آفتاب

موسوی: ارائه راهکار برای دوران پساکرونا باید در اولویت مجلس یازدهم باشد

موسوی:  ارائه راهکار برای دوران پساکرونا باید در اولویت مجلس یازدهم باشد

یک عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نسبت به شرایط جامعه و اتفاقاتی که در طول این چهار سال رخ داد، تمام تلاش نمایندگان مجلس انجام وظیفه قانونی نمایندگی بود و نمره خوبی در این حوزه می گیرند.



سید ابوالفضل موسوی بیوکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اولویت‌هایی که در یک ماه باقی مانده مجلس دهم باید به آنها توجه داشته باشد، بیان کرد:  یکی از مواردی که در این دو هفته باقی مانده از مجلس دهم باید به آنان توجه شود، برخی از طرح‌ها و لوایحی است که در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شده و سپس در شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته است. اکنون اولویت اول رسیدگی به این طرح‌ها و لوایح و رفع ایراد شورای نگهبان است. از سوی دیگر طرح‌هایی که دو فوریت آنان و یا اولویت آنان به تصویب رسیده و اکنون پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی آماده بررسی در صحن است که باید به آنها نیز رسیدگی شود.

وی در ادامه اظهار کرد: دو یا سه لایحه نیز وجود دارد که بر روی آنها کار کارشناسی انجام شده است؛ به عنوان مثال لایحه قانون بانکداری، اما این لایحه بسیار مفصل است و بعید می‌دانم که در این چند جلسه باقی مانده فرصت کافی برای رسیدگی به این لایحه وجود داشته باشد. لایحه مشارکت عمومی و خصوصی نیز از این دسته است که البته تقاضای رسیدگی به آن بر اساس اصل ۸۵ آئین نامه در کمیسیون مطرح شده که باید به تصویب نمایندگان در صحن برسد. از سوی دیگر گزارش‌هایی که در خصوص مسائل مختلف توسط کمیسیون اصل ۹۰ آماده شده باید در این مدت باقی مانده در صحن قرائت شود. به این موارد باید در دو هفته باقی مانده از عمر این مجلس رسیدگی شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما امروز در حالی مجلس به دست نمایندگان دور بعد سپرده می شود که شرایط پیچیده شده و شیوع ویروس کرونا بر ابعاد مختلف جامعه به ویژه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و اشتغال تاثیر گسترده ای گذاشته است. شناخت کامل تنگناهای جامعه در دوران پساکرونا و ارائه راهکار برای حل مسائل باید در اولویت مجلس یازدهم باشد. از سوی دیگر توجه به اهمیت تحریم ها و تاثیر آن بر اقتصاد باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: از مسائل دیگری که مجلس یازدهم باید به آن توجه کند تحقق بودجه سال ۹۹ است که قطعا با چالش روبرو خواهد شد. بودجه ۹۹ به صحن مجلس نیامد و صرفا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت. مجلس یازدهم باید مجددا این بودجه را بازنگری کرده و اگر نیاز باشد متممی برای آن در نظر گیرد. از سوی دیگر اکنون در سال پایانی برنامه ششم توسعه هستیم و مجلس یازدهم باید خود را آماده کند تا در سال بعدی برنامه هفتم توسعه را بررسی کند. مجلس یازدهم با مسائل و چالش‌های مختلفی روبرو است که باید با جدیت آنها را دنبال کند.

موسوی در ادامه خطاب به نمایندگان دور بعد، گفت: چند مسئله در مجلس دهم حل نشده باقی ماند. یکی مسئله استیضاح وزیر کشور و دیگری افزایش ناگهانی قیمت بنزین بود. متاسفانه با مسائل پیش آمده مجلس دهم فرصت نکرد تا این مسائل را دنبال کند. امیدوارم مجلس یازدهم به این حرف‌های باقی مانده در بین مجلس، دولت و مردم رسیدگی کند.

وی در ادامه ضمن ارزیابی عملکرد مجلس دهم بیان کرد: برای ارزیابی عملکرد مجلس از بعد کیفی باید تعداد جلسات برگزار شده، تذکرات، طرح‌ها و لوایح را که مورد بحث و بررسی قرار گرفتند، ارزیابی کرد. اما به طور کلی نسبت به شرایط جامعه و اتفاقاتی که در طول این چهار سال رخ داد، تمام تلاش نمایندگان مجلس انجام وظیفه قانونی نمایندگی بود و نمره قابل قبول و خوبی در این حوزه می گیرند. بنده تلاش همگانی را در بین نمایندگان مجلس دهم دیدم و نمی‌توان گفت که نمایندگان مجلس دهم کوتاهی کردند.
کد N2393863

وبگردی