آفتاب

آشنایی با هنر تریکو بافی

آشنایی با هنر تریکو بافی

تریکو بافی یکی از ساختارهای جدید بافت است که فوق العاده مورد توجه قرار گرفته و قابلیت تولید محصولات بسیار جذابی را با خود همراه دارد.

نخ تریکو دارای جنس متفاوتی از کاموا بوده و محصولاتی که از تریکو بافی تولید می شوند، زیبایی خاصی داشته و بسیار شیک و متفاوت به نظر می رسند. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به تریکو بافی و نخ مخصوص آن بیندازیم.

تریکو بافی


از تریکو بافی می توان استفاده زیادی در دکوراسیون منزل کرده و محصولات متنوعی از آن خلق کرد. شما می توانید انواع سبد، پادری، رومیزی، کلاه، شال گردن، زنبیل، پتو و ... را با نخ تریکو بافته و از زیبایی و کاربرد عالی آن لذت ببرید.
از آن جایی که نخ تریکو حجم و قطر زیادی نسبت به کاموای معمولی دارد، بافت های تریکو بسیار زودتر به سرانجام رسیده و زمان کمتری از شما برای انجام کار گرفته می شود. از آن گذشته تنوع رنگ در نخ تریکو نیز کاملا بالاست و می توانید از هر طیف رنگ دلخواه، نخ تریکو داشته باشید.





تفاوت تریکو و کاموا


نخ تریکو که یکی از وسایل تریکو بافی است، نسبت به نخ کاموا دارای ضخامت بیشتری است و همان طور که گفتیم بافت کار تریکو بسیار زودتر از بافت با کاموا به نتیجه می رسد. همین طور نخ تریکو بدون هر گونه پرز بوده و بر اثر گذشت زمان، پرزهای رایج در کامواهای معمولی، از آن دیده نمی شود.
نخ تریکو در مقابل وزن گرفتن بافت، مقاومتی عالی دارد. به این معنا که هر آن قدر که محصول بافته شده شما وسعت یابد، نباید آن قدرها نگران وزن آن باشید. به طور مثال اگر تصمیم گرفته باشید که یک پتو به وسیله نخ تریکو ببافید، این پتو در عین ظاهر حجیمی که دارد، وزن زیادی نداشته و سبک خواهد بود.

چگونه نخ تریکو بافی خوب انتخاب کنیم؟


برای انتخاب نخ تریکو بافی خوب، باید به جنس نخ توجه ویژه ای داشته باشید. تمام نخ های تریکو قابل شستشو هستند، اما حتما لازم است نخی را انتخاب کنید که در برابر شستشو، کیفیت خود را از دست ندهید.

نخ تریکو مناسب باید دارای خاصیت کشسانی خوبی بوده و کاملا لطیف باشد. البته نباید نخ بیش از اندازه کش بیاید و در صورتی که نخ تریکو شما هر آن قدر که آن را بکشید، کش بیایید، قطعا با نخ خوبی روبرو نیستید. همین طور اگر کشسانی نخ آن قدر کم باشد که با کشیدن، به میزان بسیار کمی کش بیاید، باز کیفیت آن مناسب نیست.
نخ تریکو خوب، باید دارای اندازه متوسطی از کشسانی بوده و از آن مهم تر پس از کشیده شدن و رها شدن، ساختار آن درست به جای خود بازگردد. نخ های بی کیفیت، پس از کشیده شدن، تغییر طول خواهند دید و این اصلا در بافت مطلوب نیست.

همین طور لطافت نخ تریکو مورد نظر را در نظر بگیرید. نخ های زمخت و خشن در بافت ظاهری نازیبا داشت و گره های ایجاد شده، به شکل بدی روی هم خواهند افتاد.

چگونه نخ تریکو بافی را از تیشرت تولید کنیم؟


جالب است بدانید که شما می توانید به راحتی از تیشرت های قدیمی خود، نخ تریکو تولید کرده و بافت های لازم را به وسیله آن ها ایجاد کنید. برای این منظور تی شرت خود را تا زده و ضخامتی نزدیک به یک سانتی متر از آن را در نظر بگیرید. سپس قیچی زده و پارچه را ببرید. (اما در نظر داشته باشید که نباید برش را تا انتهای پارچه بزنید. بلکه به اندازه چند سانتی متر در انتهای تا شده تی شرت جا بگذارید.)





سپس تا زدگی تی شرت را باز کرده و نخ ها را به شکل پشت سر هم برش بزنید که فرم کاموا به خود بگیرد. حال می توانید از این کاموای تریکو، برای بافت های مورد نظر خود استفاده کنید.

نکته: توجه داشته باشید که تی شرت تریکو شما باید دارای خاصیت کشسانی معقولی باشد و حتما آن را از سمتی برش بزنید که در نهایت نخ تریکو کش بیاید.

میله بافتنی مناسب


معمولا برای بافت نخ تریکو از میله استفاده نشده و مراحل بافت به دلیل ضخیم بودن نخ، به کمک دست انجام می شود. اما در شرایطی نیز که نیاز به میله بافتنی مناسب برای تکمیل کرده بافت تریکو باشد، باید از میله بافتنی ضخیم استفاده شود.

طرح ها و الگوهای تریکو بافی


برای تریکو بافی، می توانید از طرح ها و الگوهای مختلفی استفاده کنید. ترکیب رنگ انواع نخ های تریکو در بافت های مختلف، زیبایی بصری عالی به وجود خواهد آورد و این می تواند برای شما زمینه طراحی های مختلف را به وجود آورد. اگر قصد داشته باشید که از تریکو بافی به عنوان یک حرفه استفاده کرده و از محل آن درآمدزایی کنید، خوب است که به سراغ بافت سبد تریکو که بسیار مشهور است و یا وسایل کاربردی چون کیف، گلدان، زنبیل، پادری و مانند آن ها بروید.
سخن پایانی

تریکو بافی نسل جدیدی از بافت است که به سرعت محبوبیت پیدا کرده و به نظر می رسد که در بازار صنایع دستی، جایگاه خوبی به دست آورده باشد. شما چه نظری درباره محصولات تریکو و تریکو بافی دارید؟
کد N2398919

وبگردی