آفتاب

خطای پیش بینی 40 درصدی بودجه دو سال‌ گذشته

خطای پیش بینی 40 درصدی بودجه دو سال‌ گذشته

ایسنا نوشت:

یک عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال 93 واقع‌بینانه‌تر از بودجه‌های گذشته است، گفت که در بودجه سال‌های 91 و 92 بیش از 40 درصد خطای پیش‌بینی وجود داشته است.

اسماعیل جلیلی اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور، تلاش‌های معاونت برنامه‌ریزی و جلسات مشترکی که تاکنون برای تدوین بودجه برگزار شده به نظر می‌رسد بودجه پیشنهادی دولت برای سال 93 یک بودجه واقع‌بینانه باشد.

وی افزود: در سال‌های 91 و 92 انحراف و خطای پیش‌بینی بودجه بیش از 40 درصد بود اما در شرایط جدید و با توجه به اعداد و ارقام مطرح شده به نظر می‌رسد بودجه سال 93 به نسبت بودجه‌های گذشته واقع‌بینانه‌تر است.

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس ادامه داد: بودجه عمومی که برای سال 93 پیش‌بینی شده 190 هزار میلیارد تومان است و این رقم نسبت به سال گذشته 18 درصد کمتر است و نشان می‌دهد که در بحث درآمدها با توجه به محدودیت‌های موجود واقع‌بینانه عمل شده است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: نکته مهم این است که متاسفانه دولت در حوزه پرداخت مالیات یا درآمدهای غیرنفتی تمرکز خود را بر افزایش درآمد و عوارض‌ها برده در حالی که نگاه ما در بخش درآمدهای غیرنفتی باید به سمت تولید بیشتر و صادرات برود که از محل این صادرات بتوانیم منابعی را به کشور وارد کنیم و درآمدهایمان را افزایش دهیم تا دولت بتواند توانمندی خود را با تحرک بیشتر در حوزه اقتصادی بالا ببرد و نه افزایش نرخ مالیاتی و عوارض که فشار مضاعفی به مردم وارد می‌کند بنابراین دولت باید این خطا را که ممکن است پیش بیاید مدیریت کند.

جلیلی با اشاره به اینکه بودجه قرار است روز یکشنبه به مجلس ارائه شود، یادآور شد: در این صورت دولت به قول خود برای تحویل به موقع بودجه عمل کرده است و این باعث می‌شود فرصت کافی رسیدگی در مجلس وجود داشته باشد و بعد از آن هم دستگاه‌های اجرایی زمان لازم را دارند که پیش از پایان سال بخشنامه‌های مربوط به بودجه را تهیه کنند و عملا در سال جدید برنامه‌ دستگاه‌ها برای درآمد و مصارف‌شان در اختیار آنها خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارائه به موقع بودجه از سرگردانی و بی‌انضباطی‌های مالی پیشگیری می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته این اتفاق می‌افتاد و در سال 92 هم ناچار شدیم برای سه ماهه اول سال بودجه سه دوازدهم به دستگاه‌ها بدهیم که این خود منشا بی‌انضباطی‌ها بود و در ادامه درآمدها تحقق پیدا نکرد و مشکلاتی پیش آمد که تا امروز گریبان اقتصاد کشور را گرفته است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد:‌ ارائه به موقع بودجه کمک می‌کند که دولت هم بعد از تصویب بودجه در مجلس فرصت کافی برای ابلاغ بخشنامه‌ها را داشته باشد و دستگاه‌های اجرایی هم سال جدید را با برنامه شروع کنند.

3131

کد N8489

وبگردی