آفتاب

روحانی: اقتصاد سنتی در حال تغییر به اقتصاد دیجیتال است

روحانی: اقتصاد سنتی در حال تغییر به اقتصاد دیجیتال است

رییس جمهوری گفت: اقتصاد سنتی در جهان و کشور در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح روز پنجشنبه در آیین رونمایی از طرح های پیشران اقتصاد دیجیتال به صورت ویدئوکنفرانس گفت: در مسیر کاروان هر پنجشنبه یک افتتاح بزرگ، امروز به مقصد اقتصاد دیجیتال رسیدیم، البته بخش بزرگی از اقتصاد ما به نحوی دیجیتال است، اما اقتصاد دیجیتال به آن مفهومی که در دنیا مطرح است، یک فضا و فرصت بسیار مهمی برای مردم عزیز کشور است.
رییس جمهوری بیان کرد: در مورد اقتصاد سنتی که اینجا «اقتصاد نفتی» به آن گفته شد، می خواهم به مفهومی فراتر اشاره کنم؛ اصولا اقتصاد سنتی در حال تغییر و تحول به اقتصاد دیجیتال است و کشاورزی کشور ما نیز یک تحول بزرگ در اقتصاد دیجیتال خواهد داشت.
روحانی افزود: اگر خدماتی که در اختیار مردم قرار می دهیم، بخشی از آن را خدمات فضاپایه در نظر بگیریم، شامل این می شود که بدانند شرایط آب سدها، رودخانه ها، خشکسالی و حوادث غیرمترقبه چگونه است؛ یک کشاورز از منزل خود و با استفاده از تلفن همراه، شرایط محیطی کسب وکار خود بداند و برنامه ریزی کند و از شرایط جوی محل کسب وکارش آگاه شود.
رییس جمهوری با اشاره به مشاغل دامداری آزاد که دام ها در صحرا و مراتع حرکت می کنند، گفت: امروز بخش بزرگی از این حرکت دیجیتال صورت می گیرد، فرد با امکانات در دسترس خود جایگاه چرای دام های خود را نظارت و بررسی می کند؛ لذا اساسا تحول کشور ما و همه جهان به سمت یک اقتصاد دیجیتال است.
روحانی افزود: در یکی از کشورهای پیشرفته در یک کارخانه ماشین سازی که برای بازدید رفته بودم، این کارخانه عظیم و بزرگی که ماشین های بسیاری تولید می کرد، در آن سالن فردی برای انجام کار یدی حضور نداشت و افراد متخصص در یک اتاقکی بودند و از راه دور امور را کنترل می کردند. هدایت اینترنتی و دیجیتالی در اختیار آنها بود و با هوش مصنوعی کار ساخت ماشین ها انجام می گرفت.
رییس جمهوری گفت: در آن طرح ربات ها همه کار می کردند و با یک هوش مصنوعی ساخت ماشین را اداره می کردند که خودرو هم ارزان تر و هم سریع تر و هم دقیق تولید می شد زیرا ربات مانند کارگری نیست که خسته بشود در جوشکاری کمتر و بیشتر بزند یا یادش برود پیچی را محکم تر کند و این مدل برای انجام کار دقیق و سریع اطمینان بخش تر است.
روحانی با اشاره به نقش فناوری دیجیتال در صنعت، کشاروزی و بخش خدمات گفت: در روزهای کرونا که روزهای سختی برای مردم بود، فرصت فناوری اطلاعات و نمود و بروز آن برای مردم بیشتر شد و توانستیم به ۷۷ میلیون نفر بدون مراجعه افراد به بانک ها و به وسیله سیستم الکترونیک و دیجیتال و از طریق بانک ها وام پرداخت کردیم.
رییس جمهوری افزود: در واقع این فناوری اطلاعات و تلفن های همراه هوشمند بود که مردم به راحتی توانستند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. در همین ایام که توصیه می شد برای خرید مایحتاج خود کمتر به خیابان ها و فروشگاه ها بروند، می توانستند از طریق فضای مجازی جنس خود را سفارش دهند و آن کالا از طریق پست در اختیار آنها قرار می گرفت.
وی تصریح کرد: تحرک پست کشور و همچنین شرکت های دیجیتالی می تواند یک حرکت بزرگ و ارزشمند را در جامعه ایجاد کند، البته این حرکت بزرگ را در همه زمینه ها به خصوص در بخش سلامت می بینیم که تا حد زیادی الکترونیک شده است.
روحانی با اشاره به تاثیر و کمک فناوری های الکترونیک در فرایند مقابله با کرونا گفت: در بخش بهداشت و سلامت، پرونده های الکترونیکی سلامت داریم و در دوران کرونا در غربال گری کمک بسیار زیادی انجام شد و نیاز نبود متخصصان به منزل افراد مراجعه کنند بلکه به پرونده الکترونیکی افراد مراجعه می کردند و بر همان مبنا با مردم تماس تلفن با اینترنتی برقرار می کردند.
وی افزود: در بخش آموزش و پرورش و دانشگاه ها بسیاری از تحصیلات نوجوان ها و جوانان ما به خاطر این بیماری متوقف شد اما یک بخش بزرگی از همین طریق فناوری اطلاعات و دیجیتال جبران شد.
رییس جمهوری اظهار داشت: اگر این زیر ساخت ها نبود و لایه های مختلف خدمات وجود نداشت چگونه می توانستیم این اقدامات و همین ویدئوکنفرانس ها و فضای مجازی با ما در تماس هستند را چه اکنون و در این ایام کرونا اطلاع رسانی کنیم.
روحانی به نقش فناوری اطلاعات در رویدادهای سیاسی اشاره کرد و افزود: این سیستم در روند سیاسی کشور و در تبلیغات انتخاباتی نقش آفرین است و آرام آرام دیوارهای شهر از دست تبلیغات کاغذی راحت می شوند و افراد و کارگرانی که باید آنها را بچسبانند و فردا صبح عده ای دیگر باید آنها را بکنند و دیوارها را تمیز کنند.
رییس جمهوری بیان کرد: اکنون بیشتر تبلیغات (انتخاباتی) از طریق اینترنت انجام می شود که هم به نظافت و سلامت شهر و هم به سرعت کار کمک می کند و هم در انتخاب مردم تاثیرگذار است و برنامه ها و نرم افزارها و شبکه های مختلف داخلی و خارجی کمک می کنند تا مردم بتوانند از طریق تلفن همراه هوشمند خود بتوانند تبلیغات را ببیند، اطلاعیه و سخنرانی ها را مستقیم گوش کنند و در نهایت نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

