آفتاب
ریس اتاق ایران:

کشورهای متعددی برای تجدید رابطه با ایران در حال مذاکره هستند

کشورهای متعددی برای تجدید رابطه با ایران در حال مذاکره هستند

تهران - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه، آینده روشنی در روابط تجاری خارجی پیش روی کشور قرار دارد، گفت: پس از توافقات ژنو با ورود هیات های متعدد تجاری از کشورهای مختلف مواجه هستیم که برای تجدید و توسعه روابط با ایران در حال مذاکره هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، غلامحسین شافعی روز سه شنبه در دیدار با مدیران ارشد بانک اس ای بی سوئد تصریح کرد: در چند سال اخیر و با توجه به محدودیت های ایجاد شده بین المللی، مناسبات اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورهای، به خصوص با کشورهای اروپایی تحت تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: این موضوع نه تنها ایران را بلکه کشورهای طرف معاملات را با زیان هایی مواجه کرده است و سبب شده تا این کشورها از اقتصاد ایران دور بمانند.

شافعی سپس با اشاره به شرایط جدید بین المللی گفت: دولت تدبیر و امید با نگاهی جدید و دیپلماسی مناسب، شرایط تازه ای را برای کشور فراهم کرده که بر این اساس به نظر می رسد، آینده و افق روشنی در ارتباطات خارجی پیش روی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان این که، کشور سوئد بخش خصوصی فعالی دارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی که با آن مواجه هستیم، روابط بانکی با سایر کشورها است و امیدواریم تجدید نظر خاصی در این مورد صورت پذیرد.

رییس پارلمان بخش خصوصی ایران همچنین به اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئد اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اتاق بنا به دلایلی فعالیت قابل توجهی ندارد که امیدوارم فصل جدیدی از فعالیت این اتاق آغاز شود.

شافعی همچنین با اشاره به میزان مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و سوئد، اظهار داشت: میزان این مبادلات هم اکنون در سطح پایینی قرار دارد، اما زمینه های توسعه در بسیاری از رشته های اقتصادی وجود دارد که می تواند به توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور منجر شود.

به گفته وی، قطعات خودرو، انرژی، نفت و گاز و محصولات کشاورزی از جمله زمینه های اقتصادی به شمار می آیند که در گسترش روابط اقتصادی بین ایران و سوئد نقش بسزایی خواهند داشت.

رییس اتاق ایران گفت: برای شروع فعالیت های اقتصادی بین دو کشور لازم است بخش های خصوصی ایران و سوئد به یگدیگر متصل شوند که این موضوع می تواند در قالب مبادله هیات های اقتصادی از بخش خصوصی دو کشور صورت پذیرد.

شافعی همچنین با اشاره به حضور مدیران ارشد بانک اس ای بی سوئد در ایران، گفت: حضور شما در تهران نشانه های خوبی برای آینده بهتر در روابط اقتصاد بین ایران و سوئد است.

وی با بیان اینکه، آماده هستیم با تحکیم روابط و توسعه روابط اقتصادی با کشورهای جهان، به دیپلماسی سیاسی کشور خود کمک کنیم، تصریح کرد: به طور قطع تحکیم روابط اقتصادی بهترین کمک به پایداری و توسعه روابط سیاسی است.

اقتصام(3)**1574/1594
کد N71877

وبگردی