آفتاب

پارکی که وزیر امورخارجه افتتاح کرد

پارکی که وزیر امورخارجه افتتاح کرد

ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه  می گوید همکاری میان کشورها تنها با پیگیری‌های سیاسی میان سیاست‌گذاران شکل نمی‌گیرد بلکه باید پیش از آن همکاری‌های فرهنگی داشته باشیم.

 محمد جواد ظریف، در مراسم رونمایی از لوح بوستان اکو گفت : باعث افتخار و خوشحالی است که نماد همکاری همبستگی و اشتراک میان کشورهای عضو اکو با دو نام زیبای نوروز و اکو نامیده شده است.

او ادامه داد: اکنون در پارکی قرار داریم که در ورودی آن نام اکو را داشته و در جوار آن نام نوروز گذاشته شده که کشورهای عضو اکو را به یکدیگر وصل و مرتبط کرده و فرهنگ و تمدن مشترک این کشورها را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: از شهردار فرهنگ دوست و شورای شهر تهران که رییس آن وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد ایران است جز این انتظار نمی‌رود که نمادهای اشتراک‌های میان کشورهای عضو اکو که سابقه تمدنی مشترک دارند را در بهترین نقطه و مرکز شهر تهران به نمایش گذاشته و از این طریق زمینه بهتری برای همبستگی کشورهای عضو ایجاد کند.

وزیر امور خارجه هم‌چنین با اشاره به پیشنهاد درخواست دکتر قالیباف مبنی بر تاسیس پارک‌های اکو در کشورهای عضو اکو اظهار کرد: پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر این که در سایر کشورهای عضو اکو نمادهای مشابهی از این همبستگی فرهنگی داشته باشیم بسیار قابل توجه است.

ظریف اضافه کرد: باید بین کشورهای عضو اکو که همگی عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی نیز هستند و علاوه بر آن از جمله کشورهای مهم آسیا محسوب می‌شود نمادهای مشترکی طراحی کنیم تا فرهنگ همکاری میان اعضا شکل بگیرد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از این طریق می‌توان میان شهروندان ما و کسانی که با ما فرهنگ، روابط، تاریخ و گذشته مشترک دارند در قالب یک فرهنگ‌سازی بین‌المللی ارتباط ایجاد کرد.

او در پایان اظهار کرد از سایر وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو تقاضا می‌کنیم پیشنهاد شهردار تهران را با شهرداران کشورهای خودشان در میان بگذارند.

محمدباقر قالیباف هم در مراسم رونمایی از لوح بوستان اکو، اظهار کرد: شهرداری تهران اهمیت ویژه‌ای برای همکاری‌های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو قائل است چرا که این منطقه فرهنگ و تمدنی مشترک دارد و اینگونه مبادلات فرهنگی میان ایران و کشورهای عضو نه تنها یک رسالت بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفظ میراث دینی، فرهنگی و تاریخی ماست.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران علاوه بر اقدامات نمادین مانند احداث بوستان اکو، علاقمند است که با مشارکت دولت‌ها برنامه‌ای مدون و دراز مدت برای کمک به حفظ میراث گرانبهای کشورهای عضو را تهیه و اجرا کند.

قالیباف ادامه داد: در این مسیر به کمک وزرای امور خارجه منطقه نیازمند هستیم چرا که زمینه‌ همکاری‌های فرهنگی میان کشورهای عضو به اندازه‌ای گسترده است که نیازمند برنامه‌ای جامع ، دقیق و دراز مدت هستیم.

وی با بیان اینکه تهران به سرعت در حال تبدیل شدن به شهری پیشرفته است افزود: پایتخت ایران از امکانات و ظرفیت‌های بسیار بالا و همچنین از نیروهای متخصص برخوردار است و امیدواریم با همکاری کشورهای عضو اکو در جهت تقویت تعاملات میان کشورها گام برداریم.

قالیباف گفت: شهرداری تهران قصد دارد درصورت علاقمندی سایر کشورها "نشست شهرداران پایتخت‌ کشورهای عضو اکو" را برگزار کند و آ‌مادگی دارد تجارب و ظرفیت‌های کشور ایران در جهت بهبود کیفیت زندگی شهروندان را با کشورهای عضو اکو به اشتراک بگذارد.

وی همچنین ادامه داد: شهرداری تهران این آمادگی را دارد که بوستان اکو را برای برگزاری برنامه‌ها و هفته‌های فرهنگی کشورهای عضو در اختیار وزارتخانه‌ها، انجمن‌های دوستی و شهرداری‌ها بگذارد.

شهردار تهران اضافه کرد: امیدواریم با حمایت و تدبیر دولت‌ها شاهد ساخت و گسترده شدن بوستان‌هایی با نام "اکو" در سایر پایتخت‌ها و شهرهای منطقه باشیم.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی علاوه بر تعاملات سیاسی، نیازمند تعاملات فرهنگی بین دولت‌ها، شهرها و ملت‌ها هستیم.

4545

 

کد N2101

وبگردی