آفتاب

چرا باید خط خوبی داشته باشیم؟

چرا باید خط خوبی داشته باشیم؟

خط مجموعه ای از ویژگی ها و خصیصه های رفتاری را هم به طور ناخودآگاه در ذهن افراد متبادر می کند. در کل خط، در برگیرنده مجموعه ای از خصوصیت ها و نکات روانشناسی هست که شما با نگاه کردن به دست خط افراد می توانید به شخصیت و ویژگی های رفتاری فرد نویسنده پی ببرید.

از گذشته تا به الان همیشه یکی از ملاک های آدم های منظم، داشتن خط زیبا بوده و همین خط زیبا باعث آن می شد که دست نوشته های ما را به بهترین شکل ممکن در اختیار اطرافیان و مخاطبانمان قرار دهد و طرز فکر طرف مقابلمان را درباره آن دست نوشته عوض کند. اگر دقت کرده باشید در امتحان های دانشگاه و مدرسه اون برگه هایی که خوش خط تر از بقیه برگه هاست نمره بالاتری میگیرد این همان تاثیر خوش خطی بر روی استاد یا معلم است.

خط مجموعه ای از ویژگی ها و خصیصه های رفتاری را هم به طور ناخودآگاه در ذهن افراد متبادر می کند. در کل خط، در برگیرنده مجموعه ای از خصوصیت ها و نکات روانشناسی هست که شما با نگاه کردن به دست خط افراد می توانید به شخصیت و ویژگی های رفتاری فرد نویسنده پی ببرید.





به دو خط بالا توجه کنید، کدام یک از دو خط بالا تاثیر و حال خوبی به شما می دهد؟ می دانید که همین تاثیر های جزئی روی افراد باعث میشود که آنها را متمایز از بقیه کند. در همین حین شما هم مثل من فکر میکنید که خط خوب یک استعداد خدادادی است اما ما با تمرین نامنظم در طی دو سال، فهمیدم که این استعداد در همه ما وجود دارد ولی نیاز به شکوفایی و پرورش دارد. با اندکی تمرین حتی به صورت جسته و گریخته هم، شما می توانید تکنیک های آموزش خوشنویسی با خودکار را بدست آورید و از دست نوشته های خود لذت ببرید و این آرزویی محال نیست!

شروع نوشتن


از دوره ابتدایی که شروع به نوشتن کردم تقریبا خط من به همان شکل باقی ماند و رفتنم به دانشگاه و سال ها کار کردن در شرکت های مختلف و کسب مهارت های مختلف نتوانست کوچک ترین تاثیری در خط من بگذارد. از آنجایی که عمیقا اعتقاد داشتم خوش خطی یکی از الطاف الهی است، همیشه خودم را  محروم از این لطف الهی می دیدیم. در همه این سال ها، چندین بار شروع به تمرین کردم  با انگیزه خیلی کم و موفق نبودم و هر بار به بی استعداد بودن خودم اطمینان بیشتری پیدا می کردم.

تایپ برای فرار از بد خطی


از آنجایی که کار و علاقه من به سیستم های دیجیتال بود و کار خودم را با توجه به این علایق انتخاب کردم، با توجه به پیشرفت خوبی که در تایپ داشتم ولی دیدم که حتی با وجود تایپ عالی یک سری از کمبود ها باز احساس میشود. به طور مثال برای نوشتن نامه های اداری مانند مرخصی یا نامه های کوتاه باید با خودکار نوشته شوند و هر وقت دست نوشته خود را به افراد میدادم باعث تمسخر و شرمندگی خودم میشد و این راهی مناسب برای پنهان کردن خط نا خوانای خودم نبود.

شروع خوشنویسی با خودکار در زبان انگلیسی


اکثر مردمی که در ایران زندگی می کنند حتی یک بار فکر خارج رفتن را در ذهن خود پرورانده اند و من هم مانند بقیه مردم این فکر به ذهنم رسید. از این رو باید امتحانIELTS (مدرکی که برای خارج رفتن نیاز است) میدادم. از اون جایی که بخشی از این امتحان انشا نویسی به زبان انگلیسی بود لازم بود که دست به قلم بشم و اگر خاطرتان باشه که دست خط زبان فارسی چطور ناخوانا بود، دست خط زبان انگلیسی هم مانند فارسی بد خط و ناخوانا بود. چون هدف خارج رفتن را توی ذهنم پرورش میدادم با جدیت تلاش کردم و ی دفتر خوش نویسی را خریداری کردم و از روی آن نحوه درست نوشتن حروف را یاد گرفتم و هر روز در محیط کارم به مدت ده دقیقه با دقت زیاد خوشنویسی میکردم.
و بعد از مدتی، وقتی دوستانم دست نوشته هایم را می دیدند از زیبایی خط انگلیسی من تعریف می کردند. البته می دانستم که بخشی از این تعریف ها از روی محبت و برای تشویق من بوده. اما اون چیزی که برای من مهم بود تبدیل شدن دست خط ناخوانام به خط خوش و همین اندک امیدی برای دست خط خوش در من به وجود آورد.

