آفتاب

روزنامه ایران در یک نگاه

روزنامه ایران در یک نگاه

تهران- ایرنا- روزنامه ایران در شماره روز چهارشنبه، تیتر نخست خود را به حضور رییس جمهوری ایران در کنار 50 تن از سران کشورهای جهان در سوئیس با عنوان ˈجهان به استقبال دکترین روحانی در داووس می رودˈ اختصاص داد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: رییس جمهوری ایران امروز در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس شرکت می کند. روحانی علاوه بر شرکت در این اجلاس به عنوان مهمان ویژه، برنامه های متنوع دیگری نیز در این سفر خواهد داشت.

دیدار با دبیرکل مجمع جهانی اقتصاد و مصاحبه با چند شبکه خبری جهانی و رسانه های بین المللی از دیگر برنامه های دکتر روحانی در این سفر است.

نشست با مدیران ارشد رسانه های بین المللی، مقامات اقتصادی، صاحبان صنایع و شرکت های مهم بین المللی در دستور کار رییس جمهوری قرار دارد. دور تازه اجلاس داووس به دلیل لغو تحریم ایران و نیز همزمانی آن با اجلاس ژنو 2 از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.

گفت وگوی معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست با این روزنامه با تیتر ˈبا متخلفان زیست محیطی مماشات نمی کنیمˈ در صفحه نخست بازتاب یافت.

ˈپایان گروه گرایی در تأمین اجتماعیˈ عنوان تیتر خبر دیگری در صفحه نخست روزنامه است که به گفت وگو با سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اختصاص دارد.

در بخشی از اظهارات وی آمده است: در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی با محاسبات بیمه ای، بیش از 500 هزار میلیارد تومان تعهد سنوات داریم. یعنی اگر همین الان صندوق بیمه های اجتماعی کارش متوقف شود ما 500 هزار میلیارد تومان باید سنوات بدهیم. در حالی که دارایی های سازمان بیش از 150 هزار میلیارد تومان نیست. براساس قانون تجارت به نظر می رسد که این سازمان ورشکسته است. اما صندوق های بیمه اجتماعی به خاطر مشارکت تضامنی دولت ها هیچگاه ورشکست نمی شوند.

بنابراین نباید به این صندوق ها نگاه «نقدی» داشته باشیم. همین نگاه در ادوار مختلف باعث جا افتادن این تصور شده که می توان از منابع صندوق، برای مصارف مختلف استفاده کرد یا قوانینی را به سازمان تأمین اجتماعی تکلیف کرد که از حیطه قوانین محاسبات بیمه ای خارج است و جنبه حمایتی دارد.

همین نگاه «نقدی» به جای نگاه «تعهدی» به صندوق بیمه یا نگاه حمایتی به جای نگاه بیمه ای است. نگاه نقدی به سازمان تأمین اجتماعی در 8 سال اخیر و دولت های نهم و دهم بشدت افزایش پیدا کرد که آثار تعهدی آن الان بر دوش دولت یازدهم است.

حدود 240 شرکت مدیریتی در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد که بخشی از آنها به دلیل رد دین دولت، به سازمان واگذار شده است. حال آنکه به جهت تعهدات ایجاد شده، 30 هزار میلیارد تومان فقط در سال 1393 به بدهی های قبلی دولت افزوده می شود. کل سرمایه ای که در بورس وجود دارد حدود 400-300 میلیارد تومان است. طبعاً دولت از طریق واگذاری بنگاه ها باید این بدهی ها را بدهد.

*** اظهارات رییس شورای رقابت با عنوان ˈجزئیات فرمول جدید قیمت گذاری خودروˈ نیز از جمله اخبار مهم اقتصادی این روزنامه است.

ˈبا توجه به کاهش نرخ ارز و سایر متغیرها، فرمول قیمت گذاری خودرو اصلاح می شود؛ خودروسازان نباید سایر هزینه های غیرمرتبط را در هزینه تولیدخودرو محاسبه کنند؛ شورای رقابت در نحوه واگذاری شرکت های دولتی در گذشته ورود نمی کند مگر این که شکایتی مطرح شود؛ در حال حاضر چهار شکایت درخصوص شرکت هایی که با ارائه جوایز بزرگ در بازار خلل ایجاد کرده اند به شورا رسیده که به طور جدی با آن ها برخورد می شودˈ؛ مهمترین اظهارات رضا شیوا رییس شورای رقابت در این گفت وگو برجسته شده است.

اظهارات دکتر فرجی دانا وزیر علوم با عنوان ˈبرخی آرامش و تفاهم در دانشگاه را برنمی تابندˈ نیز در صفحه نخست روزنامه به عنوان خبر مهم بازتاب یافت.

روزنامه به نقل از وزیر علوم نوشت: از حاشیه سازی پرهیز کنیم. برخی می خواهند با این خبرهای عجیب و غریبی که منتشر می کنند آموزش عالی را از فضای آرامش و تفاهم دور کنند. اخیراً مصاحبه خیالی از بنده به چاپ رسیده اما من نه مصاحبه کرده ام و نه حرفی زده ام.

ˈواکنش تهران به عقب نشینی بان کی مونˈ نیز خبر مهم صفحه سیاسی روزنامه است. در این مطلب می خوانیم: ساعاتی پس از آنکه دبیر کل سازمان ملل متحد رسما از ایران خواست تا در مذاکرات بین المللی ژنو 2 جهت حل بحران سوریه حضور داشته باشد، خبر بازپس گیری این دعوت در رسانه های خبری جهان منتشر شد و بان کی مون طی بیانیه ای اعلام کرد که دعوت از ایران را پس می گیرد و کنفرانس ژنو 2 بدون حضور ایران برگزار خواهد شد...مقامات کشورمان اقدام دبیرکل سازمان ملل به باز پس گرفتن دعوت از ایران را ناشی از فشارهای وارده به وی دانسته و تصریح کردند که ایران اصراری برای حضور در مذاکرات ژنو 2 نداشته است.

محمد جواد ظریف که همزمان با این رخداد در ترکمنستان به سر می برد پیش از ترک عشق آباد گفت: آقای بان کی مون در هفته گذشته چندین بار با من تماس گرفت و من صریحا به ایشان اعلام کردم که برای حضور در این نشست هیچ گونه پیش شرطی را نمی پذیریم. متأسفیم که آقای بان کی مون بر اثر فشار وارده پیشنهاد خود را پس گرفت. این رفتار را در شأن دبیر کل نمی دانم.

شبد ** 2023
کد N72854

وبگردی