آفتاب
در مناظره‌ای در جمع دانشجویان علوم پزشکی شیراز

زیباکلام: حل بن‌بست هسته‌ای کلید حل باقی مشکلات است/قدیری ابیانه: مشکل، ساختار اجتماعی است

زیباکلام: حل بن‌بست هسته‌ای کلید حل باقی مشکلات است/قدیری ابیانه: مشکل، ساختار اجتماعی است

صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانیه در مناظره‌ای که قرار بود عملکرد صدروزه دولت را در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی و نقد کنند، درباره مسایل اقتصادی روز، مذاکرات هسته‌ای و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی مناظره کردند.

صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری ابیانیه در مناظره‌ای که قرار بود عملکرد صدروزه دولت را در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی و نقد کنند، درباره مسایل اقتصادی روز، مذاکرات هسته‌ای و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات فعلی مناظره کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، زیباکلام در این مناظره، بزرگترین عامل بهبود وضع اقتصادی و توسعه سیاسی و اجتماعی را حل مسأله هسته‌ای عنوان کرد و گفت: تنها راه برای بیرون آمدن کشور از بن‌بستی که در طی هشت سال گذشته شکل گرفته، حل مناقشات هسته‌ای است و اگر حسن روحانی نتواند این مشکل را سامان دهد، در سایر زمینه‌ها نیز شاهد پیشرفتی برای کشور نخواهیم بود. مشکل ما سوءمدیریت نیست، مشکل ما تهیه مواد اولیه صنعت و سیستم بانکی فلج است که در اثر تحریم‌ها بوجود آمده است.

قدیری ابیانه در برابر این اظهارات، با بیان اینکه "رابطه با آمریکا یا موضوع پرونده هسته‌ای مشکل امروز ما نیست"، گفت: حتی اگر تحریم‌ها از دوش ما برداشته شود، تنها ده تا پانزده درصد مشکلات حل می‌شود. تحریم‌ها که فقط مربوط به این چند سال نبوده است؛ ما در گذشته هم زیر فشار تحریم بوده‌ایم.

در ادامه، زیباکلام اظهار کرد: باید ببینیم کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی چگونه اقتصادشان را متحول کردند. آنها چگونه بدون داشتن سوخت‌های فسیلی، به استقلال اقتصادی رسیدند و هرکدام به یک قدرت اقتصادی تبدیل شدند؟ چطور کشور ما مدام به استفاده از منابع نفت و گاز وابسته‌تر شد؟

وی با بیان اینکه "کشورهایی نظیر ترکیه و مالزی اقتصاد دولتی را کنار گذاشتند و به تجارت آزاد روی آوردند"، افزود: در مقابل، ما هنوز درگیر اقتصاد بیمار دولتی هستیم و همواره تعاریف شعاری از الگوهای مختلف اقتصادی ارائه می‌دهیم.

قدیری ابیانه نیز با بیان اینکه "ساختار اجتماعی ماست که همه چیز را می‌سازد یا خراب می‌کند"، افزود: اگر ایران را با کشورهایی نظیر ژاپن یا کره مقایسه کنیم، می‌بینیم که فرهنگ کاری آنها بسیار بهتر و قوی‌تر از ماست. ساعات کاری مفید در همه کشورهایی که پیشرفت کرده‌اند، بیشتر از ماست و در مقابل، تعطیلی‌های سالانه ما بیشتر از آنهاست.

وی ادامه داد: ما به نوعی تنبلی اجتماعی دچار شده‌ایم. فرهنگ کار در میان مردم ما به خوبی شکل نگرفته است و همه منتظرند تا دولت برای آنها کار و درآمد فراهم کند و کمتر به فکر تولید کار و ثروت هستند. البته دولت موظف به اشتغال‌زایی است اما مردم هم نباید از نقش خودشان غافل شوند. به علاوه اینکه، فرهنگ مصرف نیز در جامعه ما شکل بسیار نادرستی دارد و عادت‌های اسراف‌گرایانه و غلط در کشور ما رواج یافته‌اند.

