آفتاب
معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه خبر داد

افتتاح میز« خدمت کنسولی» با هدف تسهیل ارائه خدمات کنسولی به مردم

افتتاح میز« خدمت کنسولی» با هدف تسهیل ارائه خدمات کنسولی به مردم

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه در برنامه افتتاحیه مجموعه «نشست های امور کنسولی؛ چالش ها و راهکارها» با تاکید بر ضرورت رویکرد مسأله شناسانه به مقوله امور کنسولی گفت: در طول سالیان متمادی این تلقی شکل گرفته که بخش کنسولی بخش اپراتوری صرف است و بیش از آنکه کار فکری باشد، کاری یدی است.



به گزارش ایسنا ،جابری انصاری افزود: این طرز تلقیِ نادرست آفات و آسیب‌های متعددی را به دنبال داشته است، که از جمله آنها می‌توان به مغفول ماندن مساله آموزش نیروی انسانی و جدا ماندن بخش کنسولی از رودخانه جاری دیگر بخش‌های وزارت امور خارجه اشاره کرد.

به اعتقاد وی بخش کنسولی به دلیل آنکه در ارتباطِ بی واسطه با مردم است سنجش عملکردش هم با متر و معیار نظر و رضایت مردم صورت می‌گیرد و در مورد آن نمی توان لفاظی و فلسفه بافی کرد؛ مردم یا رضایت دارند یا ندارند و بخش مهمی از تصور مردم نسبت به کارآمدی وزارت خارجه در بخش کنسولی شکل می‌گیرد.

جابری انصاری مغفول ماندن بحث آموزش در این حوزه را آسیب دیگری دانست که به بخش کنسولی تحمیل شده است، در حالیکه آموزش کارشناسانی که هر روزه در معرض مشکلات متعدد مردم قرار می‌گیرند و باید با اجتهاد خود در حدود قوانین و مقررات کشور این مشکلات را حل کنند، مهمتر از آموزش افراد در حوزه های انتزاعی با مسایل ناملموس‌تر است.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه ایستایی قوانین و مقررات در مقایسه با تحولات پرشتاب زمانه را یکی دیگر از مشکلات مبتلا به بخش کنسولی دانست و با اشاره به تحولاتی که در دنیای امروز در حوزه مسایلی چون مهاجرت، ملی گرایی و تابعیت ایجاد شده، گفت: نیازها و مشکلات حوزه پویا و نوشونده‌ای مانند حوزه کنسولی را نمی‌توان با ابزار قوانین و مقرراتی که دهه‌ها پیش تدوین شده برطرف کرد. به طور مثال قانون تابعیت در ایران در سال ۱۳۱۳ تدوین شده و از آن زمان تاکنون تحولات بسیاری در ایران و جهان در حوزه مسائل مربوط به تابعیت رخ داده، تحولاتی که طبعاً فراتر از حدود تصور قانونگذار در زمان تدوین این قانون بوده است.

وی افزود: معنا و تعیین کنندگی مفاهیمی مانند ملی گرایی، دولت - ملت و حقوق شهروندی در سیر زمان دستخوش تغییر و تحول شده است و بی توجهی به همین مساله بدیهی می‌تواند مشکلات بسیاری را در روند خدمتگزاری به مردم ایجاد کند.

جابری انصاری تحولات صورت گرفته در معاونت کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت خارجه را بر مبنای همین نگاه بنیادی توصیف کرد و افزود: با چنین پیش فرض هایی معاونت کنسولی توانست در یک سال گذشته مسایل متعددی را که ظاهراً لاینحل به نظر می‌رسید، در دستور کار قرار دهد و زمینه حل آنها را فراهم کند.

وی اضافه کرد: از جمله این مسائل می‌توان به زمینه سازی حل مشکل عدم صدور شناسنامه های جدید تعدادی از اتباع ایرانی مقیم خارج و همچنین تمهید حل مشکل ارایه خدمات کنسولی به همه ایرانیان مقیم خارج که پیشتر با خوانش نادرست از قوانین و مقررات برخی از آنان، از حق خود محروم شده بودند اشاره کرد.

جابری انصاری اجرای پروژه مهم تنقیح و روزآمدسازی مقررات و بخشنامه‌های متعدد حوزه کنسولی را که در بعضی موارد متناقض یا متنافر با یگدیگر بودند و موجب سرگردانی کارشناسان و مدیران در تعامل با درخواست های کنسولی مردم می‌شد و یا زمینه تفاسیر سلیقه‌ای و گزینشی از‌ مقررات به ضرر مراجعین مردمی را فراهم می‌کرد، از جمله امور مهم دیگری دانست که با همت معاونت کنسولی انجام شده و ابراز امیدواری کرد با تکمیل فرایند تنقیح مقررات همه حوزه های کنسولی و بارگذاری مجموعه مقررات منقح و روزآمد در سامانه قوانین و مقررات کشور و سامانه های وزارت امور خارجه، روند ارائه خدمات کنسولی شفاف و روان به ایرانیان و مراجعین غیر ایرانی به نحو آشکاری تسهیل شود و بهبود یابد.

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه همچنین پروژه میز خدمت کنسولی را که مرحله آزمایشی آن آغاز شده و بزودی و پس از رفع مشکلات موردی آن، بصورت رسمی و با حضور وزیر امور خارجه و خبرنگاران رسانه های گروهی افتتاح خواهد شد، از دیگر اقدامات مهم و جدید این معاونت دانست که با هدف تسهیل ارائه خدمات کنسولی و تعمیق فرهنگ ارائه خدمات حداکثری، روان و شفاف به مردم و مراجعین طراحی و به مرحله اجرا درآمده است.

جابری انصاری ابراز امیدواری کرد:  با اصلاح سامانه های الکترونیک کنسولی و ایرانیان وزارت خارجه، میزان مراجعه فیزیکی و حضوری مردم به میزهای خدمت به حداقل رسیده و روند بهبود و تسهیل خدمات کنسولی همچنان تکمیل شود.
کد N2410403

وبگردی