آفتاب

دخل وزارت بهداشت به خرجش می خورد؟/اظهارات مخالفان و موافقان بودجه سلامت

دخل وزارت بهداشت به خرجش می خورد؟/اظهارات مخالفان و موافقان بودجه سلامت

بیشترین نکته ای که مورد انتقاد مخالفان بودجه بهداشت و درمان در سال 93 تکرار شده، ناکافی بودن این بودجه در مقایسه با مشکلات سیستم بهداشت و درمانی است. موافقان می گویند نگاه دولت به این حوزه، مثبت است

امید سلیمی بنی : دغدغه این روزهای نظام بهداشت و درمان، بودجه است. بودجه ای که همزمان با تقدیم به مجلس، لایحه آن به همراه همه جزئیات بودجه بندی به اطلاع عموم رسیده و حالا سیل اظهارنظرهای مختلف، از هر سو به سمت و سوی بودجه نویسان دولتی روان است. با این حال، قانون می گوید ابتدا بودجه باید در کمیسیون های تخصصی بررسی و پس از آن برای رای گیری نهایی به صحن علنی بیاید.

کمیسیون تخصصی نظام بهداشت و درمان در مجلس هم این روزها، ساعات پرکاری را می گذراند. عده ای از اعضای این کمیته می گویند خدا عوض خیر به دولت بدهد که سر وقت و شفاف، بودجه را به مجلس و مردم ارائه کرد و بعضی از اهالی این کمیسیون هم می گویند این روش بودجه نویسی برای بهداشت و درمان، تکرار بی سرانجام روش دولت قبل است که به بیراهه رفته و وضعیت حالای بیمارستانها، میراث بی تدبیری دولت دهم است.

آنها اینطور استدلال می کنند که اگر بودجه بهداشت و درمان کشور اصلاح نشود، ورشکستگی بیمارستانهای دولتی افزایش پیدا می کند، مردم بیش از گذشته برای پرداخت پول دوا و دکتر، دست به جیب می برند و سقوط بیماران و خانواده شان به زیر خط فقر به خاطر پرداخت هزینه های درمانی، حتمی است. اما کلیات بودجه بهداشت و درمان کشور در سال آینده چیست؟

 

کلیات بودجه بهداشت به روایت آمار

بررسی کلیات بوجه نشان می دهد سهم بوجه فصل بهداشت و درمان، بیش از 25 هزار میلیارد تومان است. هر چند برخی از منابع می گویند این بودجه با تلفیق برخی از بودجه های عمرانی در حوزه بیمارستان سازی به 35 هزار میلیارد تومان، بالغ می شود.

 

سهم اعتبارات بهداشتی و درمانی دولت یازدهم در بودجه 93

هزینه ای

از محل منابع عمومی ملی

127.340.803

از محل منابع عمومی استانی

740.010

از محل منابع اختصاصی ملی

115.051.975

جمع

243.132.788

تملک دارایی های سرمایه ای

ملی

8.007.851

استانی

1.673.013

جمع

9.680.864

جمع کل

ملی

250.400.629

استانی

2.413.023

جمع

252.813.652

* ارقام به هزار میلیون ریال است

در فصل اقدامات اجتماعی دولت، این بودجه، بعد از فصول بودجه های "رفاه و تامین اجتماعی" و "آموزش" پرحجم ترین بودجه ای است که در نظر گرفته شده، ولی مسئله این است که آیا این رقم بودجه برای وضعیت فعلی نظام بهداشت و درمان کشور، کافی است؟

به گفته وزیر بهداشت و درمان، در حال حاضر، کسر بودجه ای که وزارتخانه با آن دست به گریبان است، بین 8 تا 11 هزار میلیارد تومان است، یعنی نزدیک به نیمی از بودجه ای که هنوز روی کاغذ است و عملیاتی نشده، باید جای کسری بودجه سال گذشته برود، کسری و بدهی که گم نمی شود.

همین بدهی و کسر بودجه به جا مانده از وضعیت اسفناک سال گذشته است که باعث می شود برخی از کارشناسان بگویند قسمت عمده ای از افزایش 14 درصد بودجه درمان امسال نسبت به پارسال، باید صرف پرداخت بدهی ها شود و عملا، چیزی بیش از 6 درصد بودجه سال 93 نسبت به سال 92 اضافه نشده، یعنی بعد از دادن بدهیهای بر زمین مانده وزارت بهداشت، پول چندانی برای بهتر شدن اوضاع بهداشت و درمان مردم، باقی نمی ماند.

