آفتاب

خداداد عزیزی:عمرم کفاف نداد با مسی بازی کنم/از قرعه آسان می گویند تا پوست موز زیر پای کروش بگذارند

خداداد عزیزی:عمرم کفاف نداد با مسی بازی کنم/از قرعه آسان می گویند تا پوست موز زیر پای کروش بگذارند

خداداد عزیزی می گوید مدعیان صعود تیم ملی از گروهش در جام جهانی خواب نشستن روی صندلی کروش را دارند.

 

فرهاد عشوندی : خداداد عزیزی ستاره اسبق فوتبال ملی ایران در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ؛ از قرعه ایران در جام جهانی و رویارویی با تیم های بزرگ دنیا سخن می گوید از بازی ملی پوشان رودرروی مسی تا شانس برای رسیدن به دور دوم بازی ها ...

*از گروه بندی شروع کنیم. گروهی ترسیدند ؛ گروهی هم می گویند خیلی کارمان دشوار است؟

راستش در گروه سختی افتادیم. به ترکیب تیم ها که نگاه کنیم ، می بینیم اصلا گروه ساده ای نیست. از دیشب تا حالا دو نوع دیدگاه مطرح شده است. یکی دیدگاه غیر فوتبالی ها که کلا 4 تا تیم خوب دنیا را می شناسند و می گویند از بین برزیل ، آرژانتین ، اسپانیا و هلند ، فقط یکی از آنها در گروه ماست پس صعود می کنیم. این حرف به دلیل سطح شناخت این بنده های خدا از فوتبال است و نباید به آن ایرادی گرفت یا گلایه کرد. گروه دیگر اما خانواده فوتبال هستند که حرف از سادگی قرعه تیم ملی می زنند. من از این حرف می ترسم. گروهی که می دانند کار دشواری داریم اما ماجرا را طوری دیگر بیان می کنند. بدون شک آنها می دانند چه می گویند. آنها دارند توقع عمومی از تیم ملی را بالا می برند و با کارشان می خواهند پوست موز زیر پای کروش و تیم ملی بگذارند. من از این اظهار نظر می ترسم.

*یعنی هدف خاص شان ضربه زدن به تیم ملی است؟

خیلی ساده می توان دریافت آنها می خواهند تلاش کروش ، تیم ملی بازیکنان و فدراسیون فوتبال را ضایع کنند. به هر حال یا تیم ملی در این بازی ها اوت می شود یا نتایج درخوری می گیرد. با این ساده جلوه دادن گروه ، آنها به هدف شان می رسند. به هر حال در هر صورت می گویند اتفاق خاصی نیفتاده است. پس آنها در هر صورت پیروز این بازی می شوند. کسانی این هدف را در سر دارند که به نیمکت کروش بعد از جام جهانی یا صندلی ریاست فدراسیون فکر می کنند.

*خیلی ها می گویند ما فقط یک بازی دشوار با آرژانتین داریم.

می گویم آنها فقط به اسم آرژانتین نگاه کردند. فکر می کنند چون بوسنی اولین بار است که به جام جهانی رسیده پس تیم قدرتمندی نیست. اولا که بوسنی در اروپا توانسته مستقیم به جام جهانی برسد. از طرف دیگراین تیم یکی از کشورهای یوگسلاوی است. از آن مکتب پیروی می کند و الان یکی از سبک های تکامل یافته فوتبال بلوک شرق است. خیلی خوب و بازی می کند و اصلا نمی توان روی قدرت این تیم چشم بست. نیجریه هم یکی از قدرت های سنتی فوتبال آفریقاست. تیمی که همیشه در جام جهانی حرف برای گفتن داشته است. بعد چطور می توان گفت این دو تیم ، تیم های خوبی نیستند؟ خود شما چنین نظری را قبول می کنید؟ اصلا بازی با نیجریه و بوسنی برای تیم ملی آسان نیست. بله می توان از این تیم ها نتیجه گرفت اما به شرطی که خیلی زحمت بکشیم. ما باید به دنبال آبرو داری باشیم و با تلاش زیاد به این مسابقات برویم . نباید رویاپردازی کنیم. من که همین جا از کروش و بازیکنان تیم ملی تشکر می کنم که تیم ملی ایران را به جام جهانی رساندند تا ما شانس بازی در میان بزرگان را داشته باشیم.

*شما سال ها قبل به جام جهانی رفتید. وقتی قرعه اعلام شد باید جلوی بزرگان آلمان بازی می کردید. بازیکنانی مثل بیرهوف و کلینزمن. آن زمان از این اسم ها نترسیدید؟

راستش بازی جلوی نام های بزرگ همیشه ترسناک است.  البته ما شانسی داشتیم و ان هم این بود که من ، علی دایی و کریم باقری داشتیم در آلمان بازی می کردیم. یک سال بازی ما در آلمان این حسن را داشت که جلوی ملی پوشان این تیم بازی کردیم و ترس مان ریخته بود. ولی خیلی از بچه های ما از این اسم ها ترس داشتند. حتی وقتی قبل از بازی مربی آمد و گفت بروید که جای 5 تا ، 2 گل بخورید. این حرف ها را نمی زدند ما ان روز به آلمان نمی باختیم. مایی که یوگسلاوی را به زانو در آورده بودیم. ان روز ما جلوی آلمان از پیش باخته به زمین رفتیم و نتیجه اش آن باخت غیر منصفانه شد.

