آفتاب

نگرانی مجلس درباره هدفمندی یارانه ها

نگرانی مجلس درباره هدفمندی یارانه ها

جعفر قادری

از آذر سال 89 اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به یکی از مسائل اصلی اقتصاد ایران تبدیل شده است و طی 3 سال گذشته انتقادهای فراوانی درباره نحوه اجرای این قانون مطرح شده که متاسفانه تا کنون علی رغم این انتقادها اقدامی برای تغییر در نحوه اجرای این قانون صورت نگرفته است.

البته نمایندگان مجلس بیش از یک ماه قبل در جریان بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 92 کل کشور قصد اصلاح این قانون را داشتند و طرح حذف یارانه 3 دهک پردرآمد را نیز مطرح کردند که در صحن مجلس این مضووع رای نیاورد و رئیس مجلس اعلام کرد که بهتر است نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه سال 93 کل کشور قانون هدفمندی یارانه ها را اصلاح کنند.

پس از آن نمایندگان نیز تا زمان ارائه لایحه بودجه سال 93 کل کشور صبر کردند تا در زمان بررسی این لایحه نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را اصلاح کنند اما متاسفانه در لایحه بودجه سال 93 کل کشور اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها دیده نشده است و این موضوع نیز انتقادهای نمایندگان را به همراه داشته است.

قرار نگرفتن موضوع قانون هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال 93 در روزهای اخیر حاشیه هایی را به همراه داشته است و اخباری درباره ارائه لایحه درباره قانون هدفمندی به مجلس شنیده شده که البته نمایندگان دولت در این رابطه تا کنون به صورت رسمی چیزی را به مجلس اعلام نکرده اند و آینده قانون هدفمندی در سال 93 در ابهام قرار دارد.

تا کنون در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات درباره قانون هدفمندی یارانه ها به صورت جدی بحث صورت نگرفته و فقط نمایندگان نگرانی خود درباره آینده قانون هدفمندی یارانه ها و ادامه اشتباهات گذشته در سال آینده را به مسئولان دولتی اعلام کرده اند.

در همین رابطه پیشنهاد اصلی نمایندگان مجلس در کمیسیون برنامه و بودجه به مسئولان دولتی این است که دولت پیشنهاد خود درباره قانون هدفمندی یارانه ها را در روزهای نخستین بررسی لایحه بودجه در کمیسیون برنامه و بودجه به مجلس ارائه کند تا نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه تغییرات لازم درباره قانون هدفمندی را نیز برای سال 93 اتخاذ کنند.

با توجه به این که تمام ارقام کشور در سال آینده باید در لایحه بودجه 93 پیش بینی شده باشد و نمایندگان نیز باید این ارقام را به قانون تبدیل کنند و از طرفی قانون هدفمندی یارانه ها نیز ارقام گسترده ای را دارا است باید این دو موضوع در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار بگیرد.

به هر حال این پیشنهادی که از سوی نمایندگان در کمیسیون برنامه وبودجه مطرح شده است راهکاری برای رفع نگرانی ها درباره آینده قانون هدفمندی است و باید دید مسئولان دولتی که بارها در اظهارات خود بر اصلاح قانون هدفمندی و اجرای فاز دوم این قانون در سال آینده تاکید کرده اند چه تصمیمی را درباره آینده این قانون اتخاذ خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس

/27295

 

کد N19321

وبگردی