اولین جرقه برای خوش نویسی با خودکار


چند سالی از این واقعه گذشت و همچنان دست خط فارسی من بد بود. من در آن سال در یک فروشگاه اینترنتی کار میکردم که کار این فروشگاه فروش لوازم هنری و خوش خطی بود، یکی از مدیران این فروشگاه استاد خوش خطی بودند. که یکی از کار های من معرفی محصول بود، یکی از محصولات ایشان آموزش خوش نویسی با خودکار بود، که برای من جالب بود که پیش خودم گفتم مگه میشه یک همچین اتفاقی، یک روز از روی کنجکاوی یکی از این دی وی دی های آموزشی را کمی نگاه کردم و دیدم روش های جالبی برای آموزش خوش نویسی داشتند که حتما پیشنهاد میکنم اگر وقت کافی ندارید و سریع می خواهید خوشنویسی با خودکار را یاد بگیرید این مجموعه ها را حتما نگاه کنید.














البته استاد مهری آن قدر انسان محترم و با ادبی بودند که دستورات خود را با انشایی محبت آمیز و در خواست گونه می نوشتند. با دیدن نوشته های خوش خط و احترام آمیز ایشان، همه دوست داشتند به سرعت کار را انجام دهند.









اما با این همه زیبایی مشکل بزرگی وجود داشت. زمانی که لازم می شد در زیر نامه ایشان چیزی بنویسم فاجعه رخ می داد. خط من به نسبت خط استاد، در واقع خرچنگ قورباغه را تجلی می نمود. خجالت می کشیدم چیزی بنویسم و نامه را به خودشان برگردانم. چندین جمله کوتاه و پرتکرار را به دفعات زیاد تمرین می کردم که شاید خوانایی مورد قبول را داشته باشد. تا پیش از این هیچ کدام از مدیرانم خطی زیبا نداشتند که از نوشتن در کنار دست نوشته آنها شرمنده خط ناخوانای خودم باشم و به فکر خوش خطی بیوفتم.

خوش نویسی با خودکار را روزی ده دقیقه شروع کردم!


با توجه به نکاتی که بهتان گفتم تصمیم گرفتم خط خودم را خوب کنم. و یک چیزی که به من امید میداد این بود که من که توانستم با ده انگشتم تایپ کنم و خط انگلیسی را به خط خوش بنویسم، حتما میتوانم با خودکار زبان فارسی را به خط خوش بنویسم. در ابتدای راهم، از نامه ها و دستوراتی که از استاد مهری میگرفتم را یک کپی تهیه میکردم و با خودکار از روی آن ها میرفتم و یا فونت نستعلیق را روی ورد نصب میکردم و غزلیات و اشعار را تایپ کرده و پرینت میگرفتم و از روی آن ها می نوشتم. این کار ها را در وقت های خالی ام انجام میدادم کمتر از ده دقیقه وقت ازم میگرفت ولی تاثیر فوق‌العاده زیادی روی من داشت به حدی که توانست بعد از دو هفته خط ناخوانای خرچنگ قورباغه من را تغییر دهد، درسته دیگر زشت نبود اما خط زیبا ای هم نبود.
این اتفاقات باعث شد که تلاشم را بیشتر بکنم چون متوجه شده بودم که خط یک استعداد نیست!

تمرین  با کتاب خوشنویسی" دانشنامه و آموزش خط تحریری"


این کتاب که به خط و تالیف : سید مهدی محمود، کتاب آموزشی فوق‌العاده و جامع برای خط تحریری در همه مقاطع مجموعه قواعد خط تحریری نستعلیق مفردات٬ ترکیبات … به ضمیمه دفتر مشق که باعث جهت دار شدن تلاش های من شد. در این کتاب ها یاد گرفتم چگونه باید بنویسم و نحوه هماهنگی مابین حروف و کلمات را یاد گرفتم.








دیگر به این اعتقاد ندارم که استعداد خوشنویسی متعلق به بعضی افراد است. شاید استعداد و ذوق هنری یک استاد خوش نویس را نداشته باشیم اما می توانیم خوشنویسی با خودکار را تمرین کنیم  و به خط خود مان افتخار کنیم.

