آفتاب
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد

بزرگ‌ترین نقطه ضعف بودجه93

بزرگ‌ترین نقطه ضعف بودجه93

بزرگترین نقطه ضعف بودجه 1393 این است که درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی بیش از چیزی است که واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد.

بزرگترین نقطه ضعف بودجه 1393 این است که درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی بیش از چیزی است که واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد.

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره لایحه بودجه با تاکید بر این‌که در حال حاضر فشار مضاعف و بی دلیل بر دولت در این باره وارد می‌شود خاطرنشان کرد: از نظر من در هشت سال گذشته بودجه‌هایی که نوشته می‌شد عوام‌گرایانه بود و رییس جمهور وقت اعتقاد داشت بودجه‌ای که نوشته می شود باید به نحوی باشد که هر کسی به آن نگاه می کند بفهمد چیست.

وی با بیان این‌که بودجه نویسی، فعالیت و کاری تخصصی است و نگارش آن و همچنین نظر درباره آن نیاز به تخصص بالایی دارد خاطرنشان کرد: هر کسی نباید راجع به بودجه اظهارنظر کند. البته اگر قرار است راجع به لایحه بودجه حرفی زده شود باید توقعات خود را از دولت در بودجه مطرح کنیم.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که بودجه در اصل بیانگر اعمال سیاست‌هایی است که دولت قصد دارد در سال آینده اجرایی کند خاطرنشان کرد:‌ این سیاست‌ها باید براساس اعداد و ارقام مطرح شود و این اختیار هر دولتی است که به شیوه خود نحوه بودجه‌نویسی را مشخص کند.

او با اشاره به این‌که سعی دولت این است که در سال 1393 بیشتر سیاست‌های ضد تورمی را اعمال کند تا سیاست‌هایی در راستای کاهش رکود اقتصادی بیان کرد:‌ به اعتقاد دولت برای برون رفت از شرایط فعلی ابتدا باید نرخ تورم را به حدود 20 درصد برسانیم و سپس برای خروج از رکود اقتصادی تلاش کنیم.

حریری با تاکید بر این‌که از نظر من لایحه بودجه نسبت به مسائل بین‌المللی یک مقدار خوش بینانه است گفت: این که ما فکر می‌کنیم می‌توانیم در سال آینده در هر روز یک میلیون بشکه نفت و 400 هزار بشکه میعانات بفروشیم مستلزم دسترسی به اطلاعاتی است که مسلما فراتر از آنچه که ما می‌دانیم است.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که به طور قطع فروش این میزان بشکه نفت و میعانات کار سختی است، تصریح کرد: تازه اگر این میزان بشکه نفت فروخته شود پول حاصل از آن در دسترس ایران نخواهد بود و نمی‌توانیم آن را خرج کنیم.

وی با تاکید بر این‌که شاید کسانی که بودجه را نوشته‌اند چشم اندازی از فضای آینده را متصور بوده‌اند که براساس آن پول فروش نفت به کشور بازمی‌گردد تصریح کرد: به طور قطع اگر چنین فضایی متصور نبوده و کسانی که بودجه را نوشته‌اند از این میزان فروش نفت و بازگشت درآمدهای آن به کشور مطمئن نبودند آن را در بودجه مطرح نمی‌کردند.

او با تاکید بر این‌که بعد از چند سال بودجه‌ای نوشته شده که از بودجه‌نویسی عوام گرایانه و انحرافات عجیب و غریب به دور است، خاطرنشان کرد: لذا دراولین سال کاری دولت فشار زیادی به آن به دلیل لایحه بودجه اعمال شد.

به گفته وی، وظیفه ما در شرایط فعلی این است که اگر احتمال انحرافی در بودجه را احساس می‌کنیم در سیاست‌های بودجه به دولت مشورت دهیم و این حق ما است که در پایان اجرایی شدن بودجه سیاست‌های دولت را دراین زمینه نقد کنیم.

حریری با اشاره به نقطه ضعف بودجه در دو محل درآمدهای نفتی و مالیاتی، گفت: از نظر من محل درآمدهای نفتی و محل درآمدهای مالیاتی تردید دارد و بیش از چیزی است که واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که درآمدهای مالیاتی هم واقع بینانه نیست، گفت: دولت نمی خواهد ضرایب مالیاتی را تغییر دهد اما شاید قرار است از دانه درشت‌هایی که تاکنون مالیات نمی‌دادند مالیات بگیرد.

به گفته وی، قرار است تور دریافت مالیات دولت درشت تر شده، مالیات دهندگان ریز از آن عبور کرده و دانه درشت‌ها در آن گیر کنند. البته اعمال این سیاست هم برای من قابل تردید است.

حریری در پایان با تاکید بر این‌که شاید دولت می‌خواهد پایه‌های مالیاتی را گسترش دهد نه ضرایب آن را گفت: ولی در مجموع جهت گیری دولت در لایحه بودجه سال 1393 واقع بینانه‌تر از بودجه‌هایی است که در سال‌های قبل نوشته می‌شد.

به گزارش ایسنا، لایحه بودجه 93 اواسط آذرماه از سوی رئیس جمهور به مجلس داده شد. رقم کلی بودجه سال آینده 783 هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام

کد N21922

وبگردی