برخی از نمایندگان مجلس هم در انتقاد بودجه ای خود، پا را از این هم فراتر گذاشته اند و می گویند این بودجه، توجهی به مناطق محروم ندارد و به درد نمی خورد. دکتر مراد هاشم زهی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، اینطور بودجه ای را که مامور بررسی آن شده، به انتقاد می گیرد: "متاسفانه در این لایحه برای برخی از دانشگاه های علوم پزشکی بودجه کاهش بسیار منفی و برای برخی دیگر رشد بسیار مثبت داشته است که در این میان بیشترین ظلم در حق دانشگاه های مناطق محروم شده است. متاسفانه لایجه بودجه سال 93 هیچ توجهی به محرومیت زدایی از مناطق محروم نداشته است."

البته موافقان بودجه سال آینده وزارت بهداشت و درمان هم زیادند. از جمله دکتر محسنی بندپی، مدیرعامل بیمه سلامت، موافق تمام این بودجه است، چون به گفته او، سازمان بیمه سلامت ایرانیان که قانونا، مسئول بیمه تمام ایرانیهاست، 66 درصد از سال 92، ثروتمندتر شده و طبعا باید افراد بیشتری را بیمه کرده یا بیمه های کوچک و ناکارامد را در این سازمان بیمه فراگیر، یک کاسه کند.

 

بیمه ها، برندگان اصلی بودجه سلامت

با بررسی جزئیات بودجه در فصل بهداشت و درمان می توان پی برد، بیمه ها، از جمله سازمان بیمه سلامت، برندگان اصلی بودجه نویسی بهداشتی برای سال آینده هستند. سازمانهای بیمه گر توانسته اند در بودجه سال آتی، سهمی برابر با 6 هزار میلیارد تومان بگیرند. سهمی که تاکنون در بودجه سنواتی دولت برای بیمه ها سابقه نداشته است. بودجه بخشی از عملیات عمرانی ساخت بیمارستانها نیز به وزارت راه، مسکن و شهرسازی رسیده و قرار است نوسازی بیمارستانها با بودجه اندک 500 میلیارد تومان، پیگیری شود.

سایر فصول بودجه بهداشت و درمان به ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور اختصاص یافته که 10 دانشگاه اول این لیست در جدول شماره 2، آمده است:

میزان دریافتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بودجه سال آینده

دانشگاه علوم پزشکی تهران با 15.941.673 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با  11.094.844میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی فارس با 10.512.079 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی با 10.142.807 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان شرقی با 8.298.498میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران با  8.288.495 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با  8.207.710 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی مازندران با 6.144.233 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با 6.320.060 میلیون ریال

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با 5.611.156 میلیون ریال

 

دلایل مخالفان بودجه بهداشت

مخالفان بودجه سال آتی نظام بهداشت و درمان، چند دلیل عمده را برای بودجه نویسی در فصل بهداشت و درمان به سیاق دولت یازدهم، عنوان کرده اند. اولین دلیل آنها، در نظر نگرفتن بدهی و کسر بودجه نظام بهداشت و درمان در سالهای گذشته است. آنها می گویند بدهی انباشته وزارت بهداشت، می طلبد، دولت برای تسویه این بدهیها و ارتقای وضعیت موجود بهداشت و درمان، بودجه بیشتری را به این فصل اختصاص دهد.

دومین دلیل مخالفان، عدم توجه به حقوق 400 هزار پرسنل این وزارتخانه است که اگر قرار باشد حقوق آنها با تورم میانگین 25 درصد، مبارزه کنند، باید بودجه بیشتری را به این وزارتخانه اختصاص داد. سومین دلیل عمده مخالفان، بی توجهی به فرسودگی بیمارستانها و بازسازی تجهیزات مراکز درمانی است. آنها می گویند آمبولانسها، ساختمان بیمارستانها و تاسیسات مراکز درمانی، فرسوده است و باید بودجه بیشتری به این وزارتخانه داد تا این مشکلات را رفع کند و در نهایت، چهارمین دلیل مخالفان بودجه درمان در سال آینده، عدم توجه به بیماران خاص است. آنها می گویند بودجه درمان بیماران خاص، یک درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده و دولت باید توجه بیشتری به این اقشار کند.