*الان چطور این ترس در دل بازیکنان ایجاد می شود؟

خیلی از بچه های ما طبیعی بود برای شان خیلی سخت بود که جلوی بازیکنان بزرگ بازی کنند. بازی روبروی مسی برای خیلی از ما مثل خود من یک رویا است و معلوم است که بچه های مان برای بازی روبروی او مشکل داشته باشند. بازی برابر او خیلی سخت است. ولی من مطمئنم که بچه های تیم ملی  می روند تا آبرومندانه بازی کنند. فوتبال همیشه اتفاقات عجیب و غریب دارد. یک موقع هم دیدید روی یک بازی حساب شده توانستیم از این گروه بالا برویم . ولی نباید از الان رویاپردازی کنیم . باید آماده باشیم و به خودمان افتخار کنیم که بعد از جام جهانی از تلاش مان راضی هستیم.

*16 سال قبل ایویچ برنامه ویژه ای برای جام جهانی داشت. شما مثل کماندوها آماده شدید. شاید کروش هم می خواهد چنین برنامه ای را برای بازیکنانش داشته باشد که 3 ماه زودتر بازیکنانش را می خواهد؟

ببینید با همه احترامی که برای کروش قائل هستم اما این مقایسه را خیلی درست نمی دانم.  ایویچ یک تکنیسین بزرگ بود. خدابیامرز فوتبال را تا اوجش بارها تجربه کرده بود و خیلی خوب می دانست با چه تیمی باید مصاف بدهد و تیمش را دارد چگونه می سازد.شک ندارم که اگر علیه ایویچ کودتا نمی کردند ، از گروه مان صعود می کردیم.

*کروش چطور؟

کروش تفکرات خاص خود را دارد. مروری روی 3 بازی آخر تیم ملی امیدوارم می کند. بازی هایی که ما را به جام جهانی رساند. او نشان داد در کارش تخصص دارد. او نشان داد در تورنمنت های کوتاه مدت می تواند تفکراتش را القاء کند. ما از لحاظ فنی و فوتبالی حریف همگروه های مان نیستیم. کروش باید روی قدرت دوندگی و جنگندگی تیمش زوم کند پس نیاز به اردوی سخت و سنگین دارد. او می داند که اگر موفقیت می خواهد، باید بتوانند در جنگ های تن به تن برنده باشند.

*و شما راهکار رسیدن به این آمادگی کامل را در چه می دانید؟

از من می شنوی می گویم اگر هدف مان صعود است نباید خیلی به اسم آرژانتین درگیر شویم. باید از این تیم بگذریم و به بازی های بعدی زوم کنیم. بازی با نیجریه و بازی با بوسنی. ما امتیازهای مان را باید از این دو تیم بگیریم. ما باید برای آن دو بازی شبیه سازی کنیم و آماده باشیم. چند بازی دوستانه خوب به کمک تیم ما می آید تا بچه ها آن روز به مشکل نخورند. در چند بازی با غنا ، کامرون و ساحل عاج  بازی با غنا را تمرین کنیم. بازی با این تیم ها خیلی شکل بازی با نیجریه را دست مان می آورد. برای  بوسنی هم باید با کرواسی ، صربستان ، مونته نگرو بازی کنیم. اگر بچه ها این بازی ها را پشت سر بگذارند و موفق باشند عین زمانی که ما بازی با یوگسلاوی را تمرین کرده بودیم ، می توانیم به رقابت رودرروی مان امید داشته باشیم.

*برای بازی با آرژانتین چطور؟

راستش بازی با آرژانتین را فقط می توان در مصاف با برزیل تمرین کرد. حتی اروگوئه هم نمی تواند شبیه سازی قابل قبولی برای آرژانتین باشد. یا پرتغال اگرچه فوتبالی سرعتی دارد اما اروپایی بازی می کند. سبک بازی با اسپانیا و ایتالیا هم کاملا متفاوت است و بازی با این تیم ها برای جام جهانی خیلی به کارمان نمی آید. تازه هرچقدر هم بچه ها تلاش کنند بازی با مسی سخت است پس بهتر است خیلی هدفمند برنامه ریزی کنیم و به کروش و دانش بالایش احترام بگذاریم.

*فکر می کنم خیلی دوست داشتید بازی با آرژانتین را بازی می کردید.

حیف که عمرم کفاف نداد تا نه با مارادونا بازی کنم و نه مسی. واقعا شیفته بازی این دو نفر هستم. راستش دلم با بچه هاست در بازی روبروی مسی. می دانم تمام تلاش و غیرت ایرانی شان را انجام می دهند تا شایسته باشندو حسابی هم جای من را در زمین خالی می کنند.

*و چشم همه به دنبال بدل شما یعنی رضا قوچان نژاد است.

او که عالی است اما جام جهانی خیلی با بازی های آسیایی فرق می کند. من که خیلی به موفقیتش امید دارم و برایش دعا می کنم.

4141

 

 

کد N9035

وبگردی