آفتاب

جان‌واریو: مقابل آرژانتین همه برزیلی‌ها پشت ایران هستند/ رفتن جباری از استقلال یک شوک بزرگ بود

جان‌واریو: مقابل آرژانتین همه برزیلی‌ها پشت ایران هستند/ رفتن جباری از استقلال یک شوک بزرگ بود

جانواریو می‌گوید دلش برای استقلال و طرفدارانش تنگ شده است.

بهروز احمدی / شاید به جرأت بتوان گفت یکی از محبوب‌ترین بازیکنان خارجی که بعد از انقلاب به فوتبال ایران آمد و از نظر فنی یک سر و گردن بالاتر از فوتبالیست‌های داخلی ظاهر شد، فابیو جان‌واریو بود؛ بازیکنی که با استقلال و سپاهان به تمامی افتخارات ممکن در فوتبال ایران رسید و با وجود مصدومیت و خداحافظی از دنیای توپ گرد هنوز هم طرفداران استقلال حسرت از دست دادن این برزیلی دوست‌داشتنی را می‌خورند. فابیو که این روزها در کشورش مشغول ساخت و ‌ساز است، از اینکه تیم‌ملی ایران در جام‌جهانی‌ برزیل حضور دارد، ابراز خرسندی کرد و مدعی شد بلیت تمام بازی‌های کشورمان را خریده تا از نزدیک شاهد این بازی‌ها باشد. با جان‌واریو گفت‌وگوی مفصل و جالبی انجام دادیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

*از جام‌جهانی‌ شروع کنیم. کمتر از 4 ماه تا آغاز بازی‌ها باقی ‌مانده اما مردم برزیل زیاد با این مسئله کنار نیامده‌اند و اعتراضات زیاد شده.

موضوع تا این حد وخیم نیست چون قشری از مردم کم‌درآمد کشور نسبت به هزینه‌ها اعتراض داشتند که این اتفاق هم طبیعی است. خوشبختانه تا آنجا که من می‌دانم، همه چیز آماده برگزاری یک تورنمنت به‌یادماندنی است تا فوتبال‌دوستان جهان از فوتبال ناب لذت ببرند.

*برزیل چند درصد بخت قهرمانی دارد؟

ما تیم خوب و جوانی داریم که از یک مربی باتجربه و کاربلد به نام اسکولاری سود می‌برد. تلفیق این دو گروه از برزیل تیم خوبی ساخته. فکر می‌کنم بازی‌های دوستانه اخیر نشان داده باید برزیل را یکی از مدعیان اصلی کسب عنوان قهرمانی قلمداد کرد.

*دیگر مدعیان چه تیم‌هایی هستند؟

از اسپانیا، آرژانتین، آلمان، هلند و... هم می‌توان به عنوان مدعی نام برد اما اعتقاد شخصی‌ام این است که جام قهرمانی در آمریکای‌جنوبی باقی خواهد ماند.

*گروه ایران در برزیل مشخص شد و ما با آرژانتین همگروه شدیم.

حیف شد. خیلی دوست داشتم ایران با برزیل همگروه شود اما گروهی که ایران قرار گرفت هم گروه مهیجی است و می‌توان سه سبک متفاوت بازی را در این گروه دید.

*ایران شانسی برای صعود از این گروه دارد؟

باید منطقی به بازی‌های ایران نگاه کرد. تیم کارلوس کروش باید با سه تیم از سه قاره مختلف بازی کند و در این راه بازیکنان ایران باید آمادگی هرگونه تغییر تاکتیک را داشته باشند. همین، کار کروش و ملی‌پوشان را سخت می‌کند اما در مجموع با شناختی که از فوتبال ایران و بازیکنانش دارم، اگر ببینم شما از این گروه صعود کردید، زیاد هیجان‌زده نمی‌شوم.

*چطور؟

ایرانی‌ها همواره مرد روزهای سخت هستند و یادم نرفته که در جام‌جهانی‌ فرانسه و آلمان بازی‌های خیلی خوبی ارائه دادند و الان هم با انگیزه‌ای که دارند، می‌توانند از گروه‌شان صعود کنند به خصوص که یک مربی باتجربه همچون کروش را بالای سرشان می‌بینند.

*یعنی ایران می‌تواند از آرژانتین امتیاز بگیرد؟

به نظر من گرفتن امتیاز از آرژانتین برای «برزیل آسیا» سخت نیست به خصوص که در این بازی تمام تماشاگران برزیلی حاضر در ورزشگاه هم حامی ایران خواهند بود چون چشم دیدن موفقیت آرژانتین را ندارند. در مقابل بوسنی و نیجریه هم ایران می‌تواند شگفتی‌ساز لقب بگیرد.

*برای دیدن بازی‌های ایران به ورزشگاه می‌روی؟

صددرصد. شاید باورتان نشود، همین الان بلیت‌های بازی ایران مقابل تمام رقبایش را خریده‌ام و در جیبم گذاشته‌ام ضمن اینکه قصد دارم اگر موقعیتش فراهم شد به اردوی ایران هم سری بزنم تا با رفقای قدیمی‌ام دیداری تازه کنم. من سال‌ها مهمان آنها در ایران بودم و الان نوبت من است که تا حدودی این مهمان‌نوازی را جبران کنم.

*هنوز هم مشغول ساخت‌و‌ساز هستی؟

بله 90 درصد وقتم صرف شرکت ساختمانی‌ام می‌شود که از نظر جغرافیایی در نزدیکی‌های مرز آرژانتین است و 10 درصد باقیمانده را هم سعی می‌کنم با فوتبال بازی کردن سپری کنم.

*اخبار فوتبال ایران را پیگیری می‌کنی؟

تا آنجا که بتوانم این کار را می‌کنم چون هنوز وابستگی زیادی به ایران دارم. اعتراف می‌کنم دلم برای ایرانی‌ها، استقلال و طرفدارانش واقعاً تنگ شده و در اولین فرصت که بتوانم، حتماً به ایران برمی‌گردم.

*استقلال هم صدرنشین لیگ‌برتر است و مدعی جدی قهرمانی.

استقلال تیم بزرگی است با طرفدارانی خونگرم که واقعاً به گردن من حق دارند. تیم‌های بزرگ همیشه باید بزرگ فکر کنند و استقلال هم به خاطر بزرگی‌‌اش همواره مدعی قهرمانی است.

*با وجود نتایج خوب خیلی از طرفداران استقلال اعتقاد دارند این تیم بازیکنی مثل تو یا مجتبی جباری که به قطر رفت را کم دارد تا فوتبال تماشاگرپسندی ارائه بدهد.

رفتن مجتبی جباری از استقلال در ابتدای فصل شوک بزرگی بود چون اعتقاد دارم او در کنار محرم نویدکیا بهترین هافبک‌های آسیا هستند و من از حضور در کنارشان واقعاً لذت بردم و کلی چیز یاد گرفتم. نمی‌دانم الان چه وضعیتی در استقلال حاکم است اما آنها یک مربی کاربلد و بازیخوان به نام امیر قلعه‌نویی دارند که قطعاً برنامه‌های زیادی برای تیمش دارد و نمی‌گذارد تیمش به خاطر یک یا دو بازیکن با مشکل روبه‌رو شود.

43 43

کد N104679

وبگردی