آفتاب
كارشناسان تحليل كردند

طرح مسکن اجتماعی، خوب اما ناکافی

طرح مسکن اجتماعی، خوب اما ناکافی

گروه اقتصادی - محمد عدلی: طرح جدید وزارت راه و شهرسازی که به‌عنوان بخشی از مسکن اجتماعی معرفی شده با واکنش‌های متفاوتی همراه شده است.

مسکن > تسهیلات- گروه اقتصادی - محمد عدلی:
طرح جدید وزارت راه و شهرسازی که به‌عنوان بخشی از مسکن اجتماعی معرفی شده با واکنش‌های متفاوتی همراه شده است.

 کارشناسان معتقدند این طرح مناسب اما برای رفع نیاز بازار مسکن ناکافی است. به گزارش همشهری، براساس این طرح، صندوق پس انداز مسکن در بانک‌ها با حمایت دولت تشکیل خواهد شد تا متقاضیان بتوانند با سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها به میزان 6 برابر سپرده خود وام خرید مسکن دریافت کنند. حسین عبده تبریزی، مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی شیوه حمایت دولت برای اقشار ضعیف و متوسط را در اعمال نرخ سود بانکی پایین و تطویل بازپرداخت وام اعلام کرد و از اعطای زمین رایگان به این صندوق‌ها برای تسهیل در خانه‌دارشدن اقشار پایین‌تر از متوسط خبر داد.

آغاز خوب

یک کارشناس بازار مسکن در تحلیل این طرح به همشهری گفت: ارائه تسهیلات 6برابری می‌تواند آغاز خوبی برای اجرای طرح‌های بزرگ درزمینه مسکن باشد اما قطعا این طرح می‌تواند جزئی از یک پکیج بزرگ باشد. نمی‌توان ارائه تسهیلات را راهگشای مشکل مسکن دانست. این طرح را به‌عنوان پله نخست می‌توان پذیرفت اما به‌عنوان طرح اصلی نمی‌توان روی آن حساب کرد.

بیت‌الله ستاریان ادامه داد: این شیوه تنها می‌تواند به رونق گرفتن بازار مسکن کمک کند و وضعیت تولید مسکن را بهبود ببخشد اما نمی‌تواند نیاز مسکن کشور را برطرف کند. حداقل نیاز به عرضه یک میلیون واحد مسکونی است. نهایتا این شیوه می‌تواند محرکی برای تولید 100هزار واحد ایجاد کند. کل توان دولت در ایجاد محرک تولید، همین میزان است. کل توان بخش خصوصی هم تولید 500هزار واحد مسکونی است. برای پرکردن این کمبود باید طرح‌های بزرگی نظیر صندوق‌های مسکن، بازار رهن ثانویه و استفاده از فاینانس خارجی را برای توانمند‌سازی‌ بخش خصوصی در تولید مسکن، درنظر گرفت.

رونق تولید مسکن

عبده تبریزی اما در این زمینه گفت که اگر قدرت خرید برای اقشار متوسط و زیر متوسط ایجاد شود، نقدینگی در بخش تولید هم تقویت می‌شود. مشاور وزیر راه و شهرسازی، بخش خصوصی را در بخش ساخت مسکن توانمند دانست و همچنین از تمایل ذاتی بانک‌ها به ارائه تسهیلات 2ساله با نرخ سود جاری به سازندگان به‌عنوان محرکی برای تولید یاد کرد. این کارشناس مالی نقص موجود در عدم‌عرضه مناسب را در نبود نقدینگی در بخش تقاضا و کمک دولت در این بخش را عاملی برای فعال شدن چرخه منطقی در بازار مسکن دانست.

مکمل مسکن مهر

محمد حسین شریف زادگان کارشناس اقتصاد شهری و نخستین وزیر رفاه کشور با انتقاد از نبود یک طرح جامع مسکن در کشور هم معتقد است: باید سازوکار ساخت مسکن اجتماعی در ایران اصلاح شود. در عین حال مسئولان مسکن باید به این نکته توجه داشته باشند که سیاست جدید مسکن اجتماعی باید مکمل مسکن مهر باشد و نه کنار گذاشتن یکباره آن و خلق هفدهمین سیاست مسکن پس از انقلاب.

تبعات دارد

سیدمهدی هاشمی، عضو کمیسیون عمران مجلس در مورد این طرح به همشهری گفت: دولت قصد دارد طرح مسکن اجتماعی را تکمیل و به مجلس ارائه کند. این طرح باید ابعاد مختلفی را در خود جای دهد و شیوه‌های گوناگونی را برای اقشار مختلف پیش‌بینی کند که یکی از آنها می‌تواند کمک تسهیلاتی باشد. رئیس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: ارائه تسهیلات در گذشته هم یکی از راه‌های حمایت بوده است اما باید ابعاد این طرح نیز مشخص و تبعات احتمالی آن شناسایی شود. ممکن است حمایت تسهیلاتی در این سطح، موجب افزایش قیمت مسکن شود. این جزئیات باید در طرح مورد بررسی قرار گیرد تا طرحی با کمترین آسیب برای کمک به خانه‌دارشدن مردم آماده شود.

کد N1065

وبگردی