آفتاب

تولید ماده منتشر کننده نور با قابلیت خود ترمیمی

تولید ماده منتشر کننده نور با قابلیت خود ترمیمی

محققان ماده ای منتشر کننده نور ابداع کرده اند که می تواند خود را ترمیم کند. آنها معتقدند این ماده به تولید نمایشگرهای بی سیم کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه ملی سنگاپور ماده ای تولید کرده اند که نه تنها ارتجاعی است بلکه می تواند خود را ترمیم کند.

این ماده در خازن های منتشر کننده نور به کار می رود. خازن های منتشر کننده نور فناوری آزمایشی نوینی محسوب می شود که به نام HELIOS نیز مشهور است.

این ماده به شکل یک ورقه لاستیک انعطاف پذیر شفاف است که حاصل ترکیب فلورولاستومر و سورفاکتانت به شمار می آید. فلورولاستومر ها در حقیقت لاستیک های مصنوعی ساخته شده از  فلوروکربن هستند. از سوی دیگر سورفاکتانت ها تنش سطح میان دو مایع را می کاهند و به طور معمول به عنوان شوینده به کار می روند.

این ماده دارای قدرت دی الکتریک بسیار بالایی است و به این ترتیب در مقایسه با سایر فناوری های نمایشگرهای انعطاف پذیر با قابلیت کشسانی، امکان ذخیره شارژ الکترونیکی بیشتری در ولتاژهای پایین تر دارد. در نتیجه  ۲۰ بار درخشان تر از مواد مشابه است. همچنین برای فعال شدن به ولتاژی نیاز دارد که ۴ بار کمتر از  فناوری های مشابه است.

همچنین این ماده به دلیل پیوند میان مولکول هایش، پس از بریده یا سوراخ شدن می تواند خود را ترمیم کند. محققان امیدوارند با توسعه این فناوری از آن برای تولید نمایشگرهای بی سیم یا حتی پوست نرم ربات ها استفاده کنند.

این پژوهش در  ژورنال Nature Materials منتشر شده است.
کد N2409728

وبگردی