آفتاب
گزارش مهر از اولین اکران فیلمهای دهه فجر/

روزهای خالی بعد از روزهای پرشور برای سینماهای اراک/ تا اطلاع ثانوی خداحافظ سینما

روزهای خالی بعد از روزهای پرشور برای سینماهای اراک/ تا اطلاع ثانوی خداحافظ سینما

اراک – خبرگزاری مهر: در هفته های گذشته به واسطه اکران فیلم های جشنواره فجر شاهد روزهای گرمی در سینماهای کشور از جمله سینماهای اراک بودیم به طوری که در شهر اراک استقبال مردم از فیلم هااز مرز 10 هزار نفر گذشت، اما رکود دوباره این بخش نشان از این دارد که چنین اقداماتی به طور مقطعی سالن های سینمایی را پر می کند و برای دیگر روزهای خالی سینماها باید به دنبال راهکار جامع تری بود.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود تمام جذابیت های روایتی و بصری در سینما و تبدیل شدن این هنر به صنعتی درآمدزا، همچنان شاهد رکود این بخش در کشور خصوصا در شهرستان ها هستیم، زیرا بیشتر فیلم های ایرانی در اولین گام که جذب مخاطب است ناموفق هستند.

دلیل این امر جدای از کیفیت پایین فیلم ها، نبود فرهنگ دیدن فیلم است. شاید در هفته های گذشته به واسطه اکران فیلم های جشنواره شاهد روزهای گرمی در سینماهای کشور از جمله سینماهای استان مرکزی بودیم، اما رکود دوباره این بخش نشان از این دارد که چنین اقداماتی به طور مقطعی سالن های سینمایی را پر می کند.

پایین بودن اقبال فیلم ها در اراک مربوط به کیفیت آنهاست

مدیر سینما فرهنگ اراک به خبرنگار مهر می گوید: جشنواره فجر فقط سالی یک بار برگزار می شود و استقبال پرشور مردم از فیلم ها هم در همین روزها می شود مگر در مواردی خاص که فیلم های با کیفیت بالا در سینما نمایش داده شوند.

احسان بیات پایین بودن اقبال فیلم ها در اراک را فقط کیفیت فیلم ها می داند و می افزاید: مردم فیلم خوب را می شناسند؛ اما متاسفانه به جز یک یا دو مورد در سال معمولا باقی فیلم ها رضایت مخاطب را بهم ندارد.

وی ادامه می دهد: استقبال امسال مردم از دو فیلم "هیس دخترها فریاد نمی زنند" و " رسوایی" نشان داد که مردم با سینما قهر نیستند.

بیات با اشاره به اینکه تا دوسال پیش طرحی در سینما فرهنگ بود که روزهای سه شنبه بلیت را نیم بها می فروخت، ادامه داد: تورم در همه بخش های جامعه تاثیر گذاشته است و این برنامه هم دو سالی است که دیگر اجرا نمی شود.

دلیل استقبال مردم در روز " سلام سینما" فقط رایگان بودن بلیت بوده است

وی افزود: شاید دلیل استقبال مردم در روز "سلام سینما" فقط رایگان بودن بلیت بوده است، در این روز ازدحام جمعیت در جلو سینماها بسیار بود، در حالی که روزهای دیگر حتی روزهای پخش فیلم های فجر هم اینطور نبود.

مدیر سینما فرهنگ تاکید می کند: نبود مخاطب مشکل اصلی سینما داران است؛ و افزایش مخاطب نیز در ارتباط مستقیم با کیفیت فیلم است زیرا فیلم خوب زود در جامعه مورد توجه قرار می گیرد.

بیات با اشاره به اکران فیلم های فجر در اراک گفت: سینما فرهنگ در 10 روز 20 فیلم منتخب را به نمایش گذاشت که البته این در سایه دیجیتال شدن تجهیزات سینما رخ داد.

وی ادامه داد: با مساعدت موسسه سینما شهر و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد و همکاری ارشاد استان این اتفاق برا ی سینمای فرهنگ افتاد که شرایط را برای پخش فیلم های روز و بالا رفتن کیفیت تصویر و صدای فیلم ها فراهم آورد و دیگر از آپارات استفاده نمی شود.

در طی روزهای آینده اکران فیلم های پخش نشده جشنواره در دستور کار است

بیات گفت: طی روزهای آینده اکران فیلم های پخش نشده جشنواره در دستور کار است و تاکنون فیلم " آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" ممکن است در اکران نوروزی سینما نمایش داده شود همچنین فیلم "شهر موشها2" در نوبت اکران این سینما است.

رئیس اداره سمعی و بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم می گوید: برگزاری سی و دومین جشنواره فیلم فجر در اراک و استقبال 10 هزار نفری مردم از فیلم نشان دهنده این است که مردم خواهان سینما هستند؛ اما سینمایی با فیلم های مطلوب و با کیفیت.

رحمت الله کرمی افزود: اگر فیلم قابلیت های برجسته داشته باشد از کارگردانی و فیلمنامه قوی و بازیگری خوبی برخوردار باشد با اقبال روبرو خواهد شد، همانطور که در روزهای جشنواره دیدیم که فیلم هایی چون "چ" و " خط ویژه" و "رد کارپت" این مطلوبیت را به مخاطب عرضه کردند.

متاع هر سینما فیلم آن است

دبیر اجرایی جشنواره فیلم فجر در اراک با تأکید بر اینکه متاع هر سینما فیلم آن است تصریح کرد: اگر کیفیت فیلمهای ما مطلوب باشد مسلماً از جایگاه خوبی در بین مردم برخوردار می شوند.

وی با بیان اینکه انتخاب فیلم های اکرانی در اراک با تهران بوده است، اظهار کرد: بیست فیلم نمایشی در اراک به انتخاب سامان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد بوده است.

