آفتاب

صادرات بنزین ایران به ونزوئلا با طعم اقتصاد مقاومتی / آمریکا نمی تواند جلوی صادرات ایران را بگیرد

صادرات بنزین ایران به ونزوئلا با طعم اقتصاد مقاومتی / آمریکا نمی تواند جلوی صادرات ایران را بگیرد

نفتکش ایرانی حامل بنزین در اواخر ماه مارس در بندر عباس بارگیری شده و به سوی ونزوئلا و برای رفع مشکل روز افزون تامین بنزین در این کشور در حال حرکت است. ارسال یک کشتی حامل نفت از سوی ایران به ونزوئلا تازه‌ترین مورد از همکاری این دو کشور عضو اوپک است که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، اخیرا خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که یک نفتکش ایرانی در حال انتقال محموله بزرگی از بنزین به سمت ونزوئلاست.

نکته مهمی که رویترز به آن اشاره کرد این بود که با توجه به نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هردو کشور ایران و ونزوئلا توسط این کشور، نفتکش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی در حال حرکت به سمت مقصد می باشد.

نفتکش های ایرانی برای رفتن به ونزوئلا باید از امریکا و ناوگان دریایی امریکا عبور کند. با حرکت نفتکش ایران به سمت ونزوئلا و اعزام ناوگان دریایی آمریکا، درگیری جدیدی میان ایران و آمریکا در دریای کارائیب رخ خواهد داد؟

حرکت نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفته، به گونه‌ای که آمریکایی‌ها نیز به حرکت این نفتکش ایرانی به سمت کشور دیگری یعنی ونزوئلا ـ که تحت تحریم واشنگتن است ـ واکنش نشان داد. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا، پنجشنبه گذشته به رویترز گفت که ایالات‌متحده، در حال بررسی تدابیری علیه اقدام ایران به ارسال محموله سوخت به ونزوئلاست که دچار بحران کمبود سوخت است.

صفحه رسمی ناوگان دریایی آمریکا در توییتر خبر داد که کشتی‌های جنگی دیترویت، لسن، پریبل، فارگات در واکنش به حرکت نفت‌کش ایرانی به سمت ونزوئلا به دریای کارائیب اعزام شدند.

اما در صورت مزاحمت ناوگان دریایی برای نفتکش های ایرانی، آنها باید منتظر عواقبی همانند کشتی انگلیسی باشند. سال گذشته نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خصمانه و خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد ؛ اقدامی که به بهانه تحریم نفتی سوریه توسط اتحادیه اروپا رخ داد اما به نظر می‌رسید گام‌های بریتانیا در راستای همراهی با آمریکا برای جنگ نفتی با ایران بود اما در جواب این عمل ، سازمان بنادر و دریانوردی با حکم مرجع قضایی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کشتی انگلیسی که از تنگه هرمز هرمز و در کریدوری که برای خروج بوده، ورود کرده و خلاف قانون عمل کرده بود و آلایندگی‌هایی نیز داشت و سیستم‌های راداری و مخابراتی‌اش خاموش بود، متوقف کرد.

چندی پیش یکی از مقامات ایالات متحده اعلام کرد که 9تن شمش طلا توسط ماهان ایر، از ونزوئلا به ایران، در مقابل خدمات نفتی منتقل شده است.

شبکه بلومبرگ خاطرنشان کرد که مسئولان ونزوئلا در اواخر آوریل، مبادرت به گشودن سخاوتمندانه ذخایر طلای این کشور و دادن چندین تن شمش طلای ناب به هم‌پیمان خود در تهران در ازای دریافت سوخت و کمک‌های لجستیکی به پالایشگاه‌های این کشور کرده‌اند.

شبکه بلومبرگ نوشت که مسئولان دولتی، نزدیک به 9 تن طلا به ارزش 500 میلیون دلار را سوار بر هواپیماهایی به مقصد تهران، روانه کردند که درحکم پرداخت بدهی در ازای کمک ایران به احیای پالایشگاه‌های متوقف‌شده بنزین در ونزوئلاست که این ادعاها از سوی ایران تکذیب شد.

کارشناسان معتقدند این رفتار ایران پیام سیاسی مشخصی در به چالش کشیدن تحریم‌ها برای آمریکا دارد.

در همین رابطه، کانال تلگرامی اخبار سوریه نوشت: فقط یک ابرقدرت می‌تواند همزمان پنج کشتی حامل سوخت را راهی آن سوی دنیا کند بدون آنکه مهم باشد آن یکی ابرقدرت دیگر چه می‌گوید.

از طرفی دیگر هم کشورهایی مانند روسیه و هند و چند کشور دیگر در حال کاهش وابستگی به دلار آمریکا هستند. بیش از ۷۵ بسته تحریمی آمریکا علیه روسیه طی هفت سال گذشته و تحریم‌های دیگر بر ضد شرکای این کشور در سالیان اخیر، نه تنها نتوانسته باعث سقوط ارزش روبل شود بلکه میزان وابستگی روسیه به دلار آمریکا را کاهش داده و منجر به ارتقا جایگاه روبل در جهان شده است.


ربیعی تصریح کرد: ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی گذاریم و نفت خود را می فروشیم.


بیشتر بخوانید:



کد N2401328

وبگردی