در جدول 3، برخی از اظهار نظرها درباره لایحه بودجه پیشنهادی در فصل بهداشت و درمان را می خوانید:

 

اظهار نظر و موضعگیریها درباره کلیات فصل بودجه بهداشت و درمان سال 93

نام

عنوان/سمت

موضع

خلاصه اظهارات

حمیدرضا عزیزی فارسانی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

منتقد ناکافی بودن بودجه

این میزان بودجه کفاف بخش سلامت را نمی‌دهد.اکنون وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی 8 هزار میلیارد تومان بدهی دارند بنابراین با کمی تامل می‌توان متوجه شد که اعتبار بخش سلامت تنها 12 هزار میلیارد تومان است.

انوشیروان محسنی بندپی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت

موافق بودجه

امسال بر اساس کار کارشناسی معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به بخش سلامت و اطلاعات شفاف ارائه شده توسط بیمه سلامت ایران، با رشد 66 درصدی بودجه این سازمان در لایحه بودجه سال 93 مواجهیم.

امیدوار رضایی

معاون قوانین رئیس مجلس

مخالف افزایش پرداخت مردم

در مجموع از 238 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی دولت حدود 115 هزار میلیارد تومان یعنی در حدود 48 درصد درآمدهای اختصاصی بخش بهداشت و درمان است که با مقایسه آن با رشد اعتبارات عمومی در بودجه وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی و بیمه های درمانی مشخص می‌شود که سهم مردم از هزینه های درمانی در سال 93 نسبت به امسال بیشتر می‌شود و این کاملاً بر خلاف قانون برنامه توسعه پنجم است که باید سهم مردم تا 30 درصد این هزینه ها کاهش پیدا کند.

سلیمان عباسی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

موافق با افزایش بودجه بیمه ها

این میزان بودجه نمی‌تواند دردی از بخش بهداشت و درمان دوا کند. اما شاید افزایش قابل توجه سقف اعتبار سازمان بیمه سلامت ایران بتواند قدری از نگرانی‌ها پیرامون اجرای برنامه پنجم توسعه بکاهد و شاید این اقدام دولت را بتوان در راستای اجرای آن مصوبه دانست. اگر جلوی این گونه هدر رفتن بودجه ها گرفته شود، می توان با همین بودجه ناکافی هم نظام سلامت را مدیریت کرد.

دکترسیامک مره صدق

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

منتقد ناکافی بودن بودجه

چند مشکل اساسی در بخش درمان وجود دارد، یکی از این مشکلات عدم‌پرداخت مطالبات بیمه‌هادر سال‌های اخیر است، البته در چند‌ماه اخیر وضعیت پرداخت‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی بهتر شده و میزان عقب‌‌افتادگی در پرداخت‌ها کاهش پیدا کرده است، با وجود این سازمان هنوز میزان قابل توجهی به بیمارستان‌های غیردولتی بدهکار است، این مسئله تأمین ملزومات و تجهیزات برای بیمارستان‌ها را دچار مشکل کرده است. دومین مشکل بالا رفتن تعرفه‌هاست که به‌ویژه در بخش درمان دولتی افزایش پیدا کرده است.با توجه به اینکه تورم در بخش بهداشت نیز از سایر بخش‌ها بیشتر است، بالا رفتن تعرفه‌های درمانی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

عبدالرحمان رستمیان

عضو کمیسیون بهداشت و درمان

منتقد ناکافی بودن بودجه

با این بودجه ای که به نظام سلامت اختصاص داده اند، سال آینده هم کسری بودجه با وزارت بهداشت همراه خواهد بود و در این شرایط، فقط امیدمان به درآمد حاصل از هدفمندی یارانه هاست. با این بودجه ناکافی وزارت بهداشت نمی توان در راستای واقعی شدن تعرفه های درمان حرکت کرد.

محمدحسین قربانی

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان

موافق نگاه حمایتی دولت درباره نظام سلامت

نگاه دولت به حل مشکلات درمان مثبت است، به همین سبب توانسته‌ایم نسبت به سال گذشته اقدامات بهتری را انجام دهیم به گونه‌ای که حتی در لایحه بودجه سال 93 نیز با رشد 14درصدی بودجه سلامت روبرو بوده‌ایم اما آنچه که در این میان می‌توان مهم تلقی کرد این است که بدون‌شک این گام‌ها نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.

رسول خضری

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان

ممتنع

بودجه ۹۳ با نواقص بسیاری رو به روست اما بی‌انصافی است، اگر در ارتباط با این برنامه چنین قضاوت‌هایی هم داشته باشیم.  اعداد و ارقامی که در این بودجه‌ها تعیین شده است همگی بر پایه اقتصاد مقاومتی بوده و در کل انعکاس قوانین جاری کشور است.نکته‌ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، عدم دخالت دولت در قانون نویسی است.

 

47/231

کد N21672

وبگردی