آفتاب
شایان آرانی در گفتگو با ایلنا:

اخذ مالیات و وصول درآمدهای نفتی؛ چالش‌های بودجه ۹۳ است

اخذ مالیات و وصول درآمدهای نفتی؛ چالش‌های بودجه ۹۳ است

نگرانی موجود درخصوص اخذ ۹۳ هزار میلیارد تومان مالیات است. البته در بودجه دولت‌ها همواره ممکن است درآمد‌ها و هزینه‌ها باهم همخوانی نداشته باشد که یا باید هزینه‌های مالی را کاهش داد یا واگذاری‌ها افزایش پیدا كنند.

یک کار‌شناس ارشد بازار سرمایه گفت: دو چالش بودجه عمومی سال آینده اخذ مالیات و وصول درآمدهای نفتی خواهد بود.

شاهین شایان آرانی(اقتصاددان و کار‌شناس ارشد بازار سرمایه) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به کسری بودجه در سال ۹۳ اظهار داشت: کسری بودجه سال آینده بیشتر در بخش بودجه عمومی خواهد بود، درآمد کل در این بخش که هستهٔ اصلی دولت است؛ ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده این در حالی است که هزینه‌ها نیز همین میزان برآورد شده است.

وی افزود: مقرر شده بودجه عمومی ۱۹۵ هزار میلیارد تومانی از محل درآمد‌های مالیاتی و دیگر زیرمجموعه‌های آن، فروش نفت و واگذاری‌های بخش خصوصی تامین شود که از ۹۳ هزار میلیارد تومان بخش اول ۶۶ هزار میلیارد تومان آن تنها از محل مالیات اخذ می‌شود؛ و ما بقی از زیر مجموعه‌های آن و ۸۰ هزار میلیارد تومان آن از محل فروش نفت و مشتقات نفتی و مابقی نیز از فروش اوراق مشارکت و واگذاری‌ها به خصوصی سازی حاصل خواهد شد.

شایان ارانی ادامه داد: نگرانی که هم اکنون وجود دارد در خصوص اخذ ۹۳ هزار میلیارد تومان مالیات و زیر مجموعه‌های آن است. البته ناگفته نماند که در بودجه دولت‌ها در دنیا ممکن است درآمد‌ها و هزینه‌ها باهم همخوانی نداشته باشد که یا باید هزینه‌های مالی را کاهش داد و یا واگذاری‌ها افزایش پیدا كنند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه ۶۶ هزار میلیارد تومان که باید از مالیات به دست آید آ یا محقق می‌شود یا خیر؟ مساله‌ای است که حساسیت‌زاست چراكه یک سوم از درآمد بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص داده است.

این اقتصاد‌دان گفت: در این میان ضرورت دارد مسئولین مالیاتی، مالیات را از حوزه‌ها و شرکت‌های بزرگی که خود را به دولت وصل می‌کنند و با ترفندهایی سعی در فرار مالیاتی دارند؛ شناسایی کرده و به سراغ آن‌ها بروند. اینکه مالیات را از کارمندهایی که میزان حقوقشان ثابت است؛ کم کنند بی‌عدالتی و اجحاف است و باید به سراغ افرادی با وجود دارایی فراوان همواره از پرداخت آن فرار کرده‌اند، بروند.

وی گفت: مساله دیگر فروش نفت و مشتقات نفتی است که این مورد نیز ۴۰درصد از کل بودجه عمومی دولت را تشکیل می‌دهد که اگر به هر دلیلی بهای نفت کاهش پیدا کند؛ بر میزان فروش نفت تاثیر خواهد داشت و در صورتی که نتوانیم مالیات‌ها را وصول کنیم و نفت را به میزان کافی بفروشیم؛ احتمال کسری بودجه افزایش خواهد یافت.

این کار‌شناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه افزود: با افزایش احتمال کسری بودجه باید هزینه‌های مالی و دارایی‌های سرمایه‌ای و نیز بودجه عمرانی کاسته شود و در بد‌ترین حالت مجددا پول چاپ شود.

کد N16498

وبگردی