آفتاب
سند يكساله مالي دولت در وقت مقرر به مجلس تقديم شد

هدف‌گذاری بودجه۹۳؛ کاهش ۱۵درصدی تورم

هدف‌گذاری بودجه۹۳؛ کاهش ۱۵درصدی تورم

گروه اقتصادی - رضا کربلایی: حسن روحانی، رئیس‌جمهور نخستین بودجه دولت یازدهم را به امید رونق اقتصادی و مهار تورم برای بهبود معیشت مردم تقدیم مجلس کرد. بودجه ۷۸۳هزار میلیارد تومانی دولت در بخش هزینه‌های جاری با رویکرد انقباضی و در بخش عمرانی با رویکرد انبساطی بسته شده است.

اقتصاد > اقتصاد‌ملی- گروه اقتصادی - رضا کربلایی:
حسن روحانی، رئیس‌جمهور نخستین بودجه دولت یازدهم را به امید رونق اقتصادی و مهار تورم برای بهبود معیشت مردم تقدیم مجلس کرد. بودجه ۷۸۳هزار میلیارد تومانی دولت در بخش هزینه‌های جاری با رویکرد انقباضی و در بخش عمرانی با رویکرد انبساطی بسته شده است.

براساس این لایحه انتظار می‌رود نرخ رشد اقتصادی ایران که در پایان سال91 به منفی 5.8 درصد رسیده بود به مثبت 3درصد در پایان سال93 برسد. نرخ تورم 40درصدی کنونی نیز با کاهش 15درصدی به کمتر از 25درصد تنزل یابد. نرخ بیکاری هم از 11درصد بیشتر نشود. دولت می‌گوید:

نرخ ارز هم پس از 2سال التهاب و نوسان در نیمه دوم سال یکسان خواهد شد. همچنین قانون هدفمندی یارانه‌ها اصلاح می‌شود و بودجه بخش سلامت افزایش می‌یابد. اما در نخستین بودجه دولت یازدهم چه تمهیداتی برای کاستن از فشار اقتصادی بر مردم پیش‌بینی شده و آیا دلار 2600تومانی و نفت 100دلاری و افزایش درآمدهای مالیاتی و نفتی دولت می‌تواند وعده‌های دولت را محقق سازد؟

ارقام بودجه سال آینده نشان می‌‌دهد که کل بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال 8.4 درصد، بودجه جاری 18درصد و بودجه عمرانی 240درصد رشد داشته است. دولت پیش‌بینی کرده که درآمد نفتی کشور در سال آینده با 19درصد رشد نسبت به قانون بودجه امسال به 75هزار میلیارد تومان افزایش یابد که در این صورت باید دست‌کم 3میلیون بشکه نفت در روز فروخته شود. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد نخستین بودجه دولت یازدهم نزدیک به 40درصد به درآمدهای نفتی وابستگی دارد.

با این همه بودجه احتمالی دولت در سال آینده بیش از 50هزار میلیارد تومان در برآورد بین درآمدها و هزینه‌های جاری کسری خواهد داشت که این میزان کسری بودجه عملیاتی از محل منابع ناشی از تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران خواهد شد.
حقوق کارمندان چقدر افزایش می‌یابد؟

دولت در بودجه پیش‌بینی کرده که افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیأت علمی، کارکنان کشوری و لشکری و قضات به‌طور جداگانه توسط دولت انجام گیرد. از سوی دیگر، معافیت مالیاتی کارمندان در سال آینده ماهانه یک میلیون تومان پیشنهاد شده است. به گزارش همشهری در بودجه سال آینده درآمد مالیاتی دولت نسبت به امسال با 30درصد افزایش 66هزارو97میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

دولت در بودجه سال93 با کاهش 200میلیارد تومانی یارانه نقدی نان، اعلام کرده که می‌خواهد 3800میلیارد تومان به‌صورت نقدی به مردم بدهد اما از سوی دیگر ۵هزار میلیارد تومان برای یارانه غیرنقدی نان درنظر گرفته است. این یارانه مربوط به مابه‌التفاوت خرید گندم و قیمت نهایی آرد است که با قیمت مصوب در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد. البته در لایحه پیشنهادی دولت برای کالاهای اساسی و هزینه‌ها و تنظیم بازار و محصولات کشاورزی و دام و شیلات و خدمات ضروری 2200میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی شده است.

یارانه‌ نقدی تا اصلاح قانون، بدون تغییر

شیوه پرداخت یارانه نقدی دست‌کم تا اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر نمی‌کند و ماهانه 45هزار و 500تومان به‌حساب سرپرست خانوار بیش از 75میلیون یارانه نقدی‌بگیر واریز می‌شود. در لایحه بودجه پیشنهادی دولت نحوه و میزان یارانه نقدی نسبت به سال قبل بدون تغییر پیش‌بینی شده، رئیس‌جمهور گفت که با ارائه لایحه‌ای به مجلس قانون فعلی اصلاح خواهد شد، روحانی اما نگفت این اقدام از چه زمانی آغاز خواهد شد. دولت با نظام فعلی پرداخت یارانه نقدی ماهانه دست‌کم 1000میلیارد تومان کسری بودجه دارد و مشخص نیست برای جبران این کسری بودجه سنگین چه راهکاری را پیشنهاد داده است.

در قانون بودجه امسال به دولت اجازه داده شده بود تا از محل افزایش 38درصدی قیمت حامل‌های انرژی تا سقف 50هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، اما این مجوز قانونی نه در دولت گذشته و نه در دولت فعلی اجرا نشد. در لایحه بودجه سال آینده هم هیچ اشاره روشنی به‌احتمال افزایش 38درصدی قیمت حامل‌های انرژی نشده و بعید است با تصویب لایحه یادشده دست‌کم تغییر زیادی در قیمت حامل‌های انرژی ایجاد شود؛ نکته‌ای که وزیر نیرو در یک برنامه تلویزیونی بر آن مهر تأیید زد و گفت که در بودجه سال آینده افزایش قیمت آب و برق دیده نشده است.

کد N10195

وبگردی