آفتاب

جاسوسی سوئد برای آمریکا از سران روسیه

جاسوسی سوئد برای آمریکا از سران روسیه

واحد مرکزی خبر نوشت:

بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن کارمند سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا فاش کرده است، سوئد از سران روسیه برای آمریکا جاسوسی کرده است.


به گزاش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، تلویزیون سوئد به نقل از این اسناد اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا ، سازمان اطلاعات سوئد را از جمله شرکای اصلی خود در جاسوسی از اطلاعات مخابراتی و ترافیک اینترنتی به ویژه از روسیه قلمداد می کند.

بر اساس سندی به تاریخ هجده آوریل 2013 که گلن کرینوالد روزنامه نگار آمریکایی از اسنودن دریافت کرده است:" سازمان اطلاعات سوئد، مجموعه ای بی نظیر از اطلاعات درباره مسئولان بلندپایه در روسیه از جمله سران این کشور و نیز سیاست داخلی روسیه به آژانس امنیت داخلی آمریکا ارائه کرده است."

در سندی دیگر به دسترسی قابل توجه سوئد به شبکه های ارتباطی و مخابراتی روسیه با توجه به این مسئله اشاره شده است که کابلهای منتهی به روسیه از سوئد می گذرند.

در این سند آمده است باید از سوئد به علت فعالیت پایدارش بر روی اهداف روس قدردانی و بر نقش قابل توجه سازمان اطلاعات این کشور به عنوان یکی از شرکای اصلی آژانس امنیت ملی آمریکا در زمینه کار بر روی اهداف روسیه از جمله رهبران این کشور و نیز سازمان ضد اطلاعات روسیه تاکید کرد. در این سند همچنین آمده است دسترسی سازمان اطلاعات سوئد به کابلهای مخابراتی روسیه منجر به سیگنالهای اطلاعاتی بی نظیر درباره روسیه روسیه شده است.

فردریک والین سخنگوی سازمان اطلاعات سوئد از تایید اینکه این کشور از سران روسیه جاسوسی کرده است خودداری کرد با این حال گفت این ادعا که سوئد نقشی مهم در این زمینه داشته است قابل توجه است.

کارین انستروم وزیر دفاع سوئد به تلویزیون ملی این کشور گفت اینکه یک کشور با سازمانهای اطلاعاتی دیگر همکاری داشته باشد جای تعجب ندارد. سوئد امنیت خود را با همکاری کشورهای دیگر تامین می کند. "

با این حال اینکه ما با چه کشورهایی همکاری می کنیم و از چه روشهایی استفاده می کنم اطلاعاتی عمومی نیست. "

همچنین دانکن کمپل خبرنگار انگلیسی اوایل امسال ادعا کرده بود دستگاههای اطلاعاتی سوئد، ‌بزرگترین شریک غیر انگلیسی زبان دستگاه اطلاعاتی انگلیس به شمار می روند.

26149

کد N7588

وبگردی