آفتاب
نگاه اقتصاد ايران به بهارستان

طلسم تأخیر در ارائه لایحه بودجه شکسته می‌شود؟

طلسم تأخیر در ارائه لایحه بودجه شکسته می‌شود؟

گروه اقتصادی: نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی رونمایی می‌شود، بودجه‌ای که هنوز آمار و ارقام آن اعلام نشده، اما گفته می‌شود، سنگ بنای آن بر نفت ۱۰۰دلاری و دلار ۲۶۰۰تومانی بسته شده است.

اقتصاد > اقتصاد‌ملی- گروه اقتصادی:
نخستین لایحه بودجه دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی رونمایی می‌شود، بودجه‌ای که هنوز آمار و ارقام آن اعلام نشده، اما گفته می‌شود، سنگ بنای آن بر نفت ۱۰۰دلاری و دلار ۲۶۰۰تومانی بسته شده است.

این دومین تجربه بودجه‌ای دولت حسن روحانی است، چرا که در همان‌ماه نخست فعالیت، درخواست اصلاح آخرین بودجه دولت محمود احمدی‌‌نژاد را به مجلس داد تا کسری بودجه امسال به‌نحوی جبران شود. اصلاحیه بودجه‌ای که  رئیس‌جمهور در جمع دانشجویان اعلام کرد: هنوز به‌دست دولت نرسیده است.

امروز همه نگاه اقتصاد ایران به ساختمان بهارستان است تا ببیند که آیا تدابیر اقتصادی دولت تدبیر و امید، می‌تواند امیدها به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی را جامه عمل بپوشاند؟ رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار با دانشجویان، بخشی از مشکلات اقتصادی پیش روی دولت یازدهم را تشریح و اعلام کرد: ما لایحه بودجه را نهایی کرده‌ایم و برای نخستین بار طبق قوانین، بودجه را در موعد مقرر به مجلس تقدیم می‌کنیم.

روحانی البته اشاره‌ای ضمنی به تأخیر دولت گذشته در ارائه لایحه بودجه سنواتی به مجلس کرد و افزود: اگر 15آذر روز جمعه نبود حتما در آن روز لایحه بودجه تقدیم می‌شد و ما از غروب 14آذرماه آمادگی داشتیم که بودجه را تحویل دهیم که با توجه به تعطیلات مجلس در روزهای جمعه و شنبه، صبح یکشنبه آماده‌ایم بودجه را تقدیم کنیم. دولت‌های قبل در سال‌های گذشته همواره بودجه را با تأخیر بسیار به مجلس ارسال کرده بودند تا آنجا که بررسی بودجه سال‌های 90و 91در یک تأخیر تاریخی و بی‌سابقه در همان سال نهایی شد و به تصویب مجلس رسید. حالا باید دید بودجه نخست دولت تدبیر و امید تا چه میزان می‌تواند رشد منفی اقتصاد ایران را به مثبت تبدیل کند و به دغدغه اشتغال پاسخ دهد.

کد N9267

وبگردی