آفتاب

بحث فیسبوک ادامه دارد

بحث فیسبوک ادامه دارد

همشهری آنلاین - لیلا شریف: فیلتر ماندن یا رفع فیلتر فیسبوک؟ مسئله ای است که با روی کار آمدن دولت جدید و عضویت وزرای روحانی در فیسبوک مورد بحث قرار گرفته است.

ارتباطات > رسانه‌های آنلاین- همشهری آنلاین - لیلا شریف:
فیلتر ماندن یا رفع فیلتر فیسبوک؟ مسئله ای است که با روی کار آمدن دولت جدید و عضویت وزرای روحانی در فیسبوک مورد بحث قرار گرفته است.

در همان روزهای اول دولت یازدهم بود که در کنار حضور پر رنگ وزیر امورخارجه، صفحاتی با نام سایر وزرای روحانی در فیسبوک به چشم ‎خورد. هر چند پس از تکذیب عضویت در فیسبوک از سوی برخی وزرا، این سخنگوی قوه قضائیه بود که از دستگیری فرد متخلف خبر داد اما باز هم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه و علی جنتی وزیرارشاد از جمله افرادی هستند که حضور فعالی را در فیسبوک رقم زده‌اند.

البته بدون شک وزیر امورخارجه را باید در جایگاه فعال ترین عضو فیسبوکی کابینه نام برد تا جایی که سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا نیز از شدت فعالیت فیسبوکی ظریف در کنار حضورفعالش در عرصه دیپلماسی اظهار تعجب کرد.

در این میان همزمان با حضور دولتمردان در فیسبوک وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از تشکیل کمیته‎ای ویژه برای بررسی حضور وزرا در فیسبوک خبر داد، کمیته‌ای که هنوز در رابطه با فیسبوک و همچنین در مورد حضور وزرا و دولتمردان در این شبکه اجتماعی نتیجه‌ای اعلام نکرده است.

اما این روزها، آخرین اظهار نظر علی جنتی، وزیر ارشاد مبنی بر اینکه "فیس بوک جزو مصادیق مجرمانه نیست" موجب شد تا دوباره سئوال فیسبوک آری یا خیر؟ به مسئله‌ای جدید تبدیل شود.

 فراتر ازواکنش رسانه‎های داخلی و خارجی و داغ شدن دوباره بحث‎هایی با محوریت رفع فیلتر فیسبوک و حضور در این شبکه اجتماعی، این بار یکی از نمایندگان مجلس نیز زبان به اعتراض گشود تا انتقاد به حضور مسئولان دولت در صفحات فیسبوک در قامتی دیگر وارد صحنه شود.

فاطمه آلیا نماینده تهران در تذکری کتبی که در جلسه سه‎شنبه 25 آبان در صحن علنی مجلس قرائت شد،  به وزیر ارشاد در خصوص اظهارنظر مغایر قانون در مورد عضویت و فعالیت در شبکه اجتماعی فیسبوک تذکر کتبی داد و خواهان بررسی و پاسخگویی وزیر به این موضوع شد.

البته این اولین تذکر نمایندگان مجلس در واکنش به حضور و سخنان وزرا در فیسبوک نبود و پیش از این نیز وزیر امور خارجه  به بوته نقد کشیده شد. رسایی نماینده تهران با اعلام تذکری کتبی به وزیر اطلاعات خواهان پیگیری یک اظهار نظر فیسبوکی وزیر امورخارجه شده بود.

حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام مواضع برخی از اهالی مجلس و دولتمردان بر سر حضور در فیسبوک به چه مسیری خواهد رفت؟ و اینکه سرانجام شورای عالی فضای مجازی با تدوین راهکاری مناسب بر بحث‌های این شبکه اجتماعی مهر پایان خواهد زد یا خیر؟

کد N903

وبگردی