آفتاب

در نشست خبری وزارت بهداشت عنوان شد:راه انتقال ایدز تغییر کرده/27 هزار ایرانی ایدز دارند

در نشست خبری وزارت بهداشت عنوان شد:راه انتقال ایدز تغییر کرده/27 هزار ایرانی ایدز دارند

امروز وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی ایدز،نشست خبری برگزار کرد و هریک از معاونان به بیان آماری در این زمینه پرداختند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،در این جلسه عنوان شد که هر چند میزان بروز این بیماری رو به کاهش است، اما راه انتقال این بیماری تغییر کرده و این خبر بدی است، به طوری که انتقال آن از روش تزریقی در زندان‌ها به مواد مخدر روانگردان و محرک جنسی در نوجوانان تغییر کرده است. و چون نوجوانان به صورت گروهی از این مواد استفاده می‌کنند، بنابراین خطر انفجار مجدد انتقال ایدز وجود دارد.

در جدول زیر مهمترین اظهارات سخنرانان امروز آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
علی اکبر سیاری
معاون بهداشت
-در سال 91، 33 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بوده است؛ این در حالی است که در سال 80، انتقال جنسی تنها 10 درصد انتقال ایدز بوده است. این موضوع زنگ خطر بزرگی است.
-ویروس ایدز در جامعه یک "مین" است که نقشه‌ای در دست کسی‌ نیست و ممکن است و هر لحظه روی مین برود . بر این اساس هر کسی ممکن است در مرکز ابتلا به این ویروس قرار داشته باشد. یکی در آرایشگاه، یکی در دندانپزشکی و ....
-تغییر الگوی انتقال این بیماری، کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و روابط جنسی ناسالم سه زنگ خطر مهم برای انفجار مین HIV / ایدز در کشور هستند.
-از زمانی که ویروس وارد بدن فرد می‌شود تا زمانی که تشخیص آزمایشگاهی آن ممکن شود، نیازمند زمانی طولانی است و ممکن است 10 سال به طول بیانجامد. بر این اساس ممکن است ویروس در بدن فرد سالم وجود داشته باشد و هیچ کس حتی خود فرد از آن اطلاع نداشته باشد.
-درباره این ویروس دو نگرانی داریم، معتادان که برای رفع نیازهای خود ممکن است به روابط جنسی ناسالم و همچنین تزریقات با سرنگ مشترک اقدام کنند و همچنین جایگزینی روانگردان‌ها و محرک‌ها به جای مواد اعتیادآور سنتی.
-تمام اندیشمندان درباره انتقال جنسی ایدز به سه نکته رسیده‌اند؛ خویشتن‌داری، ازدواج و در غیر این صورت استفاده از وسایل ایمن در روابط جنسی. این موارد نیازمند آموزش است و به این ترتیب می‌توان خطر انتقال این عفونت را کاهش داد. این راهی است که دنیا رفته است.
-تاسیس و راه‌اندازی کلینیک‌های مثلثی و اقدامات انجام شده برای معتادان تزریقی موثر بوده و به این ترتیب فردی که درمان می‌شود، احتمال انتقال ویروس از طریق وی به دیگران را کاهش می‌دهد.
-در سال 80 (2000) 40 میلیون نفر در دنیا به HIV/ ایدز مبتلا شده بودند، اما اکنون این رقم در دنیا 75 میلیون نفر است. مشاهده می‌کنیم که بروز HIV / ایدز در دنیا از سال 80 تاکنون هنوز دو برابر نشده است. این در حالی است که سال 80 حدود 3688 مورد از این عفونت و بیماری در کشور ما وجود داشت و اکنون این ارقام به 27 هزار و 41 رسیده است. به این ترتیب طی 12 سال میزان بروز این عفونت در کشور 9 برابر شده است که نسبت به متوسط جهانی بسیار زیاد است. در مجموع وضع کشور نسبت به سال‌های گذشته بدتر شده است.در آن سال‌ها حدود 403 نفر وارد مرحله بیماری شده بودند. این رقم اکنون 5411 نفر است. همچنین در سال 80، 364 مورد فوتی به دلیل این بیماری داشتیم که این رقم اکنون به 5000 نفر رسیده است. تمام این موارد زنگ خطری است برای کشور.
-بر اساس این مطالعه، شیوع HIV / ایدز در کودکان خیابانی 4.5 درصد بوده است. این در حالی است که شیوع این بیماری در جمعیت عموم کشور یک دهم درصد است. بر این اساس می‌توان گفت شیوع HIV / ایدز در کودکان کار و خیابانی 45 برابر جمعیت عادی است. همچنین 72 درصد این کودکان عنوان داشته‌اند که دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته‌اند و این نشان می‌دهد که این کودکان با مواد مخدر آشنا هستند. 15 درصد این کودکان نیز اعلام کرده‌اند که خودشان مواد مخدر مصرف کرده‌اند. 4.6 درصدشان نیز عنوان داشتند که مواد تزریقی استفاده کرده‌اند.29 درصد 15 تا 18 ساله‌های این مطالعه اعلام داشته‌اند که رابطه جنسی داشته‌اند. همچنین 33.2 درصدشان گفته‌اند که در آخرین رابطه جنسی‌شان از کاندوم استفاده کرده‌اند. 144 نفرشان چند شریک جنسی داشته‌اند.بنابراین کودکان کار و خیابانی، معتادان تزریقی و روابط جنسی ناسالم زنگ خطر ایدز در کشور هستند.
محمد مهدی گویا
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت -آمار ابتلا به ایدز در کشور از مرز 27 هزار نفر گذشت.
-شعار امسال سازمان ملل در رابطه با پیشگیری و کنترل ایدز به جوانان و نوجوانان اختصاص دارد.
-آمار سال 2012 نشان می دهد حدود 2 میلیون نفر از 35 میلیون و 300 هزار نفر افرادی که با عفونت HIV در دنیا زندگی می کنند، در رده سنی 10 تا 19 سال قرار دارند. این افراد بسیار احساساتی هستند و کمتر به سلامت خودشان فکر می کنند، آگاهی های این افراد نسبت به رفتارهای پرخطری که آنها را در معرض عفونت ایدز قرار می دهد بسیار کم است.این افراد به سادگی تحت مراقبتهای بهداشتی قرار نمی گیرند، این قبیل مسائل باعث می شود افراد 10 تا 19 ساله آسیب پذیرتر از سایر افراد دیگر باشند. این افراد آماده هستند که پیام آوران بسیار مناسبی برای پیشگیری از عفونت HIV در جامعه باشند.
-آمار ابتلا به ایدز در کشور از مرز 27 هزار نفر گذشته است، خطر جدی که به شدت جامعه را تهدید می کند، موضوع انتقال این بیماری از طریق رفتارهای پرخطر جنسی است.
-ظرف دو سال اخیر و سال گذشته میزان ابتلا به عفونت HIV از طریق تماس جنسی از مرز 30 درصد عبور کرده است به طوریکه در پنج سال گذشته این رقم در مرز 10 درصد بوده است.
-ما آمار رسمی و غیررسمی از ایدز نداریم، طبق برآوردهای ما که بر اساس مدل های ریاضی است، بیش از 90 هزار نفر باید آلوده به عفونت HIV باشند.

 

45232

کد N2074

وبگردی