آفتاب

ناچاریم تا پایان کرونا «آیلاند» بمانیم

ناچاریم تا پایان کرونا «آیلاند» بمانیم

کرونا به همان میزانی که فعالیت برخی مشاغل را کاهش داده، به همان میزان باعث افزایش فعالیت برخی مشاغل شده است؛ معلمی و آموزش یکی از این شغل‌ها است که از همان روزهای نخست اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با افزایش حجم کاری مواجه بوده است، مثل همان معلم دلسوزی که به جای «آنلاین» از «آیلاند» استفاده و همه را متوجه مسئولیت‌پذیری خود کرد.

البته آموزگاران تنها یک طرف این آموزش مجازی هستند و بخش بزرگ دیگر آن دانش آموزان هستند که اگر مشکلاتشان بیش از معلم‌ها نباشد کمتر هم نخواهد بود.


به گزارش ایسنا، در ادامه با چند نفر از معلمان و دانش‌آموزان در خصوص آموزش مجازی گفت و گو کردیم.


کارم نسبت به قبل از کرونا بیشتر شده است


خانم معلمی که دبیر یکی از دبیرستان‌های دولتی است در خصوص آموزش مجازی گفت: واقعاً وضعیت خسته کننده‌ای است من به عنوان یک معلم حتی از شرایطی که قبل از کرونا هم بیشتر کار می‌کنم، البته این تنها مشکل موجود نیست، کندی و قطع اینترنت، خطاهای موجود در برنامه‌های آموزش آنلاین و بعضاً نبود امکانات برای کلاس‌های آنلاین هم دردسرهایی را به دنبال داشته است.


در ادامه با معلمی از مقطع دبستان صحبت کردیم، این معلم در خصوص آموزش آنلاین گفت: با اینکه وضعیت مالی بدی نداریم اما امکانات ما برای حضور در کلاس‌های آنلاین محدود است، مشکل من به شخصه آن است که فقط یک کامپیوتر در خانه داریم و متاسفانه زمان کلاس‌های آنلاین من و فرزندم یکی است، بنابراین من مجبورم برای تدریس آنلاین به مدرسه مراجعه کنم و همین کار باعث ایجاد استرس و نگرانی در خصوص ابتلا به بیماری شده است.


تصور کنید مشغول حل آنلاین یک مساله ریاضی هستید!


معلم دیگری که دبیر مقطع دبیرستان تدریس می‌کند گفت: حجم فعالیتی که من در دوران قرنطینه انجام می‌دهم چند برابر دوران قبل است، به دلیل مشکلات اینترنت و آنتن دهی ضعیف در محدود محل سکونت ما، برای تدریس یک مسئله ریاضی باید چندین برابر زمان معمول وقت بگذارم چون بین تدریس یا صدا قطع می‌شود یا صدا و تصویر هماهنگی ندارد.


دبیری دیگری از نبود حتی امکانات ابتدایی برای آموزش آنلاین گفت واظهار کرد: تعدادی از دانش آموزانم امکان نصب برنامه شاد را بر روی گوشی‌هایشان ندارند، یعنی این دانش آموزان حتی تلفن همراهی برای نصب برنامه شاد ندارند و وضعیت اقتصادی هم امکان تهیه آن را نمی‌دهد خصوصاً در این زمان که بسیاری حقوق هم دریافت نمی‌کنند و این باعث می‌شود من با روش‌های دیگری به جز برنامه شاد به تدریس بپردازم.


از آموزش آنلاین کلافه شده‌ام


معلم دیگری که دارای فرزندان خردسالی است با کلافگی از آموزش آنلاین گفت و اظهار کرد: من دو فرزند خردسال دارم که در هنگام کلاس آنلاین مدام در حال کشمکش برای سکوت کردن آنها هستم، آن هم برای خردسالانی که به دلیل شرایط جامعه حدود سه ماه است از خانه خارج نشده‌اند، به این مشکلات شخصی مشکلات مربوط به قطعی و اشکالات برنامه‌های آنلاین را نیز اضافه کنید.


