آفتاب
مدیر عامل سازمان انرژی های نو

مجوز تولید ٨ هزار مگاوات برق از انرژی های تجدید پذیر صادر شد

مجوز تولید ٨ هزار مگاوات برق از انرژی های تجدید پذیر صادر شد

تهران-ایرنا- مدیرعامل سازمان انرژی های نو از صدور مجوز برای تولید هشت هزار مگاوات برق از انرژی های تجدیدپذیرخبر داد و گفت: افزایش قیمت خرید برق تولید شده از انرژی های تجدید پذیر در انتظار تصویب نهایی است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه خبری شرکت ملی نفت ایران شانا، یوسف آرمودلی، آینده توسعه انرژی های نو در کشور را منوط به تامین اعتبارات این سازمان دانست.

وی درباره جذب میزان اعتبارات این سازمان اظهار داشت: میزان اعتبارات سازمان در سال جاری ١٠٠ میلیارد تومان بوده که کمتر از ٢٠ میلیارد آن تامین شده است.

آرمودلی درباره آخرین وضعیت نیروگاه منجیل که قرار بود سال ٩١ به طور کامل راه اندازی شود، گفت: آخرین مرحله نصب توربین نیروگاه منجیل در حال انجام است، پیش از این شش توربین این نیروگاه نصب شده بود.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو همچنین با اشاره به بهره برداری از نیروگاه برق بادی خواف با ظرفیت ١٠٠ مگاوات و هزینه ای بیش از پنج میلیارد تومان در مهرماه گذشته گفت: سهم انرژی های نو در تولید برق بسیار ناچیز است و مسولان باید راه را برای حضور بخش خصوصی در این زمینه هموار سازند.

وی از افزایش نرخ خرید برق نیروگاه های تجدید پذیر از ١٨٦ به ٤٤٢ توان خبر داد و گفت: اگرچه هنوز افزایش قیمت برق، قطعی و مصوب نشده، اما امیدواریم با تصویب آن راه برای حضور بخش خصوصی کمی هموار شود.

مدیرعامل سازمان انرژی نو اضافه کرد: بخش خصوصی باید بتواند از وام بانکی برای توسعه نیروگاه های تجدید پذیر استفاده کند. پیش از این مشکلات زیادی در این زمینه وجود داشت که امید است با کمک دولت بتوان این مشکلات را حل کرد.

آرمودلی درباره ضرورت استفاده از انرژی نو در شرق کشور با توجه به پتانسیل باد در این منطقه گفت: این پتانسیل از نیشابور شروع و تا زابل امتداد دارد. این مناطق به شدت ظرفیت دارد و به طور کلی شرق کشور بهتر از غرب کشور در تولید برق بادی جواب می دهد ، زیرا سرعت باد در این منطقه به طور متوسط 6 تا 7 متر در ثانیه است.

وی تصریح کرد: با توجه به این که این مناطق کمتر از شبکه انتقال گاز بهره مند هستند، با نصب توربین های بادی می توان به آنها کمک فراوانی کرد. در مورد بهره گیری از انرژی خورشیدی نیز می توان گفت مناطق شرقی پتانسیل خوبی در بهره برداری از انرژی خورشیدی دارند. این ظرفیت هرچه به سمت جنوب نزدیک می شود، بیشتر می شود.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو ادامه داد: توان تابش خورشید در این مناطق ٢,٥ تا ٤.٥ کیلووات ساعت بر متر مربع است که حاکی از ظرفیت بالای مناطق یاد شده در توانتابش خورشید است و بیشترین ظرفیت در استان های شرقی بین زرند و کرمان است.

اقتصام(1)**1063**1647
کد N27686

وبگردی