آفتاب

ساختارهای کاربردی سیم بکسل و تاثیر ساختار بر سیم بکسل ها

ساختارهای کاربردی سیم بکسل و تاثیر ساختار بر سیم بکسل ها

برخی از ساختار های سیم بکسل در صنایعی خاص دارای کاربری گسترده تری هستند.

سیم بکسل که تحت نام طناب فولادی نیز در صنایع بکار می رود بر خلاف اسم خاص دارای کاربری عامی می باشد بگونه ای که می توان گفت سیم بکسل ها در دسته پر کاربردترین ابزار آلات صنعتی دسته بندی می شوند. سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار گسترده ای می باشند که بصورت متغیری از متریال، گرید، بافت، ساختار، پروفیل، جهت گردش و سایز بالغ بر 1000 مدل سیم بکسل وجود دارد که برخی از آنها مانند سیم بکسل 8 رشته آسانسوری فولادی در سایز 10 میلیمتر دارای کاربری گسترده تر و برخی دیگر مانند سیم بکسل های خاص توربوپلاست که توسط تولید کنندگان اندکی در دنیا تولید می شوند دارای کاربری محدودتری هستند. اما یکی از مهمترین فاکتور ها در انتخاب و خرید سیم بکسل ساختار سیم بکسل می باشد که بسته به نوع بافت، تعداد استرند های داخلی سیم بکسل و قطر مفتول های بکار رفته در سیم بکسل ها متفاوت می باشد. در زیر به بررسی ساختار های مهم سیم بکسل و تاثیر ساختار بر سیم بکسل ها می پردازیم.

ساختار های کاربردی سیم بکسل
برخی از ساختار های سیم بکسل در صنایعی خاص دارای کاربری گسترده تری هستند. در این میان سیم بکسل های 6 رشته ای دارای بیشترین سهم و به دنبال آن سیم بکسل های 8 رشته ای و سیم بکسل نتاب 19 رشته ای در رده های بعدی قرار دارند. برخی از این ساختار های سیم بکسل و کاربری آنها به قرار زیر می باشند.
1. سیم بکسل آسانسوری که با دارای بودن 8 رشته و بافته شدن به روش سیل با قطر های متفاوت مفتول در طول سیم بکسل عرضه می شود. سیم بکسل آسانسوری هم با مغزی کنفی عرضه می شود و هم با مغزی فولادی. سیم بکسل گوستاولف آلمان در میان معتبر ترین تولید کنندگان سیم بکسل آسانسوری قرار دارد. پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل آسانسوری ساختار 8X19S با مغزی کنفی می باشد.
2. سیم بکسل حفاری و جرثقیل که از نوع سیم بکسل های 6 رشته می باشد که هم با ساختار سیل و هم با ساختار استاندارد تولید می شود. سیم بکسل های حفاری اغلب دارای مغزی کنفی هستند اما با مغزی فولادی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این ساختار سیم بکسل حفاری یعنی 6X19S اغلب با تنسایل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع عرضه می شود.
3. سیم بکسل نتاب یا سیم بکسل تاور کرین ها که بر روی جرثقیل ها و تاور کرین های با ارتفاع بلند نصب می شود و اغلب سیم بکسل نتاب در سایز های بالای 10 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل نتاب ساختار 19X7 و در سایز 16 و 18 میلیمتر دارای کاربری عمده ای می باشد.
4. سیم بکسل های فولادی که در واقع سیم بکسل های بکار گرفته شده برای اهداف لیفتینگ می باشند و اغلب نیز بصورت اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرند. نوع مغزی این سیم بکسل ها فولادی می باشد و اغلب با ساختار های 6 رشته ای بصورت 6X36 , 6X37 مورد استفاده قرار گرفته و اغلب با تنسایل بالایی تولید می شوند و دارای وزن واحد طول بالایی نیز هستند.
5. سیم بکسل مهاری نیز دسته دیگری از سیم بکسل ها می باشد که دارای انعطاف بسیار کمی می باشد و از آن اغلب در معلق نگهداشتن بارهای سنگین استفاده می شود و کاربری لیفتینگ ندارد. سیم بکسل مهاری تنها از یک استرند تولید می شود.
تولید اسلینگ سیم بکسل
از پر کاربردترین ابزار آلات صنعتی در لیفتینگ که با استفاده از سیم بکسل ها تولید می شود اسلینگ سیم بکسل می باشد. اسلینگ سیم بکسل دارای کاربری در لیفتینگ می باشد و اغلب یا از سیم بکسل های 6 رشته ای مغز فولادی مانند سیم بکسل 6X36 , 6X37 تولید می شود و یا با بکارگیری سیم بکسل های نتاب تولید می شود. اسلینگ سیم بکسل یا از بافت سیم بکسل بصورت گیس بافت تولید می شود، یا از طریق پرس سیم بکسل همراه با گوشواره و بوش و یا بصورت سوکت خورده در دو سر سیم بکسل همراه با وایر لاک. اسلینگ سیم بکسل دارای حساسیت های بسیار بالایی می باشد و با توجه به استفاده از اسلینگ در لیفتینگ بار اغلب به صورت تست شده و با ضریب امنیتی بالایی عرضه می شود. قیمت اسلینگ سیم بکسل بر حسب استاندارد هایی که پس از تست ارائه می شود متفاوت بوده و قیمت اسلینگ سیم بکسل با استاندارد های جهانی چون BV , LG پس از تست شدن تک تک اسلینگ های سیم بکسل بصورت کشش بین دو فک بالا می رود. اسلینگ سیم بکسل همراه با اتصالات سیم بکسل مانند انواع قلاب، شگل و حلقه فولادی عرضه می شود. اسلینگ سیم بکسل هم بصورت تک شاخه مورد استفاده قرار می گیرد و هم بسته به حجم بار و ابعادی که بار دارد می تواند در تعداد شاخه های مختلف اغلب 1 الی 4 شاخه مورد استفاده قرار گیرد.

کد N2402232

وبگردی