دبیر دیگری شرایط آموزش انلاین را برای اولین بار مساعد دانست و اظهار کرد: شاید مشکلاتی در آموزش آنلاین وجود داشته باشد اما باید قبول کنیم که برای اولین بار حرکت خوب و مثبتی بود، در شرایط کنونی که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری وجود ندارد، سامانه شاد و سایر روش‌های آموزش آنلاین به کمک ما آمده‌اند و ما باید نهایت بهره را از آن ببریم.


دانش‌آموزان هم از دغدغه‌های خود می‌گویند:


با شاد شاد نیستیم!


سارا یک دانش آموز دبیرستانی است و در خصوص آموزش آنلاین و سامانه شاد گفت: بعد از چندین ساعت تلاش توانستم وارد شوم و در حال حاضر هم اشکالات سیستمی کم ندارد، مثلاً قطع می‌شود، اشکال میکروفون و قطع صدا مشکلی عادی شده است، در ضمن برای برخی دروس مانند ریاضی واقعاً سخت است تا بتوانی به صورت آنلاین آموزش ببینید، دروسی مثل فیزیک و شیمی هم نیازمند حضور در آزمایشگاه است و انگار با آموزش مجازی فقط رفع تکلیف می‌شود.


تقلب کردن در آموزش‌های آنلاین عادی شده است


هاله هم دانش آموزی در مقطع متوسطه اول است گفت: معلم‌ها امتحانات زیادی می‌گیرند و چندان توجهی ندارند که آیا درس آموزش داده شده را همه متوجه شده‌اند یا خیر؟ امتحانات هم چون آنلاین است انگار رسمیتی ندارد و دانش آموزان مدام درحال تقلب و چک کردن جواب سوالات باهم هستند.


لیلی دانش آموز دبیرستانی است که خاطرنشان کرد: برنامه شاد فضای راحتی ندارد حتی نمی‌شود از صفحه‌ای که در حال تدریس است اسکرین شات گرفت، بعضی از معلم‌ها هم که فعالیت چندانی ندارند فقط از اینترنت برخی فایل‌ها و ویدیوهای آموزشی را با دانش آموزان به اشتراک می‌گذارند که این مسئله باعث اشکالاتی در فهم مفاهیم درسی می‌شود.


از آموزش مجازی راضی نیستم اما چاره‌ای نیست


سها دانش آموز دیگری است که در مقطع دبیرستان درس می‌خواند، وی اظهار کرد: از آموزش مجازی صد درصد راضی نیستم اما در شرایط کنونی چاره دیگری وجود ندارد، من اول به تدریس معلم گوش می‌دهم و بعد از آن اگر مبحثی را متوجه نشدم به دنبال ویدیوهای آموزشی آن در فضای مجازی می‌گردم تا اشکالات خودم را رفع کنم.


شایان هم که دبیرستانی است در خصوص هزینه اینترنت می‌گوید: در شرایط کنونی وضع اقتصادی برای همه مشکل است و دچار هزینه جدیدی به اسم اینترنت شده‌ایم و هیچ کس هیچ توجهی به این مسئله ندارد که چه کسی باید پول اینترنت را پرداخت کند، پدر بازنشسته من با این حقوق ناچیز یا خودم که به دلیل کرونا کارم را از دست داده‌ام؟


نیما هم از قرض دادن گوشی قدیمی خود به دوستش صحبت می‌کند و می‌گوید: یکی از دوستانم قبل از کرونا هم به دلیل شرایط اقتصادی تلفن همراه ساده‌ای داشت که حتی هوشمند هم نبود، زمانی که آموزش‌های آنلاین شروع شد من گوشی قدیمی خود که دیگر به آن نیازی نداشتم را قرض دادم تا نگرانی در خصوص عقب افتادن از درس نداشته باشد.


مشکلات و نکات و مثبت منفی یاد شده همگی قطره‌ای از دریای اتفاقات روی داده در آموزش آنلاین است، از تمام این نکات که گذر کنیم ثمره این آموزش آنلاین را باید در امتحانات پایانی مشاهده کنیم...
کد N2392236

وبگردی