آفتاب

چه کسی سکان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در دست میگیرد؟ / زدودن سایه سیاست بر آسمان مهم ترین کمیسیون‌ تخصصی مجلس

چه کسی سکان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را در دست میگیرد؟ / زدودن سایه سیاست بر آسمان مهم ترین کمیسیون‌ تخصصی مجلس

انتخابات هیات رییسه کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی پس از دوهفته ارزیابی و بررسی، با نهایی شدن لیست اعضای هریک از کمیسیونها ، از یکشنبه آینده در دستور کار کمیسیونها قرار دارد و مهمترین گام‌ نمایندگان‌ برای شکل گیری کمیسیونهای تخصصی و آغاز بکار رسمی مجلس برداشته خواهد شد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نمایندگان در صحن علنی روز یکشنبه مجلس که به کندی تصمیم گیری و تعیین‌ تکلیف کمیسیونها اعتراض کرده بودند، تاکید کرد که با سرعت کار جانمایی نمایندگان در دست انجام‌است و او حتی با نمایندگان‌ معترض در روز جمعه تشکیل جلسه داده است.
به هرحال بعد از تشکیل جلسات بسیار و تغییرات چندباره در امتیاز نمایندگان ،به نظر میرسد مجلس خود را برای برگزاری انتخاباتی سخت در اکثر کمیسیونها آماده می کند.
این‌دوره از انتخابات که اکثریت نمایندگان را چهره های جدید و بدون سابقه پارلمانی یک جریان سیاسی  تشکیل می دهند، از دوره های ویژه و خاص مجلس به شمار می آید.
ما بناداریم تا در سلسله گزارشهایی کاندیداهای ریاست کمیسیونهای تخصصی مجلس را ارزیابی کنیم.
کاندیداهای شاخص ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات  مجلس  چه افرادی هستند؟!
در این‌دوره از انتخابات که رقابت میان جریانهای داخل کمپین اصولگرایی است،بر خلاف دوره های پیشین کاندیداهای بسیاری برای تصدی ریاست کمیسیون دست به کار شده اند.
سید شمس الدین‌حسینی، حاجی بابایی،نادران ، خدابخشی، مفتح و قادری در هفته گذشته بارها نامشان برای ریاست کمیسیون مطرح شده است.
برخی تحلیل ها حکایت از آن دارد که مفتح و قادری نگاه اصلی شان به تصدی ریاست بر کمیسیونهای دیگری همچون "حمایت از تولید" است و هدفشان در کمیسیون برنامه تصاحب پست نایب رییسی یا سخنگویی کمیسیون است.
آتها برگه رای شان را تا دقایق پایانی بازی رو نخواهند کرد و در دقیقه ۹۰ با برنده این رقابت تعامل خواهند نمود.
البته مفتح و قادری چهره های کارآزموده ای برای این دو جایگاه هستند و می توانند به خوبی ایفای نقش کنند.
خدابخشی و حاجی بابایی؛ دو کاندیدای دیگر ریاست کمیسیون برنامه تقریبا شرایط مشابهی در اقبال اعضای کمیسیون دارند و تحلیلها احتمال تعامل خدابخشی با کاندیدای برتر ریاست کمیسیون را بیش از حاجی بابایی ارزیابی می کند.
اما به نظر میرسد ماراتن نفس گیر و رقابت اصلی میان سیدشمس الدین حسینی و الیاس نادران برگزار شود و بزودی یکی از این‌ دو مدعی، بر کرسی ریاست کمیسیون تکیه خواهد زد.؛اما سوابق اجرایی هرکدام چیست؟
سید شمس الدین حسینی دارای مدرک کارشناسی،کارشناسی ارشد ودکترای اقتصاد و از جمله اقتصاددانان شاخص وعضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است.
او در کارنامه علمی و پژوهشی و اجرایی خود از جمله ریاست دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مدیرکلی وعضویت در هیات رییسه سازمان برنامه وبودجه  کشور، دبیری طرح تحول نظام اقتصادی کشور ، وزیری وزارت اموراقتصادی و دارایی  و ریاست کمیسیون اقتصادی دولت را ثبت و ضبط دارد.
الیاس نادران نیز دانش آموخته اقتصاد است و ۳دوره در مجالس هفتم،هشتم و نهم نماینده مجلس و عضو کمیسیون‌برنامه  بوده است و در گزارش عملکرد او سابقه اجرایی قابل توجهی ثبت نشده است.
حسینی تا اینجای کار به پشتوانه تخصص و سوابق مدیریتی و مشرب اخلاقی توانسته است حمایت تعداد قابل توجهی از نمایندگان کمیسیون را به دست آورد و شیب نمودار حمایت از وی صعودی است  و به نظر میرسد با افزایش حمایتهای نمایندگان کمیسیون این روند نتیجه قطعی تصدی ریاست کمیسیون  را برای او  به ارمغان بیاورد.
از لحاظ تحصیلات و  تجربه اجرایی ، کفه ترازوی ارزیابی  میان این دو به سمت حسینی سنگینی می کند.
در فضای عمومی و در میان‌ جریانهای سیاسی،  حسینی چهره ای اقتصادی و بی حاشیه و در میان کانونهای مهم اقتصادی و سازمانهای برنامه ریز واستراتژیک، او متخصص اقتصاد و برنامه و اهل تحول  و غیرسیاسی شناخته می شود.
او نه کار را  در دانشگاهها و به صورت اکادمیک بلکه  توامآً  در مقام‌اجرایی در پستهای متنوع و تا وزارت امور اقتصادی و دارایی و در سخت ترین دورانها  آزموده است.
هدفمندی یارانه ها و طرح تحول نظام‌اقتصادی از عملکردهای  اوست و تحول در نظام‌بودجه ریری کشور هدف او در کمیسیون‌برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است.
به ظن بسیاری از کارشناسان‌، کمیسیون‌برنامه به مسوولی نیاز دارد که بتواند شعار مجلس جهادی و کارآمد را با پرهیز از فرصت سوزی و سیاسی کاری ها به نفع پارلمان و صاحبان اصلی مجلس، یعنی مردم آسیب دیده از اوضاع نابه سامان‌اقتصادی تغییر دهد.
مجلس یازدهم‌ در گرایش خود در انتخاب هیات رییسه  کمیسیونها در معرض یک‌آزمون‌بزرگ قرار دارد.
یا در این آزمون به نفع تخصص و تمهید مقدمات برای گره گشایی از کار مردم‌ گام‌بر میدارد و یا به سمت تعمیق جدالها و درگیریها و کشاندن مهمترین کمیسیون‌ تخصصی به سمت رقابتهای زود هنگام‌ انتخابات ریاست جمهوری پیش می رود.
افکار عمومی ناظر بر این انتخاب مهم‌مجلس است و می خواهد ببیند که نمایندگان شان‌ تا چه میزان در آغاز  راه چهارساله پیش رو بر عهد خود با مردم‌پایبندند؛عهدی که هنوز جوهر اثر انگشت انها بر روی برگه های رای شان‌،خشک‌ نشده است.
روز یکشنبه اول تیرماه ۹۹ روزی است که  کمیسیونهای تخصصی مجلس حداقل برای یک‌دوره یکساله ترکیب هیات رییسه خود را خواهد شناخت و خواهیم‌  دید که در تخصصی ترین  کمیسیون مجلس شورای اسلامی تخصص و تجربه برنامه ریزی  پیروز خواهد شد یا سایه سنگین  سیاست بر کمیسیون برنامه سنگینی خواهد کرد!


خبرنگار: محمد پیروزرام
کد N2416892

وبگردی