آفتاب

جراحان سوئد موفق به عمل پیوند رحم شدند

جراحان سوئد موفق به عمل پیوند رحم شدند

همشهری آنلاین: ۹ زن در سوئد به طور موفقیت‌آمیزی رحم‌های پیوندی اهدایی بستگان‌شان را دریافت کردند و به زودی تلاش برای برای باردارشدن را آغاز خواهند کرد.

زنان > سلامتی- همشهری آنلاین:
۹ زن در سوئد به طور موفقیت‌آمیزی رحم‌های پیوندی اهدایی بستگان‌شان را دریافت کردند و به زودی تلاش برای برای باردارشدن را آغاز خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس این زنان یا بدون رحم متولد شده بودند یا رحم‌شان به علت سرطان گردن رحم برداشته شده بود. اغلب این زنان در دهه ۳۰ زندگی بودند و در نخستین تجربه عمده برای آزمایش امکان پیوند رحم به زنان برای ایجاد قابلیت بچه‌دار شدن بوسیله خودشان شرکت کرده بودند.


پزشکان دهه‌هاست که پیوندهای نجات‌بخش زندگی مانند پیوند قلب و کلیه را انجام می‌داده‌اند. اما پیوندهای رحم - نخستین پیوندهایی که به طور موقتی فقط برای دادن امکان بچه‌دار شدن انجام می‌شوند- مرزهای پیوند اعضا را به پیش می‌برند و در عین حال نگرانی‌های جدیدی را هم برمی‌انگیزند.

دو تلاش پیشین برای پیوند رحم- در ترکیه و عربستان سعودی - نتوانست به باردار شدن زنان پیوندشده بینجامد. دانشمندان در بریتانیا، مجارستان، و آمریکا و کشورهای دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی برای عمل‌های مشابهی بوده‌اند، اما تلاش‌ها در سوئد از همه پیشرفته‌تر است.

دکتر ماتس برانستروم، دارای کرسی بیماری‌های زنان و زایمان در دانشگاه گوتبورگ سوئد و سرپرست این طرح در مصاحبه‌ای گفت:«این عمل‌ها نوع جدیدی از جراحی بودند. ما درسنامه‌ای درباره آنها نداشتیم تا بر مبنای آن عمل کنیم.؛

او و همکارانش ماه آینده نخستین کارگاه آموزشی درباره شیوه انجام پیوند رحم را برگزار خواهند کرد و قصد دارند به زودی نتایج کارشان را به صورت یک گزارش علمی منتشر کنند.

او گفت ۹ زن گیرنده رحم پیوندی حال خوبی دارند. اغلب این زنان شش هفته پس از پیوند نخستین خونریزی قاعدگی‌شان - نشانه‌ای ابتدایی که از این که این رحم‌ها سالم و فعال هستند- را تجربه کرده‌اند. به گفته برانستروم یک زن عفونتی در رحم پیوندی‌اش پیدا کرد، و دیگر زنان دچار دوره‌های خفیف رد پیوند شدند، اما هیچکدام آنان پس از جراحی نیاز به مراقبت ویژه پیدا نکرده‌اند. همه این زنان پس از چند روز از بیمارستان مرخص شده‌اند.

نام گیرندگان و دهندگان رحم‌های پیوندی افشا نشده است. این پیوندها از سپتامبر ۲۰۱۲ آغاز شد و دهندگان شامل مادران و بستگان زن گیرندگان بودند. این گروه پزشکی در ابتدا قصد داشت ۱۰ پیوند رحم انجام دهد، اما یک زن به دلایل پزشکی از این روند کنار گذاشته شد.

در این عمل‌های پیوند رحم‌های این زنان به لوله‌های فالوپ متصل نشد، بنابراین این زنان نمی‌توانند به صورت طببعی باردار شوند. اما همه این زنان دارای تخمدان‌های خودشان هستند و می‌توانند تخمک‌گذاری کنند. پیش از عمل، چندین تخمک این زنان برداشته شد تا با لقاح آزمایشگاهی رویان ایجاد شود. سپس این رویان‌ها منجمد شدند و پزشکان در مرحله بعدی این رویان‌ها را به رحم‌های جدید منتقل خواهند کرد تا این زنان بتوانند با جنین‌های زیستی خودشان باردار شوند.

این پیوندها امید تازه‌ای برای زنانی ایجاد می‌کند که به علل مادرزادی فاقد رحم هستند یا رحم‌های‌شان به علت سرطان برداشته شده است. از هر ۴۵۰۰ دختر یک دختر با نشانگانی به نام ‌MRKH متولد می‌شود که در آن رحم در بدن تشکیل نشده است.

کد N60559

وبگردی