آفتاب

چند نفر ایرانی یارانه نقدی نمی گیرند؟

چند نفر ایرانی یارانه نقدی نمی گیرند؟

حدود شش میلیون ایرانی، یارانه‌ نقدی دریافت نمی کنند.

ابراهیم علیزاده: طبق لایحه بودجه سال 93 که روز گذشته رئیس جمهوری در اختیار مجلس قرار داد، در مجموع برای سازمان هدفمندسازی یارانه ها 38 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

با احتساب این رقم که به عنوان درآمد و هزینه سازمان هدفمندی یارانهها در نظر گرفتهاند میتوان گفت که در صورت تصویب این لایحه در مجلس سال آینده ماهانه سه هزار و 233 میلیارد تومان یارانه پرداخت خواهد شد.

در واقع این رقم میتواند جوابگوی پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومانی به 71 میلیون و 62 هزار ایرانی باشد. این در حالی است که طبق اعلام مرکز آمار ایران تا امروز میزان جمعیت ایران به 77 میلیون و 48 هزار نفر رسیده است.

با این حساب در مجموع سازمان هدفمندی پولی برای پرداخت یارانه به بیش از پنج میلیون و 986 هزار نفر را ندارد. به عبارتی در صورت تصویب پیشنهاد دولت در مجلس در سال آینده حدود شش میلیون نفر ایرانی یارانهای دریافت نخواهند کرد.

این در حالی است که تاکنون یک بار از سوی دولت قبل میزان کسانی که یارانهای دریافت نمیکنند، اعلام شده بود. در مهر ماه سال 1390 وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی گفته بود: در مجموع هم اکنون حدود چهار میلیون نفر هستند که یا صلاح ندیدند یا خود را مستغنی از دریافت یارانه دیدهاند که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکردند که ما هم از آنها تشکر میکنیم.

حال به نظر میرسد تغییراتی در لیست یارانهبگیرهای کشور رخ داده است. البته به نظر میرسد این تغییر برای سال آینده است. چرا که سخنگوی دولت اخیرا اعلام کرده بود دولت ماهانه  سه هزار و 500 میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت میکند که این رقم نشان میداد ماهانه بیش از 76 میلیون و 900 هزار نفر یارانه 45 هزار و 500 تومانی دریافت میکنند.

حال دولت در بودجهای که به مجلس داده منابع پرداخت یارانه را برای 71 میلیون نفر در نظر گرفته است. اما معلوم نیست که میخواهد منابع برای پنج میلیون نفر دیگر را از محلی دیگر تامین کند یا اینکه تعداد یارانهبگیران نقدی را کاهش دهد.

با وجود این، رئیس جمهوری در هنگام ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام کرده که شیوه پرداخت یارانه‌های نقدی فعلی تغییر نخواهد کرد.

حسن روحانی با تأکید بر اینکه شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نشده، خود به خود ادامه مییابد، تصریح کرد: اما در مراحل بعدی ما نیازمند بررسی دقیق درباره خانوارها، شیب افزایش قیمتها، پرداخت یارانه، رشد اقتصادی و بیکاری هستیم.

اما در عین حال رئیس جمهوری از اعمال تغییراتی در آینده نیز سخن گفته و بیان کرده است: شیوه موجود پرداخت یارانه تا زمانی که جایگزینی برای آن پیدا نشده، خود به خود ادامه مییابد اما در مراحل بعدی ما نیازمند بررسی دقیق درباره خانوارها، شیب افزایش قیمتها، پرداخت یارانه، رشد اقتصادی و بیکاری هستیم.

با این سخنان به نظر میرسد دولت به دنبال اصلاحاتی جدی در مراحل بعدی هدفمندی یارانهها است.

31325

کد N12054

وبگردی