آفتاب

گونه جدید تهاجمی HIV کشف شد

گونه جدید تهاجمی HIV کشف شد

همشهری آنلاین: دانشمندان سوئدی گونه جدیدی از ویروس ایدز (HIV) را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد بسیار سریع‌تر از گونه‌های قبلا شناخته‌شده این ویروس پیشرفت می‌کند.

سلامت > بیماری- همشهری آنلاین:
دانشمندان سوئدی گونه جدیدی از ویروس ایدز (HIV) را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد بسیار سریع‌تر از گونه‌های قبلا شناخته‌شده این ویروس پیشرفت می‌کند.

به گزارش یاهونیوز این گونه جدید که A3/02 نامیده می‌شود، ویروسی نوترکیب است، به این معنا که آمیزه‌ای از دو گونه قبلا شناخته‌شده HIV است.

پژوهشگران دانشگاه لوند که نتایج کارشان را در "ژورنال بیماری‌های عفونی" منتشر کرده‌اند، می‌گویند این گونه جدید HIV می‌تواند در مدت حدود 5 سال به ایدز تمام‌عیار بدل شود که حدود 2 تا 2.5 بار سریع‌تر از اغلب گونه‌های قبلا شناخته‌شده ویروس است.

تا به حال به نظر می‌رسد که عفونت با این ویروس جدید به آفریقای غربی محدود باشد. اما کارشناسان نگرانند که این ویروس‌های نوترکیب شایع‌تر شوند و بتوانند انتشار جهانی پیدا کنند، به خصوص به نواحی مانند اروپا و آمریکا که میزان مسافرت‌ها در آنها بالاست.

این پژوهشگران می‌گویند این ویروس‌های نوترکیب نسبت به گونه‌های "پدری‌شان" که از آنها منشا گرفته‌اند، سریع‌تر رشد می‌کنند، گرچه خوشبختانه این گونه‌های جدید ظاهرا همچنان با داروهای موجود درمان‌پذیر هستند.

هنگامی در یک فرد HIV مثبت تشخیص ایدز داده می‌شود، که شمار سلول‌های سفید خونش به زیر 200 نزول کرده باشد. همچنین اغلب متخصصان بالینی در فرد HIV مثبت را در مرحله ایدز می‌شمارند، اگر عفونت‌های وخیمی مانند ذات‌الریه، یا سرطان یا نشانگان تحلیل‌رفتن بدن شامل کاهش وزن شدید، تب بالا و اسهال بروز کرده باشد. در مناطق فقیرتر مانند آفریقای غربی سل عامل اصلی مرگ در افراد دچار HIV است.

فالگونی گوپتا، استاد بیماری‌های عفونی و میکروب‌شناسی در دانشکده بهداشت دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا اشاره می‌کند که این ویروس جدید مهاجم‌ترین شکل شناخته‌شده ویروس ایدز نیست.

به گفته او برخی از انواع HIV در آمریکا وجود دارند که در مدت دو سال به مرحله ایدز می‌رسند.

کد N6459

وبگردی