آفتاب
یک تهیه‌کننده با اشاره به فضای حاکم بر تلویزیون:

باید اجازه داشته باشیم باز هم در تلویزیون شوخی کنیم

باید اجازه داشته باشیم باز هم در تلویزیون شوخی کنیم

علیرضا سبط احمدی که این روزها سریال «ایلدا» را در دست تهیه دارد، با اشاره به فضاهایی که در مقاطعی در تلویزیون ایجاد می‌شود و پیشتر هم شده است، اظهار کرد: امیدوارم از این پس تهیه‌کنندگان و فیلمسازان را محدود نکنند.



این تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به محتوای سریال «زیرخاکی» و برخی شوخی های سیاسی در آن، یادآور شد: آقای تبریزی سال‌ها پیش با کار «لیلی با من است» با جنگ شوخی کرد که همان موقع انتقادهای بسیاری شد. در حالی که زبان طنز یکی از بهترین راه‌ها برای روایت اتفاقاتی است که در تاریخ رخ داده و در قالب طنز می‌توان این اتفاقات را برای جامعه امروز بازگو کرد. مسلماً سریال «زیر خاکی» هم از این شیوه استفاده کرده و یک کار جذاب نتیجه کار بوده است.

این جنس کارها در تلویزیون باید ادامه پیدا کند و امیدواریم این روند به یک بار ختم نشود و ادامه داشته باشد. در سینما هم این اتفاقات افتاده و ما حتی در قالب ارتباطات مذهبی کارهایی ازجنس «مارمولک» را داشته‌ایم. این راه باید در تلویزیون هم باز باشد که در قالب طنز به این موارد پرداخته شود. مسلماً مخاطب با این قالب ارتباط بهتری برقرار می‌کند، چراکه هم به یکسری از اتفاقات گذشته و جاری مملکت پرداخته می شود  و هم با این زبان می توان انتقاد کرد.

این تهیه‌کننده با اشاره به ایجاد فضای باز برای ساخت آثاری مانند «زیر خاکی» در تلویزیون، یادآور شد: ما باید اجازه داشته باشیم با یکسری از اتفاقات سیاسی، اجتماعی و رویدادهایی که در چند دهه گذشته کشور ما اتفاق افتاده است، بتوانیم شوخی کنیم و فضای بازتری را برای آن ایجاد کنیم و هر اتفاقی را خیلی در یک قاعده خشک و بسته نبریم. مسائل و اتفاقاتی که قبل از انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، خیلی از مردم با آن روبه‌رو بوده‌اند. «زیر خاکی» هم به بخشی از این اتفاقات پرداخته؛ بنابراین می‌توان با لحن شیرین و طنز اتفاقات و مسائلی که قبل و بعد از انقلاب اتفاق افتاده را برای نسل جوان بازگو کرد. این ژانر ملموس‌تر، قابل درک تر و جذاب تر از این است که مخاطب را با یک کار سیاسی محدود، بسته، خشک و قاعده‌مند روبه‌رو کنیم.

تهیه‌کننده «ایلدا» با اشاره به اینکه در تمام دنیا این قاعده وجود دارد که با خیلی از اتفاقات و رویدادها شوخی می‌شود، گفت: ما هم باید این اجازه را داشته باشیم که بتوانیم با خیلی از رویدادها و اتفاقات شوخی کنیم. در دنیا می‌بینید که رییس جمهور، وزیران و هر رابطه‌ای که وجود دارد چه شوخی و چه جدی را مورد نقد قرار می‌دهند. این موارد برای نسل جوان ملموس‌تر خواهد بود. «زیر خاکی» هم از این قاعده مستثنا نبوده و اتفاق خوبی است که تلویزیون و سیما فیلم توانسته حوادث و اتفاقاتی که در گذشته در تاریخ رخ داده را در قالب طنز و نگاه شیرین روایت کند. این سریال یک سریال اجتماعی شیرین است که توانسته در قالب شیرین و طنز برخی از رویدادها و روابط آدم‌ها را به تصویر بکشد و یک سریال فانتزی نیست.

این تهیه‌کننده همچنین در بخش دیگری از گفت و گوی خود، درباره ادامه تولید سریال «ایلدا» در خرم‌آباد و در شرایط کرونا پس از وقفه‌ای که اتفاق افتاد، توضیح داد: با توجه به اینکه کار ما در شهرستان خرم آباد ادامه دارد، شرایط به گونه‌ای است که باید مستقر باشیم در حال حاضر نیز در تدارک صحنه‌های باقیمانده مربوط به جنگ و دفاع مقدس هستیم. همچنین امکانات و تجهیزات نظامی را تدارک می‌بینیم و هم این که نگارش نهایی که برای قسمت های باقیمانده سریال در بخش فیلمنامه وجود دارد، در حال آماده سازی است. به محض اینکه امکان استقرار در خرم آباد را پیدا کردیم بتوانیم کارمان را شروع کنیم و همه این ها بستگی به این شرایط دارد که کار اقامت‌مان در خرم آباد اتفاق بیفتد با توجه به اینکه هنوز ستاد کرونا به هیچ یک از مکان‌های اقامتی اجازه باز شدن نداده است طبیعتاً ما گروه ۱۲۰ نفری را در خرم‌آباد نمی‌توانیم مستقر کنیم و باید امکانات اقامتی به راه بیفتد.

وی با بیان اینکه ادامه ساخت سریال «ایلدا» از نیمه‌های خرداد ماه آغاز خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد از کار باقی مانده است و طبیعتاً بازیگر جدید شاخصی به کار اضافه نخواهد شد. آقای مظفری هم به کار تعلق خاطر دارند و برای ادامه به کار برمی‌گردند. به هر حال وقتی شرایط ایمنی و بهداشتی برای همه گروه مهیا باشد، همه سرکار برمی‌گردند.

سبط احمدی درباره قصه ایلدا که به مردمان مرزنشین کشور پرداخته، اشاره و توضیح داد: این سریال در روزهای قبل از انقلاب روایت می شود. در این سریال تحرکات وطن فروشان و خائنان برای ناامن کردن مرزها و سرزمینمان و همچنین آغاز روزهای جنگ و حماسه و پایمردی و مقاومت دلیر مردان عشایر که با یک بسیج همگانی جلوی این تحرکات را می‌گیرند و اجازه نمی دهند نیروهای دشمن باور کنند وارد خاک مان شوند، به تصویر کشیده می‌شود.
کد N2403847

وبگردی