آفتاب

با کمپوت وارد نشوید

با کمپوت وارد نشوید

تهران - ایرنا - کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مردم خواست هنگام عیادت بیماران برای آنان، کمپوت نبرند.

«فرید نوبخت حقیقی» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته ملی بسیج آموزش همگانی تغذیه( 14 تا 20 دی ماه) افزود: متاسفانه پدیده ای فرهنگی در جامعه مرسوم شده و هنگام عیادت از بیماران، انواع کمپوت ها و شیرینی ها به آنان هدیه داده می شود، حال آنکه اینگونه فراورده های غذایی حتی برای افراد سالم نیز زیانبارند، چه رسد به بیماران که نیاز بیشتری به پرهیز از غذاهای مضر و مصرف غذاهای مفید و ارزشمند دارند.

وی گفت: انواع میوه ها که منابع غذایی بسیار سودمندی محسوب می شوند، طی فرایند کمپوت سازی و بر اثر حرارت پخت، تمام ویتامین ها و فیبر با ارزش خود را از دست داده و صرفا به یک شربت غلیظ قندی که فاقد هرگونه ارزش غذایی است، تبدیل می شوند.

نوبخت حقیقی تاکید کرد: پس اگر سلامت عزیزان بیمار اهمیت دارد، باید از ارائه اقلام زیانباری مانند کمپوت ها، شیرینی ها و شکلات ها و آبمیوه های صنعتی به آنان خودداری شود و بجای آن از غذاهای سالم و طبیعی و واجد ارزش تغذیه ای بالا مانند میوه های تازه استفاده شود.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد، منابع اصلی شکر، نمک و روغن، غذاهای فراوری شده هستند؛ غذاهای فراوری شده به انواع کنسروها و کمپوت ها، سوسیس و کالباس، نوشیدنی های صنعتی و انـواع شیرینی هایی که در کارخانه های صنایع غذایی و طی اجرای فرایندهایی بر روی مـواد غذایی خام تولید می شوند، اطلاق می شود.

نوبخت حقیقی گفت: در تولید این محصولات غذایی، از انواع افزودنی ها اعم از شیمیایی و طبیعی مانند نگهدارنده ها، طعم دهنده ها و رنگ ها استفاده می شود؛ در واقع هر کدام از غذاهای فراوری شده، حاوی یک یا چند قلم از سه ماده زیانبار یعنی شکر، روغن و نمک هستند.

وی افزود: بطور مثال بسیاری از سبزی ها یا منابع پروتئینی مانند گوشت و مرغ و ماهی طی فرایند کنسرو سازی مواد مغذی خود را از دست می دهند و علاوه بر آن مقادیر زیادی نمک و روغن نیز به آنها افزوده می شود؛ در محصولاتی مانند سوسیس و کالباس - حتی اگر از مرغوب ترین مواد اولیه هم تهیه شده باشند - مقادیر زیادی نمک و چربی - آن هم از مضرترین انواع آن - وجود دارد که سلامت انسان را بطور جدی به خطر می اندازند.

کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: علاوه براین باید توجه داشت که در تهیه این گونه غذاهای فراوری شده، از مواد نگهدارنده شیمیایی نیز استفاده می شود که حتی انواع تایید شده و مجاز آنها نیز مخاطراتی را برای سلامت افراد در پی دارند، چه رسد به انواع غیر مجاز که به خودی خود می توانند سبب بروز بسیاری از بیماری ها مانند برخی سرطان شوند.

نوبخت حقیقی یادآور شد: بنابراین ضروریست که برای دستیابی، حفظ و ارتقای سلامت، در انتخاب مواد غذایی مصرفی بیش از پیش دقت کنیم و ضمن پرهیز از مصرف قند و شکر، نمک و چربی ها، مواد غذایی سالم و طبیعی مانند محصولات آردی تهیه شده از غلات کامل (سبوس دار)، گوشت های قرمز و سفید کم چرب به ویژه ماهی، مقادیر مناسب از روغن های سالم شامل روغن های گیاهی مایع از جمله روغن آفتابگردان، ذرت، سویا، کنجد و زیتون، شیر و ماست کم چرب، پنیر و کشک کم نمک و میوه ها و سبزی های تازه را جایگزین مواد غذایی فراوری شده زیانبار کنیم.

اجتمام(4) ** 9185 ** 1071
کد N45844

وبگردی