آفتاب
جزئيات تخصيص استاني منابع عمراني در بودجه 93

ریشه اختلافات بودجه‌ای مجلس و دولت کجاست؟

ریشه اختلافات بودجه‌ای مجلس و دولت کجاست؟

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: سرانجام نمایندگان معترض به نحوه توزیع ۳۷۸ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی سال آینده از توضیح نمایندگان دولت قانع شدند و دولت سال آینده تنها حدود ۷۸ هزار میلیارد ریال از کل بودجه عمرانی را در اختیار استانداری‌ها قرار خواهد داد.

اقتصاد > اقتصاد‌ملی- گروه اقتصادی - رضا کربلایی:
سرانجام نمایندگان معترض به نحوه توزیع ۳۷۸ هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی سال آینده از توضیح نمایندگان دولت قانع شدند و دولت سال آینده تنها حدود ۷۸ هزار میلیارد ریال از کل بودجه عمرانی را در اختیار استانداری‌ها قرار خواهد داد.

اما سؤال این است که 300هزار میلیارد ریال بودجه عمرانی باقیمانده چگونه بین 2906طرح نیمه تمام و زخم خورده ملی تقسیم خواهد شد تا هم دولت را به لحاظ تأمین منابع عمرانی دچار زحمت نکند و هم رضایت حداکثری نمایندگان مردم را به همراه داشته باشد؟

اختلاف بر سر نحوه توزیع بودجه استانی بین برخی نمایندگان با دولت تنها یک روز پس از ارائه لایحه بودجه توسط رئیس‌جمهور کلید خورد و نمایندگان معترض بر این نظر بودند که تکیه صرف بر میزان پیشرفت فیزیکی طرح‌های عمرانی عادلانه نیست و بودجه عمرانی باید با شاخص‌های دیگری ازجمله عدالت در توزیع بین همه استان‌ها و شهرها ملاک عمل قرار گیرد. انتقاد نمایندگان به ملاک قرار گرفتن پیشرفت 80درصدی طرح‌های عمرانی برای دریافت بودجه در لایحه دولت بود.

به اعتقاد این نمایندگان این ملاک عادلانه‌ای برای تخصیص بودجه نیست چرا که یک طرح عمرانی کم اهمیت در یک استان با پیشرفت 80درصدی مشمول تخصیص بودجه قرار گرفته اما یک طرح عمرانی مهم مانند بیمارستان در یک منطقه محروم با پیشرفت عملیاتی کمتر مشمول تخصیص بودجه نیست.

به اعتقاد کارشناسان کلنگ‌زنی‌های غیرکارشناسی و فله‌ای، بودجه‌های انبساطی پیشنهادی دولت نهم و دهم با اتکا بر تزریق بی‌محابای درآمدهای نفتی از یک سو و گنجاندن ارقام کمتر واقع‌بینانه در جداول بودجه عمرانی استان‌ها از سوی دیگر، باعث افزایش مطالبات استانی و منطقه‌ای شده و نظم بودجه‌ریزی را به هم ریخت. اما حالا نه‌تنها از وفور دلارهای نفتی خبری نیست، بلکه دولت مصمم است به دوران بی‌انضباطی شدید بودجه پایان دهد و این نه یک انتخاب که به گفته کارشناسان اقتصادی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است، چه اینکه در تنگنای ناشی از تحریم‌ها، فروش نفت و دسترسی به پول‌ آن سخت‌تر شده است.
تازه‌ترین خبر اینکه غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت از قانع شدن نمایندگان معترض و انصراف آنها از استعفا خبر داد.

جزئیات تقسیم بودجه عمرانی سال آینده

معاون رئیس‌جمهور هم در یک برنامه تلویزیونی با دفاع از سازوکار تخصیص بودجه عمرانی گفت: ما به پروژه‌هایی که بین صفر تا 20درصد پیشرفت فیزیکی دارند منابعی اختصاص می‌دهیم اما این منابع قابل ملاحظه نیست و اینگونه نیست که این پروژه‌ها خوب رشد کنند. به پروژه‌هایی که بین 20 تا 80درصد پیشرفت دارند نیز منابعی اختصاص داده می‌شود تا این پروژه‌ها هم فعال باشند اما تمرکز کار خود را عمدتاً روی پروژه‌هایی گذاشته‌ایم که بین 80 تا 100درصد پیشرفت فیزیکی دارند. وی افزود: ما 184طرح از پروژه‌هایی که 80 تا 100درصد پیشرفت فیزیکی و 62طرح از پروژه‌هایی که بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که درمجموع 246طرح می‌شود را در سال آینده تمام می‌کنیم.

تقسیم بودجه عمرانی در انحصار معاونت برنامه‌ریزی

کالبدشکافی بودجه عمرانی سال آینده نشان می‌دهد که 300هزار میلیارد ریال قرار است براساس سازوکار تخصیص بهینه بودجه با نظارت معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در اختیار وزارتخانه‌ها قرار گیرد تا به طرح‌های نیمه‌تمام تزریق شود. به این ترتیب تنها حدود 78هزار میلیارد ریال به استانداری‌ها داده می‌شود که از این میزان بودجه تکلیف22.5هزار میلیارد ریال آن براساس قوانین جاری کشور محل هزینه‌کرد آن مشخص شده و دولت مکلف به تأمین آن خواهد بود.

کد N17506

وبگردی