کرمی در خصوص برگزار نشدن اختتامیه و جلسات نقد و بررسی فلیم ها در اراک ادامه داد: با توجه به اینکه جلسه نقد و بررسی فیلم ها باید با حضور کارگردان و عوامل فیلم هابرگزار می شد و در روزهای پخش فیلم، این عزیزان درگیر جشنواره بودند، شرایط برای حضور عوامل فیلم های مورد استقبال فراهم نشد، از طرفی برگزاری اختتامیه جشنواره به انتخاب خود استان بود که فقط تعداد معدودی از استان ها آن را برگزار کردند.

دبیر اجرایی جشنواره در اراک تاکید کرد:  البته به دلیل کمبود وقت تبلیغات چشمگیری برای اکران این فیلم ها در شهر نداشتیم ولی با این وجود مردم با فرهنگ اراک از این فیلم ها به نحو مطلوبی بهره مند شدند

اعتراض برخی اهالی رسانه در توزیع بلیت های مهمان جشنواره

کرمی با اشاره به اعتراض برخی اهالی رسانه در توزیع بلیت های مهمان جشنواره تصریح کرد: تعداد محدود و مشخصی بلیت مهمان برای هنرمندان و اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود که بلیت ها به مسئول هر انجمن یا واحد هنری داده شده بود و دبیرخانه در نحوه توزیع آن دخالتی نداشته است.

وی تاکید کرد: بلیت های اهالی رسانه و مطبوعات نسبت بلیت های سایر بخش ها دو برابر بود ولی ما آن را به مسئولین مطاوعات دادیم و نحوه توزیع آن با مسئول هر بخش بوده است.

کرمی با بیان اینکه فیلم های جشنواره بین المللی فجر برای اولین بار در اراک به صورت دیجیتال اکران شد گفت: برای اولین بار بود که در سینماهای استان مرکزی این اتفاق می افتاد، البته هیچ کدام از سینماهای استان به تجهیزات دیجیتال مجهز نبود و در فرصت کمی که داشتیم سینما فرهنگ را به این امکانات مجهز کردیم.

وی ادامه داد: امیدواریم سال های آینده سینماهای دیگر اراک و شهرستان های استان به این امکانات تجهیز شوند تا مردم شهرهای دیگر استان هم از چنین برنامه هایی بهره ببرند.

کرمی با تاکید بر اینکه ارتقا و گسترش سینماهای استان در دستور کار است، گفت: ساخت پردیس سینمایی در اراک و شهرستان ها با همکاری بخش خصوصی از جمله این برنامه ها است که البته کمک مسئولان خصوصا شهرداری ها، راه و شهرسازی، استانداری و فرمانداری را می طلبد.

برای بالا بردن فرهنگ بچه های خود از کودکی وقت و هزینه بگذارند

وی همچنین از مردم خواست تا برای بالا بردن فرهنگ بچه های خود از کودکی وقت و هزینه بگذارند تا با  این کار دیدن فیلم به عنوان یک سمبل در ذهن بچه ها باقی می ماند.

یکی از شهروندان اراکی می گوید: برگزاری روز سلام سینما و اکران فیلم های فجر اتفاق خوبی بود اما برای فرهنگ سازی و آشتی مردم با سینما باید ریشه ای تر عمل کرد، الان شما بروید سینما بازهم می بینید که سردی و رکود قبل حاکم است.

آقاخانی که دانشجو است می افزاید: من موفق به دیدن دو فیلم از جشنواره شدم ولی شاید دلیل اصلی رفتنم به سینما هیجان و تبلیغ حاصل از جشنواره بود.

وی ادامه می دهد: در بسیاری از شهرها جلسات نقد و بررسی فیلم ها با حضور عوامل فیلم ها برگزار می شد، مثلا مشهد یا شیراز ولی اراک با وجود مسافت کم و نزدیکی به تهران از این جلسات محروم بود.

خانم فرجی نیز می گوید: فکر می کنم دلیل اصلی سینما نرفتن رعایت نشدن قانون کپی رایت است وقتی به راحتی می توان سی دی فیلم را همزمان با اکران فیلم داشت با قیمت نصفه بلیت سینما خوب معلوم است، دیگر کسی سینما نمی رود.

فرهنگ سینما رفتن در جامعه ما پایین است

وی می افزاید: از طرفی فرهنگ سینما رفتن در جامعه ما پایین است، همانطور که فرهنگ مطالعه، فرهنگ دیدن تئاتر و فرهنگ گوش کردن موسیقی و کنسرت پایین است.

این شهروند اراکی ادامه می دهد: به نظر من استقبال مردم در روز سلام سینما به دلیل علاقه به سینما نبود بلکه به دلیل تبلیغات جشنواره و رایگان بودن فیلم ها بود که جذابیت زیادی برای مردم دارد.

وی تاکید کرد: البته شاید اجرای چنین برنامه هایی در درازمدت بر روی نسل کم سن تر تاثیر مثبت بگذارد.

اکران فیلم های جشنواره فجر در اراک با تمام انتقادها به اینکه فیلم های پخش شده در اراک با دقت انتخاب نشده بود، با تمام اعتراض ها به برگزار نشدن جلسات نقد و دعوت از عوامل فیلم ها به پایان رسید.

16 تا 25 بهمن روزهای پرشوری برای سینمای اراک بود ولی باز هم این روزها سینماهای اراک روزهایی با سالن ها و سانس های خالی را سپری می کند تا شاید دوباره روزی به مدد رایگان بودن یا برگزاری جشنواره ای یا اکران فیلمی با کیفیت روزهای شلوغی را به خود ببیند. پس تا اطلاع بعدی خداحافظ سینما.

.....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد N130385

وبگردی