دولت برای برگزاری کامل انتخابات الکترونیکی آماده بود

رییس جمهوری گفت: در انتخابات اخیر (مجلس شورای اسلامی) ما موفق نشدیم یک هماهنگی لازم بین وزارت کشور و شورای نگهبان ایجاد شود و نهایی نشد، اما دولت همه امکانات را برای برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کامل آماده کرده بود.
روحانی افزود: شرایط کرونا یا همین ویروس یا ویروس دیگری ممکن است در آینده هم وجود داشته باشد اما شرایط کشور باید به گونه ای باشد که حتی بتواند بدون مراجعه هم هویت خود را مشخص کند هم با مراکز رای گیری ارتباط برقرار کند و فرد مورد نظر خود را انتخاب کند.
رییس جمهوری اظهار داشت: معتقدم مردم بتوانند آنلاین (زنده) فرایند انتخابات را ببینند، رای دهنده و آرای افراد را و نوع و میزان رای نامزدها مردم بتوانند ببینند. به طور مثال اگر پنج نامزد ریاست جمهوری داریم، به صورت لحظه ای تعداد و افزایش آرای نامزدها را بتوانند ببینند.
وی افزود: البته ممکن است از نظر قانونی به این موضوع ایراد بگیرند که این روش تبلیغات محسوب شود که نامزدی که آرای بیشتری دارد و مردم آن را به لحظه می بینند، مردم در ساعت های بعدی بیشتر به او رای می دهند.
روحانی افزود: اگر از این اشکال بتوانیم صرف نظر کنیم و آن را اشکال ندانیم، مردم می توانند این فرایند را آنلاین ببینند و آن زمان تمام این تفکرات که می گویند در جایی اشتباه یا دخالت شده یا تقل شده است از بین می رود و مردم می بینند که هیچ دستی دخالت ندارد و رای می دهند و رای آنها کاملا مشخص است.


با شیوه های سنتی نمی توانیم با فساد مبارزه کنیم
رییس جمهوری بیان کرد: موضوع شفافیت و مبارزه با فساد یکی از مسائل مهمی است که از طریق فضای مجازی و سیستم الکترونیک می توانیم حریف فساد شویم؛ در غیر این صورت چگونه ممکن است که بتوانیم با فساد با شیوه های سنتی مبارزه کنیم که امروز یک فضای بسیار مناسب و خوبی در این مسیر برای کشور ایجاد شده است.
روحانی اظهار داشت: اگر می خواهیم با کشورهای دیگر در اقتصاد رقابت کنیم چاره ای جز توسعه فناوری اطلاعات نداریم، هم اکنون نیز تمام کشتی ها و هواپیماهایی که در حال حرکت هستند، بر اساس اطلاعات فضاپایه در مسیر خود حرکت می کنند.
کد N2406289

وبگردی