرستی عیسی غفاری از تهران بود  و همچنین در شب دوم حضور گروه آیینی پاییز از کردستان عراق به همراه گروه سنتی ملا نفس از بندرترکمن از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

در انتها و در شب سوم این جشنواره با اجرای گروه هامون به سرپرستی محمد نوری ، گروه آرام به سرپرستی سید جواد حسینی از علی آباد کتول و گروه پالیز به سرپرستی اسماعیل خادمی از گرگان  و همچنبن با تقدیر از گروه های برتر و پیشکسوتان بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی در تالارفخرالدین اسعد گرگانی به کار خود خاتمه داد.

 

 

يكي از تماشاگران در اين باره گفت:  من هرساله به اين جشنواره مي آيم اما هيچ سالي مثل امسال شاهد استقبال مردم نبودم و در واقع مردم انگار موسيقي را باور كردند و با آن خو گرفتند و جزئي از زندگيشان شده است.

فاطمه حسيني ابراز داشت: البته يكي از دلايل استقبال مردم از جشنواره  این بود که امسال گروه هاي بهتري به اين جشنواره آمده اند كه باعث استقبال مردم شده است و همچنين وجود گروه هاي بين المللي، محلي و قوميت هاي مختلف باعث شده است كه مردم براي اينكه بتوانند موسيقي اقوام مختلف را گوش دهند به اين جشنواره مي آيند.

وي افزود: امسال همه گروه هايي كه اجرا كردند موسيقي خوبي را به مردم هديه كردند و اين استقبال مردم را دو چندان كرده بود و البته وجود اسپانسرهاي مختلف نيز در اين جشنواره باعث تبليغات بيشتر و همچنین  استقبال از مردم كه با نظم بيشتري انجام شد كه اين يكي از نكات مثبت جشنواره امسال محسوب مي شد ، چرا كه جشنواره هاي اين چنيني و بخصوص موسيقي اصيل ايراني به وجود اسپانسر نياز دارند تا ديده شوند.

صحنه تالار لايق گروه هاي موسيقي نبود

حسيني با انتقاد از امكانات خود تالار گفت: صحنه اي كه در تالار وجود داشت لايق گروه هاي موسيقي نبود بلكه با وجود اسپانسرهاي مختلف و قدمت اين جشنواره اميد مي رفت تا صحنه اي زيباتري براي گروه هاي موسيقي در صحنه اجرا ، ايجاد مي شد و اين مي توانست هم براي مردم و هم برای گروه هاي موسيقي لذت بخش تر و زيباتر باشد.

در ادامه يكي ديگر از تماشاگران از استقبال مردم ابراز تعجب كرد و خاطرنشان داشت: فكر نميكردم مردم اين قدر نسبت به موسيقي اصيل و ملي علاقه نشان دهند و این  نشان از ذائقه مردم استان  نسبت به موسيقي  اصیل مي دهد و مي توان اميدوار بود كه مسئولان با ديدن استقبال مردم در سالهاي آينده گروه هاي بهتري را به جشنواره دعوت كنند و گروه ها نيز با قدرت بيشتري  كارهاي خود را ارئه دهند.

محمد ملك اظهار داشت: گروه هاي موسيقي خوبي به جشنواره آمده بودند اما انتظار مي رفت اين گروه ها بتوانند موسيقي قوي تري را ارئه دهند و البته مردم ما هم مردمي فهيم هستند و موسيقي را با تمام وجود درك مي كنند و تفاوت موسيقي قوي با ضعيف را تشخيص مي دهند.

وي افزود: شايد يكي از دلايلي كه مردم به موسيقي علاقه پيدا كرده اند برگزاري كنسرت هاي متعددي بوده كه امسال در استان بخصوص در  شهر گرگان برگزار شده است و اين باعث تحريك ذائقه مردم نسبت به موسيقي شده است.

 

 

اولین حضورم در جشنوارره فجر با استقبال گرم مردم همراه بود

سرپرست گروه پاليز كه گروه موسيقي اش با تشويق زياد مردم همراه بود در اين باره گفت: براي اولين بار است كه در جشنواره موسيقي فجر شركت مي كنم اما استقبال مردم برايم بسيار جالب بود چون اصلا فكر نمي كردم كه با استقبال پرشكوه مردم مواجه شوم.

