آفتاب

کشاورزان زلزله زده دشتی بوشهر غرامت می خواهند

کشاورزان زلزله زده دشتی بوشهر غرامت می خواهند

بوشهر- ایرنا - کشاورزان ودامداران بخش های شنبه (Shonbeh) وطسوج و کاکی شهرستان دشتی استان بوشهر که بر اثر زمین لرزه بیستم فروردین سه مورد بارندگی وسیل در فروردین و اردیبهشت امسال خسارت زیادی دیدند، خواستار غرامت شدند.

به گزارش ایرنا، آنان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا در شهرستان دشتی افزودند:تاکنون چندین جلسه و مصوبه از سوی مسوولان شهرستان دشتی و استان بوشهر برای کمک و پرداخت خسارت های کشاورزان برگزار شد و قول های بسیاری برای پرداخت کمک بلاعوض یا تسهیلات کم بهره داده شده اما حتی یک ریال هم در این زمینه به ما پرداخت نشده است.

کشاورزان دشتی افزودند: شغل اصلی و اکثریت ساکنان بخش های شنبه وطسوج و کاکی کشاورزی ودامداری است و این دو بخش به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی و محصولات دیگر از جمله گندم وجو در شهرستان دشتی و استان بوشهر محسوب می شوند.

این کشاورزان خسارت دیده اضافه کردند: پرداخت نشدن این غرامت ها و کمک های دولت باعث افت تولید و مشکلات نقدینگی و حتی ورشکستگی برخی کشاورزان ودامداران شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی با تایید گفته های کشاورزان ودامداران خسارت دیده بویژه مناطق زلزله زده شنبه و طسوج گفت: براثر زلزله 6.1 ریشتری بیستم فروردین و سه مورد سیل درماه های فروردین واردیبهشت امسال بیش از400 میلیارد ریال خسارت به کشاورزان ودامداران شهرستان دشتی وارد شد.

امرالله احمدی افزود: خسارت ناشی از زلزله بیشتر به تاسیسات زیربنایی کشاورزی ودامداری مانند فروریختن چاه های کشاورزی، قنات های موجود، کانال های آبیاری، موتور پمپ های کشاورزی، تاسیسات دامداری و جاده های بین مزارع کشاورزی وارد آمده است.

وی بیان کرد: بخش دیگر ازخسارت ها به محصولات کشاورزان از جمله گوجه فرنگی، صیفی جات وجالیز منطقه بود که بر اثر تخریب موتور پمپ و چاه ها وکانال آبیاری نتوانستند برداشتی داشته باشند و امروز با مشکل شدید نقدینگی مواجه هستند.

مدیرجهادوکشاورزی دشتی ادامه داد: تاکنون پیگیری های بسیاری ازطرف مسوولان شهرستان دشتی و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرانجام شده است اما هنوز نتیجه عملی نداشته وهیچ پرداخت خسارت یا کمک بلاعوض وتسهیلاتی صورت نگرفته است.

احمدی بیان کرد: درآخرین جلسه ای که با حضور استاندار وقت (فریدون حسنوند) در فرمانداری دشتی برگزارشد مقرر شد مبلغی به صورت بلاعوض و100میلیارد ریال به صورت وام کم بهره برای جبران خسارت وکمک به کشاورزان انجام شود که این وعده ومصوبه نیز هنوز عملی نشده وکشاورزان ودامداران مناطق زلزله زده چشم انتظار تحقق این وعده مسوولان ارشد استان وکشور هستند.

مدیر جهادکشاورزی دشتی اضافه کرد: سازمان و حتی وزارت جهاد کشاورزی هیچ ابزار و اختیارعملی برای کمک به کشاورزان و دامداران در دست ندارد و اعتبارو اختیار پرداخت خسارت ها وکمک های بلاعوض برعهده سازمان مدیریت بحران وحوادث کشور واستان بوشهر است.

احمدی افزود:ما نیز مانند کشاورزان ازمسوولان ارشد استان بوشهر و کشور می خواهیم برای کمک و رونق کشاورزی و دامداری بخش های شنبه وطسوج و کاکی شهرستان دشتی که شغل و تنها منبع درآمد عمومی مردم است، در رسیدگی ها تسریع کنند. ک/3

7206/539 /675
کد N130272

وبگردی