آفتاب

ندیمی: مجلس یازدهم حاشیه‌ها را از مسائل اصلی جدا کند

ندیمی: مجلس یازدهم حاشیه‌ها را از مسائل اصلی جدا کند

یک نماینده سابق مجلس بایدها و نبایدهای نمایندگان مجلس یازدهم را تشریح کرد.



ایرج ندیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجلس یازدهم با مسائل و چالش های متعددی رو به رو خواهد بود که باید از ابتدا در برنامه ریزی ها مسائل اصلی را از مسایل حاشیه ای جدا کند. باید قبول کنیم شرایط کشور خاص است و مسائل دو حوزه اقتصادی و فرهنگی در اولویت قرار دارد.

وی ادامه داد: مسائل اقتصادی همه گیر است، چه دارا و چه ندار مخصوصا بیکاران و اقشار پایین با تورم‌های پی‌درپی زندگیشان تحت تاثیر قرار گرفته است. باید قبول کنیم شرایط تحریمی اقتصادی باعث شده مردم از جهت تامین معیشت با مشکل روبه‌رو شوند. افراد زیادی از سن کارشان گذشته و برای جذب در ادارات به عنوان نیروی استخدامی فرصتی ندارند. در رابطه با دیگر موضوعات معیشتی مثل اداره خانوار و ازدواج هم کل جامعه با مشکل روبه‌رو است.

این فعال سیاسی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل فرهنگی گفت: بخش مهمی از مردم در حوزه فرهنگی منتقد سیاست‌های موجود هستند. این دو مسئله اصلی با اولویت اقتصاد و مسئله فرهنگ در رتبه دوم باید مورد توجه همه نمایندگان قرار بگیرد.

وی همچنین گفت: طبیعی است که نمایندگان مجلس آتی باید توجه کنند تا  در حوزه امکانات، وظایف و اختیاراشتان تصمیم بگیرند. حتما آن‌ها با حجم عظیمی از مطالبات مردم روبه‌رو می‌شوند؛ در همین راستا باید به وضعیت صندوق‌ها و حقوق مستمری بگیران توجه کنند.

ندیمی ادامه داد: نکته دیگر تعاملات بین المللی است. در تعاملات اقتصادی و صنعتی به تعامل با بیرون احتیاج داریم. صنعت نفت ما از لحاظ صادرات و واردات نیاز به توجه ویژه‌تری دارد. معدن موضوع دیگری است که باید با اخذ تصمیمات لازم از خام فروشی عبور کند. چالش‌هایی فراروی بازرگانی کشور هم مثل قاچاق وجود دارد. از سوی دیگر بازار و سبد اقتصادی مردم با تغییراتی رو به رو  شده که باید آن ها را در سیاست های کلی و برنامه‌ریزی‌ها در نظر داشت.

این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس یازدهم باید اهداف کلی داشته باشند و در این راستا همه قوانین گذشته را مرور کنند تا برای تصویب همان قوانین وقت نگذارند. در سیاست های کلی و برنامه ریزی‌ها هم باید هوشمند باشند. در موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی  نیز باید اولویت گذاری کنند. مسائل مربوط به حوزه های عمرانی هم باید هدف گذاری شود.

وی در پایان گفت: تفکری که می‌تواند به همه قوا کمک کند توجه ویژه به نهادهای اجتماعی و مدنی است. دولت‌ها نمی‌توانند امروز تنها باشند؛ مجلس باید برای انجمن‌ها و احزاب فرصت سازی کند.
کد N2396906

وبگردی