آفتاب
یک کار‌شناس اقتصادی:

بودجه ۹۳ برای رهایی از بیماری هلندی تدوین شده است

بودجه ۹۳ برای رهایی از بیماری هلندی تدوین شده است

در بودجه درآمد مالیاتی حدود ۱۱ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان با افزایش مواجه شده و باتوجه به تحقق درآمد مالیاتی ۵۲هزار میلیارد تومانی؛ امکان دارد این درآمد نه تنها محقق شود بلکه بیشتر از آن نیز به خزانه دولت واریز شود.

یک کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه بودجه ۹۳ یک بودجه کاملاً انضباطی و با شفافیت است، گفت: لایحه بودجه ۹۳ ارائه شده از دولت به مجلس ترکیبی از ریاضیت‌های انقباضی و انبصاطی برای رهایی از رکود تورم موجود در اقتصاد کشور است.

هادی حق‌شناس، كارشناس اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار خبرنگار ایلنا؛ با بیان این مطلب اظهار داشت: برای کشوری که نزدیک به هشت سال رکود تورمی داشته است و بودجه‌های سالانه آن کاملاً غیرحقیقی و غیرشفاف بوده است؛ اتخاذ بودجه‌ای مرکب از سیاسیتهای انقباظی توامان با برنامه و ساسیت‌گذاری انبصاطی ضروری است لذا بودجه ۹۳ با توجه به این منظور و برای رهایی از رکود تورمی و بیماری هلندی که کشور فرا گرفته است تدوین شده و به مجلس ارسال شده است.

این کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های پولی نیز باید در راستای سیاستگذاری‌های مالی باشد، تأکید کرد: خوشبختانه در بودجه ۹۳ به این موضوع نیز توجه شده است به گونه‌ای که نرخ اوراق مشارکت را همسو با سیاست‌های عبور از رکود تورمی کاهش داده و از سویی دیگر به سرمایه‌گذار‌ی‌های خارجی ازجمله فاینانس‌ها توجه داشته است.

حق‌شناس در ادامه در واکنش به انتقادات مطرح شده درخصوص تحقق درآمد مالیاتی ۶۶هزار میلیارد تومانی در بودجه ۹۳ بیان داشت: در این بودجه درآمد مالیاتی حدود ۱۱ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان با افزایش مواجه شده است و با توجه به تحقق درآمد مالیاتی ۵۲هزار میلیارد تومانی سال ۹۲ این امکان وجود دارد که این درآمد نه تنها محقق شود بلکه بیشتر از آن نیز به خزانه دولت واریز شود.

وی افزود: افزایش درآمد مالیات بر واردات، ‌مالیات بر ارزش افزوده و مالیات اشخاص حقوقی از مهم‌ترین محل‌هایی هستند که دولت می‌تواند درآمد مالیاتی خود را افزایش دهد لذا این نگرانی که درآمد مالیاتی ۶۶ هزار میلیارد تومانی محقق نشود بی‌مورد است.

این کار‌شناس اقتصادی به فرصت‌های اشتغال زایی در بودجه ۹۳ اشاره کرد و گفت: اتمام پروژه‌های نیمه تمام که از سوی دولت در بودجه ۹۳ در اولویت قرار گرفته است از مهم‌ترین راهکار‌ها برای افزایش فرصت‌های شغلی است چراکه با تزریق منابع مالی به این پروژه‌ها فرصت‌های شغلی بسیاری بوجود می‌آید.

وی تصریح کرد: سیاست‌های انبضاطی در بودجه در این قسمت خود را نشان می‌دهد و دولت ضمن آنکه بودجه را کاملاً انقباظی تدوین کرده است درعین حال با نگاه به پروژه‌های بزرگ و فاینانس‌های خارجی درصدد افزایش فرصت‌های شغلی نیز بوده است.

کد N21791

وبگردی