زیباکلام نیز در ادامه، به موضوع ارتباط با غرب اشاره کرد و گفت: من نمی‌گویم با برقراری رابطه با آمریکا مشکلات ما حل خواهد شد؛ به هیچ وجه اینگونه نیست، کما اینکه بسیاری کشورها با ایالات متحده روابط دوستانه دارند، ولی از ما عقب‌ترند.

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی افزود: این نکته را هم نباید فراموش کنیم که شرایط حال حاضر ما به‌گونه‌ای است که ابتدا باید بحران هسته‌ای را حل و فصل کنیم. ما اکنون مثل بیماری هستیم که تب بالایی دارد و در درجه اول باید درجه حرارت او را پایین بیاوریم و بعد از آن باید به فکر درمان بیماری اصلی او در درازمدت باشیم.

قدیری ابیانه نیز با اشاره به صحبت‌های زیباکلام درباره اقتصاد وابسته به نفت گفت: در مورد درآمدهای نفتی، مردم ما و حتی برخی نمایندگان و وزرای ما دچار توهم هستند. همه گمان می‌کنند زندگی‌شان باید با پول نفت بچرخد، همه مطالبه‌گر هستند و درباره توزیع بودجه حرف می‌زنند.

وی اضافه کرد: ما دچار ایدز فرهنگی شده‌ایم و بدنه جامعه ما با این تفاسیری که گفته شد، در مقابل ویروس‌های فرهنگی ساده هم مقاوم نیست. دشمن نیز روی همین موضوع حساب ویژه‌ای باز کرده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا و مکزیک با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: اینکه دولت از طریق دیپلماسی به دنبال حل پرونده هسته‌ای است، اشکالی ندارد و ما هم از دیپلماسی لبخند دولت حمایت می‌کنیم اما فکر نمی‌کنم که این روند به نتیجه خاصی برسد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: آمریکا با ما مشکل بنیادین و ریشه‌ای دارد و حتی این فرهنگ مصرف‌گرایانه و وابسته به پول نفت را آنها در جامعه ما رواج داده‌اند. آنها بارها اعلام کرده‌اند که باید جلوی حرکت ایران گرفته شود. اسرائیل به طور واضح از نابودی ما سخن می‌گوید؛ حال نمی‌دانم چطور دوستان اصلاح‌طلب به راحتی از این موضوع می‌گذرند. موضوع هسته‌ای تنها یک بهانه است و حتی اگر حل شود، بهانه‌های دیگری تراشیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، زیباکلام در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: مسأله هسته‌ای باید به صورت جداگانه از آمریکاستیزی مطرح شود، ولی متأسفانه اکنون این اتفاق افتاده و اردوگاه اصولگرایی در کشور ما آن را به عنوان یکی از اصول بنیادین نظام تعریف می‌کند چون اگر این بحث را از آنها بگیریم، حرف دیگری برای گفتن ندارند. نباید عقب‌ماندگی خود را به گردن استعمار بیندازیم و بگوییم آنها مسبب مشکلات فرهنگی و اقتصادی ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که ما در این سال‌ها برای دستیابی به انرژی هسته‌ای پرداخت کرده‌ایم، بسیار بالاتر از سودی است که انرژی هسته‌ای به ما می‌دهد. ما نباید بسیاری از صنایع و شرکت‌های تولیدی‌مان را به امید استفاده از انرژی هسته‌ای در آینده به تعطیلی بکشانیم.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش گفت: جایگاه یک کشور بر اساس دارا بودن از امکانات هسته‌ای سنجیده نمی‌شود بلکه سرانه بهداشت، آموزش و پرورش و نظیر اینهاست که مهم به شمار می‌رود. اکنون خیلی از مسائل اصلی و بنیادی جامعه ما، فدای موضوع انرژی هسته‌ای و دشمنی با آمریکا شده است.

قدیری ابیانه نیز در پایان به موضوع خصوصی‌سازی اقتصاد اشاره کرد و گفت: بعد از انقلاب، اقتصاد ما به ناچار دولتی شد و اکنون همه به دنبال اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و خصوصی‌سازی هستیم؛ البته این حرکت باید به درستی و به دور از تخلف‌های مالی باشد.

انتهای پیام

کد N14858

وبگردی