اسماعيل خادمي ادامه داد: اين گروه قبلا در جشنواره هاي ديگر توانسته موسيقي اجرا كند كه البته با استقبال مردم آنجا همراه بوده اسن كه از جمله اين جشنواره ها جشنواره بين المللي خزر يا دريا ي دوستي در قزاقستان بوده است كه گروه ما خيلي مورد توجه قرار گرفته بود.

وجود گروه هاي متعدد تبادل تجربه را به ارمغان مي آورد

وي  همكاري مسئولين را در اين جشنواره بسيار خوب دانست و عنوان داشت: مسئولين در اين جشنواره به طور تمام و كمال با ما همكاري كردند و تمامي امكانات فراهم بود و البته گروه هاي خوبي نيز به اين جشنواره آورده شده بود كه مي توان به عنوان تبادل تجربه از آنها استفاده كرد.

خادمي يكي از مهمترين مشكلات در حوزه موسيقي را در استان نبود مجمع خاصي در حوزه موسيقي دانست و اذعان داشت: مهمترين مسئله اي كه در ارتباط با موسيقي در استان احساس مي شود وجود آكادمي و مجمعي  است تا بتوانيم راحتتر در اين حوزه سیاست گذاري ها انجام شود و نظارت بر گروه هاي موسيقي داشته باشند.

آموزشگاه های موسیقی مستقل عمل می کنند

وي افزود: در حال حاضر آموزشگاه هاي موسيقي به طور مستقل عمل می كنند و مدرسين هر جور كه دوست دارند موسيقي را به علاقه مندان آموزش مي دهند كه نمي دانيم اين نوع تدريس به كجا خواهد رسيد و بايد نظارت بر نوع تدريس در آموزشگاه ها انجام شود.

سرپرست گروه پاليز با اشاره به موسيقي سنتي بيان داشت: اصالت هر كشور نشان دهنده  موسيقي و فرهنگ آن کشور است اما هر چيز اصيل بايد به روز باشد تا بتواند جوابگوي گروه هاي سني مختلف بخصوص نسل جديد باشد و براي این منظور افرادي كه در حوزه موسيقي هستند ،بايد تلاش كنند تا با استفاده از تكنولوژي هاي روز موسيقي اصيل را پويا تر كنند تا مورد علاقه همه قرار گيرد و البته بايد تلاش شود تا اصل صالت حفظ شود.

 

 

موسيقي شرق استان به فراموشي سپرده شده است

وي  ادامه داد: در استان با توجه به قوميت هاي متعددي كه وجود دارد موسيقي هاي زيادي از جمله موسيقي تركمن، سيستاني، آذري و علي آبادي وجود دارد كه توانسته تنوع را به ارمغا ن بياورد و البته موسيقي كه در حال حاضر در شرق استان به زبان كردي كرمانجي وجود دارد كمي به فراموشي سپرده شده است كه بايد بيشتر به آن توجه شود.

خادمي موسيقي علي آباد را موسيقي كاملي دانست و ابراز داشت: اين موسيقي در واقع شباهت هاي زيادي به همه موسيقي ها از جمله سيستاني، تركمن و مازندراني دارد و مي تواند به عنوان موسيقي اصيل استان محسوب شود.

در ادامه سرپرست گروه هامون که در جشنواره سال گذشته به درجه استادی نائل شده بود، گفت: موسيقي جايگاه خود را در استان پيدا كرده است و وجود گروه ها و قوميت هاي مختلف نشان مي دهد كه اين جشنواره نسبت به سالهاي قبل توانسته شاهد پيشرفت هاي زيادي باشد و البته مردم هم استقبال خوبي را از اين جشنواره انجام دادند.

محمد نوري تصريح كرد: موسيقي در واقع با فرهنگ مردم تنيده شده است واز فرهنگ مردم مي آيد و مردم از وقتي چاقويي را تيز مي كردند يا چيزي را در هاون مي كوبيدند به موسيقي مي انديشيدند.

وي  در ارتباط با موسيقي سيستاني اظهار داشت: اين موسيقي از ابتدا با مردم اين قوميت وجود داشته است و اين حركات سماعي مردم نشان از حركات زورخانه اي است كه مردم سيستان توانسته اند ورزش باستاني خودشان را به بطن شاديهايشان بياورند و اين نشان دهنده ازآمادگي دفاعی آنها  در میدان های نبرد در چرخش هاي سماع گونه است و نوعي عبادت نیز محسوب مي شود كه با زندگي آنها تنيده شده است و از زمان تولد تا مرگ با آنها همراه است.

کد N130386

وبگردی