بخاطر سپردن شکل حروف برای کمک به خوشنویسی


به خاطر سپاری شکل حروف یکی از مهمترین کارهایی است که برای خوش خط شدن به آن نیاز داریم. تنها مشکل ما بد خط ها این نیست که توانایی کافی را روی دستمان نداریم و همه ما فکر می کنیم که دست ما نمی تواند خوش خط بنویسد.
واقعیت این است که دست ما از ذهن ما دستور می گیرد. ما همان شکلی را می کشیم که در ذهن خودمان از یک حرف متصور هستیم. اگر ما شکل حروف را به درستی به خاطر بسپاریم، در هنگام نوشتن هم تلاش می کنیم شبیه همان شکل روی کاغذ بکشیم. اما اگر در خصوص شکل درست حروف فکر نکرده باشیم، همان شکلی را که در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم روی کاغذ می کشیم. در واقع شکل حروفی را که ما در ناخود آگاه خود ذخیره کرده ایم، همان شکل حروفی است که در اول ابتدایی و در هنگام یادگیری حروف می نوشتیم.
اکثر مردم میگویند که برای خوش خط شدن باید تمرین زیاد انجام داد. احتمالا شما هم مثل من در مقاطع زمانی مختلف تمرین زیادی کرده و نتیجه که مطلوب دلتان بوده نگرفته اید
و حال نکته اینجاست که در بعضی از افراد، انجام تمرین های زیاد باعث جایگزینی و خوش خطی افراد در ناخودآگاه آنها میشود. از این رو آهسته آهسته به جای نوشتن خط خرچنگ قورباقه، خط خوش و خوانا می نویسند.اما برسیم به مشکل افرادی مثل من و شما که اگر خوش خطی را هزار بار تمرین کنیم تلاشی برای جایگزین کردن شکل جدید و زیبا تر حروف در ذهن خود نمیکنیم.
من روش هایی برای حل این مشکل پیدا کرده ام که به طور خود آگاهانه و با دیدن حروف و کلماتی که با خط خوب نوشته شده اند، شکل آنها را حفظ کنم. بیشتر کتاب های راهنما، صرفا نحوه نوشتن هر حرف را توضیح می دهند.کاری که من انجام دادم و توی آن موفق بودم این بود که به راهنما های کتاب دقت کردم و بدونه این که روی کاغذ بکشم، مسیر حرت خودار را با چشم دنبال کردم و نتیجه عالی ای گرفتم.





با این شیوه، به آرامی ذهن شما شکل های جدیدی از حروف را جایگزین شکل های قبلی می کند و پس از آن که ذهنتان شکل درست کلمات و حروف را آموخت، نوبت به تمرین با خودکار و آموزش نحوه درست نویسی با خودکار و آموزش دادن به دستتان برای پیاده کردن حروف است.
این را هم در پرانتز به شما بگویم که نیازی نیست از همان هفته اول سعی کنید کل کلمات را به ذهن خود بسپارید. شما می توانید حروف را طبق روند که کتاب معرفی میکند ابتدا به ذهن خود بسپارید و در هر بخش همان حرف را تمرین کنید. اما در حینی که تمرین میکنید به این نکته دقت کنید که تنها نوشتن و تمرین های بیهوده برای خوشنویسی با خودکار کافی نیست. بلکه شما باید به نحوه یادگیری شکل درست کلمات دقت زیادی کنید که باعث سرعت بخشیدن به یادگیری و تداوم خوش خطی شما در آینده خواهد شد.

برای خوش نویسی با خودکار تمرین را از همین الان شروع کنید


خوش نویسی با خودکار نیاز به تمرین مداوم و روزانه و با برنامه می باشد. تجربه خودم ۱۰ دقیقه در روز بوده. اگر در هر شغلی هستید، اگر سرتان هر چقدر شلوغ باشد که فرصت سر خاراندن نداشته باشد و در هر سنی که هم که باشیدباز مطمئن باشید ده دقیقه وقت خالی دارید که روزانه به تمرین خوشنویسی با خودکار بپردازید. فقط باید خودتان را ملزم به انجام تمرینات کنید. اگر میتوانید زمان بیشتری را تمرین کنید اما تمرینات را به کمتر از ده دقیقه کاهش ندهید. در کتابی خوانده ام که آقای آرنولد شوارتزینگر، قهرمان بدن سازی جهان و بازیگر معروف سینما گفته است ” برای تمرین های بدن سازی برنامه ریزی داشته باشید. در روز های تمرین، حتی اگر حال تمرین کردن هم ندارید به باشگاه بروید و در آنجا بنشینید”. این تمرین ها را که انجام دهید مطمئن باشید که پیشرفت می کنید پس تنبلی را کنار بزارید و از همین الان شروع کنید.
حالا که اهمیت تمرین کردن را فهمیدید میتوانید از صفحه (سرمشق خوشنویسی با خودکار) سایت خوش خطی به رایگان همه تمرینات و نمونه کارهای لازم برای خوش خط شدن را دریافت کنید.

راهکار ما برای کمک به خوشنویسی با خودکار به شما


نگران نباشید ما به شما کمک می کنیم. ما با ارسال ایمیل های روزانه ای به شما یادآوری می کنیم که چه چیزی را  به چه نحوی تمرین کنید. تمرین های ما از مجموعه آموزش خط تحریری استاد سجاد مهری گرفته شده است. و به شما آموزش هایی قدم به قدم و کوتاه با بازدهی بزرگ را میدهد.
باتشکر عرفان 



کد N2412259

وبگردی