آفتاب

گرسنگی و جذب فلزات سنگین در هوای آلوده

گرسنگی و جذب فلزات سنگین در هوای آلوده

آرش نهاوندی: آلودگی هوا در فصل سرما و در زمانی که هوا صاف و بارانی نیست به‌دلیل وقوع پدیده وارونگی بیش از شرایط عادی می‌شود.

تغذیه > رژیم- آرش نهاوندی:
آلودگی هوا در فصل سرما و در زمانی که هوا صاف و بارانی نیست به‌دلیل وقوع پدیده وارونگی بیش از شرایط عادی می‌شود.

یک متخصص تغذیه به شهروندان کلانشهرها توصیه کرد در شرایطی که آلودگی هوا تشدید می‌شود از گرسنگی اجتناب کنند چرا که در چنین شرایطی فلزات سنگین به‌راحتی و بیشتر جذب بدن افراد می‌شود. دکتر سیدمرتضی صفوی با اشاره به اهمیت تغذیه در هوای آلوده گفت: در ایامی که هوا آلوده است افراد باید غذا مصرف کرده و به سمت استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها روی‌آورند چراکه در هوای آلوده جذب سرب و فلزات سنگین در بدن افراد بیشتر و راحت‌تر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در مواقع آلودگی هوا حتما باید از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان استفاده کنیم ادامه داد: مصرف ویتامین‌های گروه‌های B، C و A در شرایطی که با آلودگی هوا مواجه هستیم نیز بسیار در جلوگیری از جذب فلزات و سموم به بدن تأثیرگذار است. فلزات سنگین که سرب، آلومینیوم، جیوه، مس، کادمیوم، مس، نیکل و آرسنیک را شامل می‌شوند از سموم پرخطر پیرامون ما هستند.

این سموم در هوای تنفسی، آب آشامیدنی، مصالح ساختمانی، لوازم آشپزخانه و حتی البسه موجود هستند. برخی فلزات به مقدار ناچیز برای عملکرد طبیعی بدن ضروری هستند اما ورود بیش از اندازه آنها به بدن مسمومیت ایجاد خواهد کرد. ایراد اصلی فلزات سنگین این است که در بدن متابولیزه نمی‌شوند. در واقع فلزات سنگین پس از ورود به بدن دیگر دفع نشده و در بافت‌های بدن انباشته می‌شوند.

همین امر موجب بروز بیماری‌ها و عوارض متعددی در بدن می‌شود. آنها رشد و گسترش عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی را نیز افزایش می‌دهند. فلزات سنگین همچنین جایگزین دیگر املاح و مواد معدنی مورد نیاز در بدن می‌شوند. برای مثال فلزات سنگین در بافت‌های عروق، عضلات، استخوان‌ها و مفاصل رسوب می‌کنند و یا درصورت کمبود روی در مواد غذایی کادمیوم جایگزین آن خواهد شد.

ازجمله عوارضی که فرد قرارگرفته در معرض فلزات سنگین را تهدید می‌توان به افسردگی، تحریک‌پذیری، نوسانات خلقی، لرزش، بیماری‌های خودایمنی، عفونت مزمن و انواع سرطان‌ها اشاره کرد. اگرچه به‌گفته پژوهشگران عوامل بسیاری در ابتلا به این بیماری‌ها مؤثرند، ولی بهتر است اگر به هر یک از این مشکلات بهداشتی دچار شدید، حتماً یک تست غربالگری فلزات سنگین را انجام دهید. حتی در صورت تشخیص ازدیاد مواد مسموم در بدن، متأسفانه شایع‌ترین روش درمان، تزریق یک ماده شیمیایی است که به‌طور ناخواسته سموم و البته مواد معدنی ضروری را از طریق ادرار دفع می‌کند.

البته روش‌های بهتر سم‌زدایی بدن از فلزات سنگین نیز وجود دارد یکی از این روش‌های سم‌زدایی از بدن استفاده از رژیم‌های آبمیوه است. مصرف آبمیوه‌ها و عصاره‌ها ضمن آنکه بسیار مغذی هستند تمام اندام بدن را شست‌وشو داده و از سموم پاک می‌کنند. مصرف افشره و عصاره مرکبات، انگور، گیلاس، سیب، چغندر، اسفناج، سیر، هویج، جعفری و هندوانه برای زدودن فلزات سنگین و پاکسازی‌ بدن از سایر سموم نیز بسیار مؤثر است. شیر نیز از مواد مغذی اصلی است که باعث پاکسازی مجاری تنفسی از سموم موجود در هوای آلوده می‌شود. متخصصان همچنین توصیه می‌کنند که میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک بخرید. از حشره‌کش‌ها استفاده نکنید و درصورت لزوم از محصولاتی استفاده کنید که حاوی آرسنات سرب نباشند. اگر محصولات چوبی خانه شما حاوی آرسنیک هستند، آنها را با نمونه‌های جدیدتر تعویض کنید. از خوردن مستقیم غذاهایی که روی میزهای چوبی قرار دارند، خودداری کنید.

کد N1102

وبگردی